Foto: Getty Images / Red Bull Content Pool
De problemen met het differentieel kostte Verstappen in Bahrein drie tienden per ronde. Dat zegt Helmut Marko.
De problemen aan de wagen van Verstappen zorgden ervoor dat hij tijdens de seizoensopener in Bahrein niet de snelheid had, waarmee het team de overwinning kon binnenhalen.
In een interview met formel1.de zegt Helmut Marko dat de problemen met het differentieel ervoor zorgde dat Verstappen drie tienden per ronde moest toegeven op Hamilton. Daardoor kreeg de Brit de kans om een succesvolle undercut te maken bij de eerste serie pitstops.
Volgens Marko had Sergio Perez dezelfde problemen met de wagen. ‘We verloren veel tijd in de eerste sector. Zo’n drie tienden per ronde. Datzelfde gold voor Perez. Niet alleen hadden ze minder grip, de achterbanden spinden en de banden werden heet.’
Mercedes kon strategisch inspringen op de problemen bij Red Bull. ‘Het lukte niet om een grote voorsprong te creëren waardoor een undercut niet mogelijk was. Het gat van 2,5 seconden werd daardoor 1,7 seconden. Deze handicap was uiteindelijk beslissend tijdens de eerste stint.’
Marko zegt verder dat het team meer problemen kende. Omdat de motor te heet werd, moesten ze namelijk rijden met minder vermogen. Desondanks kwam Verstappen uiteindelijk op slechts zeven tienden van Hamilton als tweede over de finish. Gezien de problemen bij Red Bull een positieve en hoopgevende prestatie voor Marko. Hij zegt dan ook dat het team de beste seizoensstart in jaren heeft gehad.