Foto: FIA Formula E
Williams Advanced Engineering heeft een overeenkomst bereikt met de Formule E-organisatie, waardoor het voor de Gen3-auto van de elektrische raceklasse accu’s mag gaan leveren.
De samenwerking tussen de twee organisaties begon ooit bij de start van de Formule E in 2014. Na vier jaar werd Williams aan de kant geschoven en sinds 2018 ligt er een McLaren-accupakket in de tegelijk-aangekondigde Gen2-auto. Maar, de ontwikkeling is snel gegaan: waar de teams eerst nog twee auto’s per coureur nodig hadden en er halverwege de race een autowissel nodig was, kan nu al de hele race uit worden gereden op één accu. En dus ook met één auto. Met de Gen3-spec auto zal deze ontwikkeling nog verder worden doorgezet. En de productie van het accupakket is dan dus weer in handen van Williams.
Craig Wilson van Williams Advanced Engineering is een blij man: ‘We zijn trots dat we voor de Gen3-auto de accu’s morgen leveren. Accu’s met hoge prestaties is een van onze sterkste punten. En we zijn er zeker van dat we nog verder kunnen gaan wat betreft de opslag van zoveel mogelijk energie in een zo klein mogelijke verpakking, maar ook de beheersing van de temperatuur en de betrouwbaarheid van de accu’s.’
De Gen3-auto zou gebruikt worden vanaf het seizoen 2023, al is dat niet meer honderd procent zeker. Door de coronacrisis is het mogelijk dat de aangepaste aerodynamische onderdelen onder de naam Gen2 EVO voor 2020/2021 een jaar uitgesteld worden. En deze worden dan maar een jaar gebruikt tot de Gen3-bolide in 2023/2024 in gebruik wordt genomen. Dat is wat betreft de kostenbesparing die er doorgevoerd moet worden door de coronacrisis natuurlijk niet wenselijk. Waarschijnlijk wordt hier niet eerder dan deze zomer meer over duidelijk.