Foto: FIA Formula E
Morgen is het dan eindelijk zover: de Formule E gaat weer verder! Met zes afsluitende races op voormalig vliegveld Tempelhof in Berlijn op de rol gaat het een spannend seizoensslot worden. Gaat Antonio Felix da Costa zijn voorsprong kunnen behouden? Of gaan Evans, Sims, Günther of Vandoorne nog roet in het eten gooien?
Het seizoen stopte half maart abrupt na de E-Prix in Marrakesh. Nadat al vroeg in februari de race in het Chinese Sanya werd afgelast en begin maart de race in Italië na een flinke uitbraak van het coronavirus geschrapt werd, ging het ineens heel hard. Ook de race in Jakarta was van de baan en op 13 maart werd besloten het seizoen maar tijdelijk stil te leggen. De gevolgen van het coronavirus waren te onvoorspelbaar en dus was het niet vertrouwd om nog de wereld over te reizen.
De Formule E, en sport in z’n geheel, werd ineens heel onbelangrijk en er werd meer dan logisch gekozen voor de volksgezondheid. En achteraf gezien was dat ook wel de beste keuze, gezien de massale uitbraak over de hele wereld. Met op het moment van schrijven meer dan 17 miljoen bevestigde coronabesmettingen en ruim 650.000 doden was het niet meer verantwoord om de races door te laten gaan.
Net als veel andere raceklassen begon ook de Formule E-organisatie een online simrace kampioenschap. In samenwerking met Unicef werd geld opgehaald voor kwetsbare kinderen en families over de hele wereld tijdens de coronacrisis. Negen weken lang werden er elke zaterdagavond twee races verreden, welke online en ook op tv te bekijken waren voor de fans.
Waar het wekenlang een ramfestijn was, maar bij tijden wel heel spannend was, was er ook ruimte voor een schandaal. Daniel Abt kwam tijdens een oefensessie op het idee om een professionele simracer in plaats van hem te laten rijden, zodat die kon tonen wat hij kan tegen echte coureurs. Hij wilde het documenteren en er een grappig verhaal van maken. Maar de organisatie vond het lang zo grappig niet en besloot de Duitser, of eigenlijk dus simracer Lorenz Hoerzing, uit de uitslag te schrappen en Abt een boete van 10.000 euro op te leggen die hij moest overmaken naar een goed doel. En daar bleef het niet bij voor de coureur. Zijn werkgever Audi besloot hem de laan uit te sturen. De grap had voor Abt dus de nodige gevolgen. Maar gezien de geschiedenis met vals spelen bij Audi’s moederbedrijf Volkswagen (het dieselschandaal) zag het automerk waarschijnlijk geen andere mogelijkheid.
Uiteindelijk ging Stoffel Vandoorne met de virtuele winst aan de haal en keek dus met een goed gevoel uit naar de hervatting van het seizoen. Maar over wanneer dat zou zijn was op dat moment nog geen duidelijkheid.
Half juni kwam deze er wel: de Formule E ging het seizoen afmaken met zes races in Berlijn. Met uiteindelijk drie verschillende track layouts zullen de coureurs in negen dagen tijd in zes races uit gaan maken wie de beste coureur van het seizoen was.
En nog voor het seizoen weer werd hervat was er voor het volgende seizoen al het nodige transfernieuws. Zo stapte Sam Bird, de teamgenoot van Robin Frijns, over naar Jaguar en werd Nick Cassidy de vervanger van de Brit bij Envision Virgin Racing. Ook kwam het verrassende nieuws dat Daniel Abt voor NIO de laatste zes races in Berlijn gaat rijden. Ma Qinghua kan vanwege reisrestricties China niet uit en kan dus niet aanwezig zijn in de Duitse hoofdstad. Tweevoudig DTM-kampioen Rene Rast gaat voor de laatste races van het seizoen de plek van Abt bij Audi innemen. De kans is aanwezig dat de Duitser ook volgend jaar voor Audi zal rijden in de elektrische raceklasse.
Morgen gaat eindelijk het elektrische racegeweld weer van start. Om 14:00 staat de kwalificatie gepland en om 18:00 gaat de race van start. De overige races staan gepland op de volgende data en op de volgende lay-outs:
Datum | Circuit |
Donderdag 6 augustus | Tempelhof Standaard |
Zaterdag 8 augustus | Reversed Tempelhof |
Zondag 9 augustus | Reversed Tempelhof |
Woensdag 12 augustus | Tempelhof Aangepast |
Donderdag 13 augustus | Tempelhof Aangepast |
De Formule E-organisatie heeft in een video van een half uur de hoogtepunten van het seizoen tot nu toe samengevat. Bekijk deze hieronder!