Morgen staat de eerste sessie in het Saudi-Arabische Diriyah op de planning. Tijd dus om vooruit te blikken op het achtste seizoen van de Formule E. Het wordt een interessant seizoen, met voor de laatste keer het fabrieksteam van Mercedes aan de start, maar bovenal het laatste seizoen met de Gen2-bolides. Deze gaan na dit jaar naar de stalling en worden vervangen door de Gen3-wagens, welke onder andere een hogere topsnelheid moeten halen. Voor het Gen3-tijdperk zover is, eerst nog seizoen acht.
Het was een redelijk rumoerige transferperiode in de elektrische raceklasse. De rijdersduo’s bij Envision, Mercedes, Jaguar, DS Techeetah en Porsche bleven gelijk. Bij alle andere teams werd er het nodige met coureurs geschoven. De wisselingen op een rijtje:
Daarmee is dit de rijdersline-up voor 2022:
Team | Coureur 1 | Coureur 2 |
NIO 333 FE Team | Oliver Turvey | Dan Ticktum |
Envision Racing | Robin Frijns | Nick Cassidy |
Mercedes EQ Formula E Team | Stoffel Vandoorne | Nyck de Vries |
Dragon / Penske Autosport | Sérgio Sette Camara | Antonio Giovinazzi |
Jaguar TCS Racing | Mitch Evans | Sam Bird |
RoKiT Venturi Racing | Lucas di Grassi | Edoardo Mortara |
DS Techeetah | António Félix da Costa | Jean-Éric Vergne |
Nissan e.dams | Maximilian Günther | Sébastien Buemi |
Avalance Andretti Formula E | Jake Dennis | Oliver Askew |
Mahindra Racing | Alexander Sims | Oliver Rowland |
TAG Heuer Porsche Formula E Team | André Lotterer | Pascal Wehrlein |
Het in elkaar flansen van een racekalender was voor de Formule E-organisatie vanwege de coronaperikelen wederom een flinke klus. Ook zou er in eerste instantie afgereisd worden naar Zuid-Afrika, maar vanwege onbekende redenen (waarschijnlijk het niet af krijgen van het circuit) werd deze race vervangen door een ePrix in Jakarta. Ook werden om zestien races op de kalender te krijgen de raceweekenden in Berlijn en Rome aangepast tot twee races per weekend.
De races in Seoul stonden al even gepland, maar konden door corona de afgelopen twee seizoenen niet doorgaan. Dat lijkt dit jaar lijkt wel te gaan lukken. Nieuw op de kalender is een race in het Canadese Vancouver. In hetzelfde gebied als waar jaren geleden ChampCar en IndyCar-races verreden werden zal de Formule E op een iets andere layout gaan rijden.
De kalender voor het achtste seizoen ziet er nu als volgt uit:
Ronde | ePrix | Circuit | Land | Datum |
1, 2 | Diriyah ePrix | Riyadh Street Circuit | Saudi-Arabië | 28 en 29 januari |
3 | Mexico ePrix | Autódromo Hermanos Rodríguez | Mexico | 12 februari |
4, 5 | Rome ePrix | Circuito Cittadino dell’EUR | Italië | 9 en 10 april |
6 | Monaco ePrix | Circuit de Monaco | Monaco | 30 april |
7, 8 | Berlin ePrix | Tempelhof Airport Street Circuit | Duitsland | 14 en 15 mei |
9 | Jakarta ePrix | Jakarta International ePrix Circuit | Indonesië | 4 juni |
10 | Vancouver ePrix | Vancouver Street Circuit | Canada | 2 juli |
11, 12 | New York City ePrix | Brooklyn Street Circuit | Verenigde Staten | 16 en 17 juli |
13, 14 | London ePrix | ExCeL London | Verenigd Koninkrijk | 30 en 31 juli |
15, 16 | Seoul ePrix | Seoul Street Circuit | Zuid-Korea | 13 en 14 augustus |
De Formule E blijft voor seizoen acht grotendeels zoals we het al kennen, al gaat het omstreden kwalificatiesysteem wel flink op de schop. Voorheen werden coureurs op basis van de stand in het kampioenschap het asfalt op gestuurd. De hoogst geplaatste coureurs moesten als eerste, de laagste als laatste. Dit resulteerde in flink mindere tijden voor de hoger geplaatste coureurs, omdat zij nog op een vuile baan hun kwalificatietijd moesten neerzetten. De coureurs vonden het systeem maar niks en later werd de organisatie zelfs hier en daar verweten dat ze de kampioenschapsstrijd zo ‘gemaakt spannend’ hielden.
De organisatie heeft gehoor gegeven aan de kritiek en vanaf seizoen acht gaat er gereden worden met een misschien nog wel ingewikkelder systeem, maar wel een die het kwalificeren eerlijker moet maken:
De coureurs worden vanaf dit seizoen verdeeld in twee groepen van elf, gebaseerd op de tussenstand in het kampioenschap. Beide groepen hebben tien minuten de tijd om een snelle tijd op het bord te zetten. De top vier van beide groepen gaan door naar een soort knock-out fase, zoals bijvoorbeeld bij een EK of WK voetbal. Hierin zijn kwartfinales, halve finales en een finale. De winnaar van de finale start vanaf pole position, de verliezer start als tweede. De verliezers van de halve finales starten derde en vierde. Wie welke plek krijgt hangt af van wie van hen de snelste tijd op het bord zette in de halve finale. De coureurs die de kwartfinales niet haalden vullen de rest van het veld, afhankelijk van in welke groep ze zaten. De coureurs die bij de winnaar in zaten starten vanaf de oneven posities; de coureurs uit de andere groep vullen de even posities in.
Geen makkelijk systeem, maar het zou het eerlijker moeten maken. In een schema ziet het er als volgt uit:
Een andere verandering zijn de tijdsveranderingen bij een full course yellow en de safety car. Elke minuut waarin de race is geneutraliseerd wordt er 45 seconden bij de racetijd opgeteld. Een race duurt normaal gesproken 45 minuten. Bij tien minuten neutralisatie wordt er dus nog 7,5 minuut bij de race opgeteld. Zo zal er dus altijd langer geracet worden. Mocht een neutralisatie doorgaan tot of pas gebeuren na de veertigste minuut in de race, dan wordt er geen extra tijd bijgeteld op de klok.
Ook zal er dit jaar geracet worden met meer vermogen. In seizoen acht hebben de rijders 220 kW beschikbaar tijdens de race, met 250 kW tijdens de Attack Mode. Dit was vorig jaar respectievelijk 200 en 235 kW
Het Formule E veld is ontzettend aan elkaar gewaagd, maar zoals elk jaar zitten er een paar uitschieters bij. Vaak zijn dit ’the usual suspects’, maar ook dit jaar zitten er nieuwe namen bij waarvan wordt gedacht dat ze zeker hoge ogen gooien voor een hoge eindklassering.
De meeste ogen zullen natuurlijk gericht zij op de Nederlander Nyck de Vries. De regerend en eerste wereldkampioen Formule E is natuurlijk ’the one to beat’ en zal proberen zijn titel te prolongeren, al had hij vorig jaar voorafgaand aan de laatste race in Berlijn alles behalve de beste papieren voor het kampioenschap.
De Vries kijkt uit naar de eerste race van het seizoen: ‘Het voelt natuurlijk wel iets specialer dan normaal, nu ik regerend kampioen ben. Aan de andere kant: het is een nieuw jaar, nieuw seizoen, dus we staan allemaal weer op nul en alles is weer voor het grijpen. Ik ben super gemotiveerd om weer te gaan racen en ik kijk uit naar de uitdagingen van dit seizoen. We hebben flinke competitie, maar daarnaast is het kampioenschap ook veranderd. Ik kan niet wachten om te beginnen’ aldus De Vries.
Over die sterke competitie gesproken: Eén van zijn grote concurrenten is teamgenoot Stoffel Vandoorne. De Belg reed vorig jaar een goed seizoen, maar kreeg te maken met de nodige pech waardoor hij meermaals vroegtijdig de strijd om de winst moest staken. Daar wil hij dit jaar graag verandering in brengen: ‘Het is fijn om weer ‘back in business’ te zijn. Alles lijkt gunstig te zijn voor ons, maar er zijn wel een paar veranderingen die we mee moeten nemen, zoals het nieuwe kwalificatieformat en de andere nieuwe race-elementen. We moeten zien hoe dat uit gaat vallen. Ik heb het idee dat we ons huiswerk hebben gedaan en dat we zo goed als mogelijk voorbereid zijn. Nu weer aan het werk en we zien wel hoe het gaat!’ aldus de Belg.
Vorig jaar kwamen de rijders van Techeetah, Antonio Felix da Costa en Jean Eric Vergne niet lekker uit de verf, maar met drie rijderstitels op rij in seizoen vier, vijf en zes, en de constructeurstitels in seizoen vijf en zes, zijn de twee Formule E-veteranen ook dit jaar weer een grote kanshebber voor de titel. Ze zullen zich uiteraard graag willen revancheren voor het afgelopen seizoen.
Ook onze andere landgenoot in de Formule E, Robin Frijns, kunnen we niet uitsluiten voor de titel. De Nederlander eindigde vorig seizoen als vijfde in de eindstand en wist samen met Mitch Evans als enige van de top tien geen overwinning te pakken. De rest van de top tien deed dit allemaal wel minstens één keer. Dat zal de Nederlander graag willen rechtzetten dit jaar.
De grootste verrassing vorig seizoen was misschien wel Edoardo Mortara. De Italiaan reed al zijn vierde seizoen in de Formule E, maar wist in de eerste drie seizoenen nooit verder te komen dan de dertiende plaats in het eindklassement. Vorig jaar had hij een monsterseizoen met een tweede plaats in het eindklassement, drie podiumplaatsen en daar bovenop nog een overwinning in Puebla, Mexico. Hij had tot in de laatste race een grote kans op de titel, maar bij de start van de laatste race in Berlijn kwam Mitch Evans niet van zijn plek, waarna de Italiaan er hard bovenop klapte en dus zijn titelstrijd al bij de start van de race ten einde kwam.
Over Mitch Evans gesproken: ook de Nieuw-Zeelander deed vorig jaar mee om de titel tot aan de laatste race, maar viel dus onfortuinlijk uit toen zijn auto bij de start niet weg kwam. Daarmee werd de titel bijna in de schoot geworpen bij Jake Dennis.
Die reed vorig jaar zijn eerste seizoen Formule E en wist meteen menig fan enthousiast te krijgen over zijn prestaties. De Brit won races in Valencia en Londen en deed, net als De Vries, Mortara en Evans, nog tot in de laatste race mee om de titel. Helaas voor hem verremde hij zich halverwege de race en belandde in de muur. Einde race voor hem en dus hoefde De Vries de race toen enkel nog uit te rijden voor de titel. Daarvoor zal Dennis zich dit jaar graag willen revancheren.
Ook dit jaar begint het Formule E-seizoen weer in Diriyah, Saudi-Arabië. Afgelopen seizoen hadden de promotors een primeur, met twee races onder kunstlicht. Dit zal ook dit jaar het geval zijn. Vorig jaar wist Nyck de Vries meteen van zich te laten horen, met een pole position en een machtige overwinning waarin hij de eerste plek niet uit handen gaf. Sam Bird was in de tweede race het snelste en ging er met de winst vandoor. Voor hem was het zijn eerste overwinning met Jaguar.
Het ging tijdens de tweede race van het weekend echter vooral over Edoardo Mortara, die problemen had met zijn remmen waardoor hij in volle vaart de muur in vloog. Hij werd vervoert naar het ziekenhuis, maar werd al snel weer ontslagen. Het resulteerde in het uit de kwalificatie houden van alle Mercedes-aangedreven bolides en dus konden De Vries en Vandoorne beide niet kwalificeren. Zij kwamen daardoor tijdens de tweede race niet verder dan de veertiende en achttiende plaats.
Het circuit bij de Saudi-Arabische hoofdstad Riyad is ongewijzigd in vergelijking met 2021. De coureurs die vorig jaar ook aan de start stonden weten dus waar ze aan toe zijn.
Het tijdschema voor dit weekend is als volgt:
Datum | Sessie | Start (Nederlandse tijd) |
Donderdag 27 januari | Vrije training 1 | 16:00 |
Vrijdag 28 januari | Vrije training 2 | 11:30 |
Vrijdag 28 januari | Kwalificatie race 1 | 13:40 |
Vrijdag 28 januari | Race 1 | 18:00 |
Zaterdag 29 januari | Vrije training 3 | 11:30 |
Zaterdag 29 januari | Kwalificatie race 2 | 13:40 |
Zaterdag 29 januari | Race 2 | 18:00 |
Met het vertrek van de Formule 1-uitzendrechten naar Viaplay heeft Ziggo besloten zich meer te richten op de verslaggeving van de Formule E. Zo zijn alle vrije trainingen te bekijken op Ziggo Sport Racing. De kwalificaties en de races zijn te bekijken op het hoofdkanaal. Dit is Ziggo Sport op kanaal 14 bij Ziggo, of Ziggo Sport Select bij de overige providers. Rond de kwalificatie en de race zal er ook een voor- en nabeschouwing zijn met Rob Kamphues en Robert Doornbos. Daarnaast zijn de vrije trainingen ook te zien op het YouTube-kanaal van de Formule E en zendt Eurosport ook races uit op zowel Eurosport 1 als Eurosport 2.
Uiteraard vind je na de races ook een verslag op onze website.