Foto: FIA Formula E
Het gaat beginnen! Seizoen 2020/2021 van de Formule E gaat eindelijk van start. Na wat tegenslagen wat betreft de racekalender zullen de lampen dit weekend toch echt uitgaan voor een E-Prix. Dit maal start de elektrische raceklasse met een dubbel-header in het Saudi-Arabische Diriyah. Gridtalk beschouwt voor op de twee bijzondere races, want deze worden namelijk verreden onder kunstlicht. In het donker dus!
De aanloop naar de start van seizoen zeven van de Formule E was zeker geen gemakkelijke. Zo werd eerder al de dubbel-header in de Chileense hoofdstad Santiago, waar het seizoen zou worden geopend, geschrapt vanwege de aanhoudende onzekerheden rond het coronavirus. Aangezien vijf van de teams op de grid vanuit Engeland moeten reizen en de coronasituatie daar dusdanig penibel is, was afblazen voor de organisatie de enige verstandige beslissing.
Ook met de rest van de kalender is de Formule E-baas Alejandro Agag en zijn team redelijk terughoudend. Zo wordt de rest van de kalender voor 2021 in delen bekendgemaakt, zodat de kans op teleurstelling voor fans of onnodige voorbereidingen voor teams tot een minimum kan worden beperkt. Het zal waarschijnlijk resulteren in zo weinig mogelijk races op ruime afstand van het Europese vaste land, maar of dat ook echt zo zal zijn zullen we de komende tijd gaan merken.
Wel zal het het eerste seizoen zijn dat de Formule E een officieel FIA World Championship-status heeft, omdat het vier fabrikanten en races op drie continenten heeft. Eigenlijk zou er dit jaar met de Gen2 EVO gereden worden, een geüpgradede versie van de Spark Gen2-bolide, maar de introductie daarvan is door de COVID-19 pandemie voorlopig uitgesteld.
Ook zal het het laatste jaar zijn in de elektrische raceklasse van Audi en BMW. De beide Duitse autofabrikanten hadden hun hoofddoel in de klasse, namelijk het ontwikkelen van hun elektrische motoren om deze te kunnen implementeren in hun personenauto’s, bereikt en trekken daarom de stekker uit hun Formule E-project. Een aderlating voor de raceklasse, maar BMW heeft wel al laten weten dat het wel powertrains wil blijven maken en ook Audi is dit van plan. Een volledige exit van de twee merken is dus niet aan de orde. Enkel de fabrieksteams zullen we niet meer terug zien op de grid.
Dan de eerste races van het seizoen. Nu dus in Diriyah, Saudi-Arabië, net als vorig jaar. De promotors daar hebben meteen een primeur te pakken: beide races worden namelijk in het donker, onder kunstlicht, verreden. Ook dit laat volgens de Formule E-organisatie zien dat de raceklasse nog steeds innoveert. De volledige verlichting is ingericht met LED-lampen en gebruiken ’tot 50 procent minder energie dan niet-LED-technologie’, zo staat er te lezen op de website van de E-Prix.
Maar alle ecologisch verantwoordelijke inzet moet natuurlijk wel resulteren in spectaculair racegeweld. Vorig jaar lukte dat in ieder geval zeker, met Sam Bird die meteen de eerste overwinning van het seizoen pakte voor Envision Virgin Racing, met Alexander Sims op de hoogste trede van het podium na de tweede race. Ook de Duitser Andre Lotterer en Mercedes-coureur Stoffel Vandoorne wisten het podium te bereiken in de eerste races van seizoen 6.
Alle vier rijden ze dit jaar weer mee, dus het wordt interessant om te zien of zij weer zulke prestaties neer kunnen zetten. Sam Bird zal dat in ieder geval niet meer voor Envision Virgin Racing doen. Hij stapte een paar maanden geleden over naar de Britse renstal Jaguar, waar hij James Calado vervangt. Nick Cassidy, die samen met onder andere Alexander Albon ook in de DTM zal uitkomen, neemt het plekje van Bird in bij Envision Virgin Racing.
De concurrentie in het strijdveld is echter groot, met onder andere de DS Techeetah’s van Jean-Eric Vergne en Antonio Felix da Costa als grote kanshebbers voor de overwinning. In totaal heeft de Chinese renstal al drie coureurtitels op zak en zal ook dit jaar weer de grote favoriet zijn voor de eindoverwinning, maar teams als Nissan e.dams en Mercedes-Benz EQ, met de Belg Stoffel Vandoorne en Nederlander Nyck de Vries achter het stuur, zullen zich ook dit jaar niet zomaar gewonnen geven en vol meedoen voor de winst.
De twee Mercedes-coureurs uit de Lage Landen blikken beide met een goed gevoel vooruit op het nieuwe seizoen: ‘Het voelt goed dat we weer gaan beginnen’ begint Stoffel Vandoorne. ‘De adrenaline, de druk en de stress voor de race is met niets wat je kunt doen in de winterbreak te evenaren. Ik kijk er dan ook ontzettend naar uit om weer te beginnen, zeker nu met twee nachtraces. Het is helemaal nieuw en het wordt interessant om uit te vinden hoe de baan aanvoelt onder kunstlicht. Het zal zeker een uitdaging worden’ vertelt de Belg.
Nyck de Vries is ook klaar om weer te beginnen aan zijn tweede seizoen Formule E: ‘We hebben hier allemaal weer lang op moeten wachten, sinds de laatste race in Berlijn. Dat is al even geleden en we hadden graag al geracet in Santiago, maar dat kon door logische redenen niet doorgaan. We hebben door de lange break wel tijd genoeg gehad om te analyseren wat we in seizoen 6 hebben gedaan en waar we ons kunnen verbeteren. Hopelijk brengt ons dat een beetje meer performance’ besluit de Friese coureur.
Bij Envision Virgin Racing begint Robin Frijns aan zijn derde achtereenvolgende seizoen bij het Britse team en zijn vijfde seizoen in de elektrische raceklasse: ‘Iedereen begint weer vanaf nul en we hebben de support van het team en Audi om competitief te zijn, dus er is geen enkele reden om niet voor de titel te kunnen vechten’ vertelt de Limburger. Vorig jaar had hij datzelfde gevoel: ‘We hebben dit jaar dan ook iets meer geluk nodig’ aldus Frijns op de teamwebsite.
Vorig jaar was teleurstellend voor de Envision Virgin Racing-coureur, met meerdere uitvalbeurten en de nodige problemen met de auto: ‘Dan zie je de kansen uit je handen glippen. Maar ik heb nooit opgegeven en de finale in Berlijn was beter voor ons, en we konden laten zien dat we de snelheid hadden om bij de voorkant van de grid te zitten’ vertelt Frijns. Hij hoopt dat de strijd met zijn nieuwe teamgenoot Nick Cassidy hem nog scherper maakt: ‘Hij is een goeie kerel. We hebben al samen gereden in de laatste race van de DTM afgelopen jaar. Als team willen we altijd met beide auto’s vooraan rijden, niet met maar één. Hopelijk lukt dat ook met Nick, maar ik denk dat hij vanaf het begin af aan al competitief zal zijn’ vertelt de Limburger.
Voorspellingen voor aankomend seizoen durft hij nog niet te doen: ‘Dat is altijd onmogelijk in de Formule E, met het kwalificatieformat dat we hebben. Ondanks dat gaan we het seizoen wel in om te winnen’ besluit Frijns.
De Diriyah E-Prix’ worden dit weekend verreden op vrijdag en zaterdag om 16:00 Nederlandse tijd en zijn live te volgen via Ziggo Sport Racing. Uiteraard zijn er na de races ook een verslag en reacties van de coureurs te vinden op Gridtalk.nl!
Nog even de highlights van de race van vorig seizoen in Diriyah terugkijken? Dat kan hieronder.