Max Verstappen heeft vanmiddag voor het eerst in zijn carrière de Grand Prix van Monaco op zijn naam geschreven. De Nederlander wist vanaf de eerste startplek probleemloos naar de finish te rijden. Carlos Sainz en Lando Norris completeerden het podium. Met de overwinning heeft de Nederlander eveneens als eerste Nederlander ooit de leiding gepakt in het Formule 1-kampioenschap.
De middag begon zuur voor Monegask Charles Leclerc. Na een flinke klap gisteren met zijn auto in de muur tijdens de kwalificatie besloot het team de versnellingsbak niet te vervangen. Maar meteen bij het uitrijden van de pitstraat traden er al problemen op, waarna hij terug de pitbox in ging en besloot Ferrari dat Leclerc niet mee ging rijden. En dus mocht Verstappen als eerste op de grid starten.
De Nederlander kwam goed weg, net als de rest van het veld. Bottas probeerde het wel, maar Verstappen kneep de Fin goed af. Achteraan besloot Schumacher meteen Mazepin voorbij te steken, en hield daarmee nog enigszins de aansluiting met de rest van het veld. Degene die ook geen gras over liet groeien as Fernando Alonso. Die pakte in de openingsronden meteen twee plaatsen.
Daarna consolideerde de race, met enkel wat wisselingen in snelste racerondes en een zwart-witte vlag voor zowel Mazepin als Norris. Ook Stroll miste de even de chicane bij het zwembad, en vloog vol met de vloer over de curbstones. Mazepin werd al na 24 rondes gelapped.
In ronde dertig was Lewis Hamilton de eerste van de top tien die de pitstraat in ging voor nieuw rubber. De Brit viel terug van plek zes naar plek acht, en bleef nog net twee seconden voor nummer negen Giovinazzi. Een ronde later ging ook Valtteri Bottas naar binnen, maar de mechanics kregen de wielmoer van de rechter voorband er niet af. Daarmee was het einde wedstrijd voor de Fin en was Pérez ook ineens op podiumkoers. In ronde 34 ging Verstappen ook naar binnen, met een pitstop van twee seconden. Daarmee kwam hij meteen achter Pérez terecht. Die ging een ronde later voor nieuw rubber.
Sainz was daarna goed op weg en wist tot op iets minder dan vier seconden aan te sluiten bij Verstappen. Rondenlang reed de Spanjaard iets harder dan Verstappen, en in ronde 56 riep hij over de boordradio dat hij wel eens wat druk op Verstappen wilde zetten. Veel spannender werd het echter niet, want richting het einde was het gat met de Nederlander alweer bijna verdubbeld.
Het rijgedrag van Stroll werd ook nog even onderzocht, voor het mogelijk over de lijn gaan van de pitexit. Uit de herhaling was duidelijk te zien dat hij enkel op de lijn reed maar er niet overheen ging. Er werd dus verder niet overgegaan tot het geven van een straf.
Lewis Hamilton had een dusdanig groot gat dat hij in ronde 68 nog even naar andere banden ging, een gebruikte set rood. Precies op dat moment reed Yuki Tsunoda, die vlak daarvoor nieuw rubber gehaald had, een nieuw ronderecord (1:14.00). Hamilton kreeg bij het uitkomen van de pitstraat te horen dat Verstappen direct achter hem zat. Toch geen lekker gevoel voor de Brit. Maar dit zette hij wel meteen om in een nieuw ronderecord, die bijna anderhalve seconde sneller was dan de tijd van de Japanner.
Verstappen wist het restant van de race probleemloos uit te rijden en het gat met Carlos Sainz uit te breiden tot tien seconden. De Spanjaard eindigde onbedreigd tweede, met Lando Norris die de opjagende Sergio Pérez van zich af kon houden voor plaats drie. Sebastian Vettel eindigde knap vijfde, met vlak achter hem Pierre Gasly.