Foto: LAT Images / Mercedes F1
Met de constante dreiging van regen was het een hele interessante race vanmiddag, welke uiteindelijk werd gewonnen door wereldkampioen Lewis Hamilton. Hij wist vanaf pole position de auto naar huis te rijden en pakte daarmee zijn tweede overwinning van het seizoen. Max Verstappen werd vanaf plek zeven knap tweede, al werd het nog even heel spannend in de laatste ronden.
Na de crash van Max Verstappen in de opwarmronde was het even zweten voor de Red Bull-monteurs, maar gelukkig was de auto van de Nederlanders op tijd klaar. Iedereen begon aan de formatieronde met intermediates, maar nog voor de start gingen de beide Haas-bolides al naar binnen. Dit bleek een gouden beslissing, zo bleek later.
De start begon voor Sergio Perez alles behalve goed. Hij kwam slecht weg. in tegenstelling tot zijn teamgenoot Lance Stroll. Die belandde direct op plek twee. Max Verstappen kwam ook goed weg en zat na een paar bochten al op plek drie, op jacht naar de plek van de Canadees.
Kvyat ging aan het einde van de eerste ronde, net als de Haas-auto’s, ook naar binnen. Hij ging naar de softs. Leclerc en Bottas kwamen niet veel later ook de pits in en gingen naar softs en mediums. In ronde vier gingen Hamilton en Lance Stroll naar binnen, samen met Vettel. Zijn pitstop ging alles behalve soepel en de Duitser had de nodige tijd nodig om weg te komen . Max Verstappen belandde door alle pitstops op plek één.
Nicholas Latifi mocht even later aan de lange weg terug naar de pits beginnen. Hij werd onveilig de pitstraat uitgestuurd en knalde tegen Carlos Sainz aan. Daarvoor kreeg hij later een vijf seconden tijdstraf. Door dat contact kreeg hij een lekke band en spinde ook nog even. De vroege pitstops van Haas zorgden ervoor dat Magnussen en Grosjean dertien en veertien plekken wisten te klimmen en in ronde 6 al op plek drie en vier reden. Wat Haas betreft mocht de race toen natuurlijk wel afgevlagd worden.
Stop the race there?!?!#HaasF1 #HungarianGP pic.twitter.com/7BAmk59Glm
— Haas F1 Team (@HaasF1Team) July 19, 2020
Charles Leclerc en Valtteri Bottas hadden beide in ronde zes het nodige geluk. Onder de brug voor bocht twee lagen nog de nodige plassen, waardoor Bottas bijna achterin Leclerc reed. Normaal gezien had de Fin de binnenbocht en zat hij goed, maar door het stilstaande water was het even flink billenknijpen. Gelukkig liep het goed af.
Vanuit meerdere teams kwamen de berichten dat er regen zou gaan vallen, ongeveer 45 minuten na de start van de race. Maar voor de eerste druppels zouden vallen hadden Charles Leclerc, Alexander Albon en Sebastian Vettel een mooi gevecht. Leclerc moest met alles wat ie had verdedigen om Albon achter zich te houden. In ronde 18 was het gedaan en had de Monegask direct Vettel in z’n nek. De teamgenoot van Max Verstappen wist daar mooi gebruik van te maken en reed direct weg bij de twee Ferrari’s.
Waar Pierre Gasly gister al motorproblemen had, was het vandaag ook geen pretje. In ronde zeventien kwam er flink wat rook achter de auto van de Fransman vandaan en hij moest de race staken. Een flinke tegenvaller dus voor Alpha Tauri.
Rookpluimen bij de nieuwe motor van Gasly! ?
— Ziggo Sport F1 (@ZiggoSportF1) July 19, 2020
❌ De eerste uitvaller… ❌ #ZiggoSportF1 #F1 #HungarianGP ?? pic.twitter.com/MJcuhpg9Qr
Charles Lecerc ging bij de eerste pitstop naar de softs. En die sleten snel, zeker in vergelijking met de coureurs achter hem die op mediums reden. Hij verloor veel tijd en wilde naar binnen, maar het team wilde hem buiten houden met de aankomende regen. Maar, deze bleef voorlopig toch echt uit en dus ging de Monegask toch naar binnen, om nieuwe harde sloffen te halen voor zijn auto. Ook zijn teamgenoot Sebastian Vettel had de nodige moeite met het levend houden van zijn banden, ook al reed hij op mediums. Zijn linker voorband had het zwaar. Maar daarin was hij niet de enige, aangezien die band het op de Hungaroring het zwaarst heeft.
Lando Norris wist vervolgens rondenlang Charles Leclerc achter zich te houden. De Brit wist met de nodige moed zijn auto in ronde 33 goed te laten staan. Het scheelde niks, maar het ging goed. Een ronde later moest hij Leclerc wel laten gaan. Een knap gevecht tussen de twee, al was het maar voor plek dertien.
Weliswaar slechts voor P13, maar wél een epic battle Leclerc ⚔️ Norris#ZiggoSportF1 #F1 #HungarianGP ?? pic.twitter.com/H7BQ21hq6o
— Ziggo Sport F1 (@ZiggoSportF1) July 19, 2020
In ronde 38 stopte Max Verstappen om harde banden te halen. Lewis Hamilton ging een ronde later en ging naar medium-banden. En dat op het moment waarop de eerste druppels vielen op het circuit. Dit zou alleen maar een paar minuten aanhouden en dus leek het erop dat de slick-banden de juiste keuze was.
Waar Nicholas Latifi ook al vroeg in de race spinde, stond hij ook in ronde 43 scheef. Hij raakte in sector twee het gras aan en schoot van de baan af. Fouten van een rookie zullen we maar zeggen. Zijn banden waren helemaal vlak, dus hij kwam direct maar binnen voor nieuw rubber.
LAP 45/70
— Formula 1 (@F1) July 19, 2020
Yellow flags come out temporarily as Nicholas Latifi spins into the gravel ?
He's able to continue and rejoins in P19 #HungarianGP ?? #F1 pic.twitter.com/S2lTtJDJkC
In ronde 50 ging Bottas de pits in voor nieuwe harde banden, terwijl hij vlak achter Max Verstappen zat. De Nederlander reed ook al op hard, die daarmee dertien rondes ouder waren. Het leek er toen al op alsof de dertien rondes wel eens krap konden gaan worden voor Bottas om Verstappen in te halen. Vlak na de Fin kwam ook Lance Stroll nog binnen voor nieuwe hard rubber. Hij bleef nummer vijf Sebastian Vettel nog net voor. Ook Lewis Hamilton kwam nog binnen uiteindelijk in ronde 66. Hij ging naar de zachtste banden. Daarmee wist de Brit uiteindelijk nog de snelste raceronde te pakken en ook nog een nieuw ronderecord neer te zetten.
Voor Bottas was het gat uiteindelijk te groot. Hij kreeg één kans om voorbij te gaan aan Verstappen, maar in de laatste ronde blijkt het gat toch te groot om een serieuze inhaalpoging te wagen. En na het belabberde weekend van Red Bull was dat een flinke opsteker. Meer dan dat zat er niet in voor de Nederlander. Hij bedankte uitgebreid de mechanics die zijn auto op tijd klaar wisten te krijgen voor de race: ‘Ze zijn echt geweldig, bedankt voor alles’ aldus de Limburger.
More. Like. It. Race Result #HungarianGP???: HAM, Max P2! ??, BOT, STR, Alex P5?, VET, PER, RIC, MAG, SAI. pic.twitter.com/sygOKRZJJh
— Aston Martin Red Bull Racing (@redbullracing) July 19, 2020
Lewis Hamilton werd ondertussen afgevlagd op de startfinish-lijn, die zijn 86e overwinning op zijn naam schrijft. Hij was hoorbaar tevreden: ‘Fantastisch gedaan dit weekend jongens, geweldig werk geleverd’. Lance Stroll pakte een nette vierde plek, met Alexander Albon op ruim twintig seconden achter zich. Ook knap werk van Kevin Magnussen, die startte vanaf plek zestien en uiteindelijk naar plek negen wist te rijden. Een puik resultaat van de Deen, en dat door de vroege pitstop.