Foto: Getty Images / Red Bull Content Pool
Max Verstappen heeft vanmiddag net naast de overwinning gegrepen tijdens de Grand Prix van Spanje. Op het circuit van Barcelona was Lewis Hamilton na een spannende laatste fase de Limburger net te snel af. Een domper op een speciaal weekend voor Verstappen, die zijn honderdste race voor Red Bull Racing reed.
Verstappen vertrok vanaf plek twee en wist Hamilton uit te remmen naar bocht één. Daarbij was een beetje contact, waardoor Hamilton zich gewonnen moest geven en dus had de Limburger meteen de eerste plek in handen. Het middenveld kwam zonder kleerscheuren van hun plek. Ocon en Sainz moesten een plek inleveren aan Ricciardo en Pérez.
Daarna consolideerde de race al meteen enigszins. Bottas verloor meteen veel tijd op de mannen vooraan, omdat hij op stek vier vast kwam te zitten achter Leclerc. De Ferrari-coureur kwam goed weg en liet zien dat het Italiaanse team weer de weg omhoog heeft gevonden.
In rondje acht viel de wagen van Yuki Tsunoda, die al geen geweldig weekend had, stil. In bocht tien ging alles in de wagen op zwart en moest de Japanner zijn AlphaTauri-wagen parkeren langs de baan. Dit was wel op een dusdanig gevaarlijke plek dat de wedstrijdleiding de safety car de baan op stuurde. Giovinazzi wilde van de gelegenheid gebruik maken om van rubber te veranderen, maar dat ging niet volgens plan. In de nieuwe linker voorband zat geen lucht en dus moest er een hele nieuwe set banden gehaald worden. Gelukkig scheelde het voor Alfa Romeo dat het onder de safety car was en dus het tijdsverlies niet heel groot was.
?Oh no Alfa Romeo!?
— Ziggo Sport F1 (@ZiggoSportF1) May 9, 2021
Pitstop van Giovinazzi helemaal in de soep, vanwege lekke (?) nieuwe band!?#ZiggoSportF1 #F1 #SpanishGP ?? pic.twitter.com/RCUrQ2J9sQ
Bij de herstart in ronde elf wist Verstappen het gat met Hamilton dusdanig groot te maken dat die geen kans had om iets te proberen in bocht één. Daarna reden de twee, met telkens ongeveer een seconde afstand van elkaar, weg bij de rest van het veld. Na vier ronden was het gat van Hamilton naar Leclerc op plek drie al vier seconden.
LAP 17/66
— Formula 1 (@F1) May 9, 2021
Hamilton's right-rear tyre is showing signs of wear ?#SpanishGP ?? #F1 pic.twitter.com/l3XYkJI0Ab
Hamilton liet in rondje achttien over de boordradio weten dat zijn banden het langzaam moeilijker begonnen te krijgen. Dat was ook duidelijk te zien op de rechter achterband van de wagen van de Brit. Het rubber van Verstappen daarentegen leek nog prima in orde. Het voordeel leek dus bij de Nederlander te liggen.
Verstappen was de eerste van de topteams die naar binnen ging voor nieuw rubber. De stop was niet des Red Bull’s en duurde ruim vier seconden. De rechter achterband lag nog niet klaar en dus duurde het allemaal langer dan normaal. De pitcrew van Hamilton maakte aanstalten om de Brit op nieuw rubber te zetten, maar dat stelde het team toch nog een paar rondes uit. En het team was niet alleen daar mee bezig. Mazepin hield de wereldkampioen op en dus vond Toto Wolff dat de Rus blauwe vlaggen moest krijgen. Dat riep hij dan ook naar de wedstrijdleiding.
Drie ronden later kwam ook Hamilton binnen en was de leiding kwijt aan Verstappen. Het gat tussen de twee was door sterke outlaps van de Nederlander ineens een stuk groter dan voor de pitstops. Hamilton moest zes seconden goed gaan rijden. Maar de pace van de Brit op de medium banden was erg goed. Binnen slechts een paar ronden wist hij het grootste deel van het gat dicht te rijden en had hij Verstappen alweer in zicht.
LAP 34/66
— Formula 1 (@F1) May 9, 2021
There's only one thing in Verstappen's rear-view mirrors#SpanishGP ?? #F1 pic.twitter.com/XTz93mHEXB
Toen begon voor Verstappen hetzelfde spelletje als de laatste periode van zijn eerste race bij het team op Barcelona in 2016: rondenlang iemand achter je houden op minimale afstand. En dat lukte Verstappen, tot Hamilton ineens naar binnen dook voor een tweede pitstop voor een undercut. Maar de Brit moest het wel doen met gebruikte medium banden en het gat met de Nederlander was door de stop wel ruim 22 seconden. Beide coureurs kregen van hun team te horen dat de strijd voor de overwinning op de laatste ronde aan zou gaan komen.
Hamilton reed vervolgens ronde na ronde substantieel sneller dan Verstappen. En met dat in het achterhoofd liet Verstappen over de boordradio weten in ronde 48 dat hij niet zag hoe hij het tot het einde vol moest gaan houden. De eerste keer dat de twijfel bij de Nederlander te horen was.
Bottas zat nog tussen Verstappen en Hamilton in en kreeg te horen dat hij zijn teamgenoot niet op moest houden. En bochtenlang liet hij Hamilton achter zich zitten en gaf Verstappen gratis anderhalve seconde cadeau. Pas op het DRS-gedeelte richting bocht tien kon de Brit zijn teamgenoot voorbij, maar die liet de deur ook maar net genoeg open staan. Toto Wolff leek in de pitbox in ieder geval zichtbaar ontevreden met de manier van werken van Bottas.
Hamilton was daarna echter niet te stoppen en klokte ruim een seconde per ronde sneller dan de Limburger. Het was onhoudbaar voor Verstappen en dus ging de wereldkampioen in ronde zestig langs de Nederlander op het rechte stuk bij start-finish. Een domper voor Verstappen, die dit weekend zijn honderdste race voor Red Bull Racing reed. Meteen ging Verstappen de pitstraat in voor een nieuwe set zachte banden om de snelste raceronde neer te zetten.
Met nog vijf ronden te gaan was ook de strijd om plek tien nog niet gestreden. Alonso, Stroll, Raikkonen, Gasly en Vettel deden allemaal nog mee voor het laatste puntje die nog te verdelen was. Bij dat gevecht werd Stroll wel even naast de baan geduwt door Alonso, maar nam vervolgens niet de juiste route exit-route. Daar ging de raceleiding nog even kijken en besloot
Ondertussen reed Verstappen de snelste ronde van de race en dus was in ieder geval het extra punt binnen. Daarmee was het voor de Red Bull-coureur wederom een gevalletje schade beperken. Voor Lewis Hamilton was het overwinning nummer 98 in zijn carrière, in het weekend dat hij ook al zijn honderdste pole position bemachtigde.
De derde stek op het podium was voor Valtteri Bottas, die voor het constructeurskampioenschap goede zaken deed voor Mercedes. Charles Leclerc liet zien dat Ferrari weer de weg omhoog gevonden heeft en claimde plaats vier. De teamgenoot van Verstappen, Sergio Pérez, bleef steken op plek vijf. Ook McLaren deed weer mee en claimde plek zes en acht.