Foto: Francois Nel / Getty Images / Red Bull Content Pool
Max Verstappen heeft op een druilerige Hungaroring de Grand Prix van Hongarije op zijn naam geschreven. De Nederlander, die startte vanaf plaats tien, profiteerde optimaal van strategisch falen van Ferrari en kon zo de leiding overnemen. De tweede plaats was voor Lewis Hamilton, die zijn teamgenoot en polesitter George Russell voor bleef. Leclerc eindigde zesde, die daardoor wederom zeventien punten verloor op titelconcurrent Verstappen.
Met George Russell voor het eerst vanaf pole position kwam het hele veld zonder al teveel gedoe van haar plek en de eerste bocht door. Na een korte gele vlag ging de boel weer op groen, maar niet veel later kwam er een virtual safety car voor wat kapotte onderdelen in de eerste bocht, afkomstig van de auto van Alexander Albon en Sebastian Vettel. Albon kwam er als slechtste vanaf en viel ver terug, ruim twintig seconden achter Pierre Gasly op plaats negentien.
Toen het veld weer van start mocht onder de groene vlag trok Russell op de zachte banden meteen een gat van ruim twee seconden naar Sainz. Verstappen, opgeklommen naar plek acht, zat meteen vast achter Fernando Alonso, die in 2021 nog rondenlang Lewis Hamilton achter zich wist te houden. In ronde vijf kon Verstappen er door een overstuurmoment van Alonso langs de Spanjaard sturen, op jacht naar Esteban Ocon. Twee rondjes later kon Verstappen richting bocht één langs de Fransman, waarna in bocht twee Pérez langs Alonso ging voor plaats acht.
Verstappen kon daarna op jacht naar Lewis Hamilton, gestart op de medium band. Die zat rondenlang vast achter Norris en daardoor kon Verstappen langzaam tijd pakken. In ronde 11 leek de zevenvoudig wereldkampioen langs zijn landgenoot te kunnen sturen in bocht één, maar durfde het toch niet aan en Verstappen kon daardoor helemaal aansluiten. Een ronde later kon Hamilton de move op Norris wel bolwerken en meteen een bocht later volgde de Nederlander en zo zakte Norris twee plaatsen terug.
Maar probleemloos ging de race niet voor de Nederlander. Over de boordradio liet hij weten dat zijn koppeling een beetje wegslipte en dus ging het rijden niet heel soepeltjes. Met wat foutcodes werd de Nederlander op weg gestuurd, in de hoop dat het zou helpen. Vooraan het veld sloten de beide Ferrari’s ondertussen op de staart van Russell aan. Sainz werd naar binnen geroepen, maar ging niet toen Russell wel de pitstraat in dook. De Brit kwam als zesde terug, maar had wel meteen even een onderonsje met Alonso. Daar kon hij gelukkig voor duiken en dus was de zesde plaats in ieder geval zeker.
Een ronde later kwam Sainz toch nog binnen voor een nieuwe set mediums, maar de stop ging niet helemaal soepeltjes. En dus had Russell een iets grotere voorsprong op de Spanjaard. Verstappen was ondertussen ook al naar binnen geweest voor een nieuwe set banden: mediums om precies te zijn. Leclerc bleef nog een paar ronden buiten, maar moest Russell wel voor zich dulden bij het uitrijden van de pitstraat op nieuwe mediums. Daarmee was de originele top drie van voor de pitstops weer hersteld.
In rondje 28 was er een eerste speldenprik van Leclerc bij Russell, door het in de tweede bocht buitenom te proberen. Russell liet zijn auto netjes naar buiten lopen en zo had Leclerc geen kans om er langs te sturen. Rondenlang kon Leclerc geen vuist maken, maar in rondje 31 stuurde hij met volle overtuiging langs Russell in bocht één. Meteen trok de Monegask een gat van bijna anderhalve seconde naar de Brit en Sainz sloot aan bij Russell.
Verstappen dichtte het gat met Sainz en kwam in rondje 39 binnen voor een tweede set nieuwe medium banden. Hij viel terug naar plaats zes, op een paar seconden van zijn teamgenoot. Een ronde later counterde Ferrari door Leclerc binnen te halen en op een set harde banden te zetten. Mercedes haalde Russell naar binnen voor mediums. Die kwam wel weer terug op de baan achter Verstappen, en dus was de tactiek van Red Bull de winnende. De Nederlander kon daarna richting Leclerc rijden, en in rondje 41 stuurde Verstappen richting bocht één meteen langs de Monegask. De virtuele leiding lag daarmee in handen van de wereldkampioen.
Maar die leiding hield hij niet zo lang vast. De Nederlander ging in de rondte in bocht dertien, toen de achterkant ineens weg brak. Na een mooie 360 kon hij weer op weg, maar verloor wel een plek aan Leclerc: een tegenvaller. Vier rondjes later zat Verstappen weer strak achter Leclerc. Hij remde diep in in bocht één, kruiste achter de Monegask langs en kon er met overmacht langs sturen door veel meer tractie. Daarna verloor Leclerc de nodige tijd op Verstappen.
Met de pitstop van Lewis Hamilton voor een nieuwe set zachte banden in ronde 52 kreeg Verstappen ook de echte leiding in de race in handen. Het gat naar Leclerc was op dat moment al opgelopen naar ruim zes seconden en bleef maar groter worden. De harde banden van de Monegask werkten niet in de wisselvallige omstandigheden op de Hungaroring. Russell sloot al bij hem aan en door een foutje van Leclerc kon Russell langszij sturen richting bocht één. Ferrari besloot Leclerc ook maar meteen binnen te halen voor een nieuwe set zachte banden, waardoor alle kansen voor Leclerc wel verkeken leken. Hij kwam terug op de baan op plaats zes, op ruim zes seconden van Pérez.
Russell, op dat moment nog op P2, moest op gaan letten voor zijn teamgenoot Lewis Hamilton. De zevenvoudig wereldkampioen kwam op de zachte banden met rasse schreden dichterbij, en in ronde 65 kon hij langs Russell sturen in bocht twee, na een mooie portie terugkruisen. In de pitbox was de lach wedergekeerd op het gezicht van teambaas Toto Wolff. Met twee coureurs op podiumkoers zou het een mooie dag worden voor Mercedes.
Voor Valtteri Bottas zat de race er wel vroegtijdig op. De Fin viel stil en liet over de radio weten dat het vermogen weg viel. Een virtual safety car volgde, in rondje 67. Twee rondjes later, in ronde 69 ging de boel weer op groen. Russell liet weten dat het harder aan het regenen was, maar iedereen bleef op de baan in de laatste ronden. Ook Verstappen, die daarmee zijn eerste overwinning op de Hungaroring veiligstelde. Lewis Hamilton deelde een tik uit aan zijn teamgenoot die eerder op de dag vanaf pole position mocht starten en claimde P2. Russell werd derde. Carlos Sainz kon door het gebrek aan DRS, welke door de regen werd uitgezet, niet meer naar het podium rijden en werd vierde. Pérez eindigde vijfde. Leclerc, Norris, Alonso Ocon en Vettel completeerden de top tien.