Wat na de moeizame vrijdag een lastig verhaal leek te worden is toch gelukt: Max Verstappen heeft voor het tweede jaar op rij de pole position voor de Grote Prijs van Nederland in handen. De Limburger bleef nipt Charles Leclerc voor. Carlos Sainz completeert de top drie.
In Q1 was het Max Verstappen die in zijn eerste run de te kloppen tijd neerzette, met een 1:11.317. Dit ondanks een groot moment waarbij de Nederlander even de achterkant van zijn RB18 verloor. De beide Mercedessen sloten vlak achter de regerend wereldkampioen aan, op iets meer dan twee tienden. Ook Alonso had een goeie eerste run, op drie en half tienden achter Verstappen. Daarna wist Leclerc de beide Mercedessen voorbij te steken voor plaats twee, en ook Sergio Pérez deed zijn duit in het zakje en klokte de vijfde tijd.
In de laatste run bleven Verstappen en Leclerc binnen. De rest van de coureurs kwamen nog wel het asfalt op. Verrassende namen bovenaan de tijdenlijst was Tsunoda met een derde tijd en Lance Stroll op plaats zeven. Daniel Ricciardo was een pijnlijke afvaller, net als Sebastian Vettel. De Duitser was hard op weg voor een goeie tijd, maar kreeg bij het insturen van de Arie Luyendijkbocht flink overstuur en ging door de grindbak. Daarmee kwam de afzwaaiende coureur niet verder dan plaats negentien. De andere afvallers waren Latifi, Magnussen en Bottas.
Al binnen een halve minuut na de start van de sessie werd de rode vlag gezwaaid. In het stadion-gedeelte lag een rookfakkel op het circuit en dus was het niet meer veilig om verder te rijden. Enkel Alexander Albon was op dat moment op het asfalt en dus moest de Thaise Brit terug naar de pitstraat. De organisatie greep snel in en liet weten dat de persoon die de fakkel gooide gevat was en van het circuit verwijderd was.
Na een paar minuten, waarin ook de nodige duiven waren weggejaagd van de baan, mochten de coureurs weer de baan op. Ook in Q2 was het Verstappen die de toon zette, met een 1:10.927. Hamilton sloot in zijn eerste run aan op anderhalf tiende, Pérez op bijna vier tienden voor P3. Lance Stroll had ook een goede ronde en klokte P4. Russell sloot daar weer achter aan. Sainz en Leclerc klokten slechts de zevende en achtste tijd.
In de laatste run klokte die laatste nog een tweede tijd, op 61 duizendsten achter Verstappen, die niet meer naar buiten ging voor een extra rondje. Carlos Sainz ging nog over Verstappen heen, net een tiende sneller dan de Nederlander. Ook George Russell ging nog over de wereldkampioen heen, maar moest Sainz op een honderdste voor zich dulden. Hamilton bleef vijfde, Norris zesde, Sergio Pérez zevende en Stroll, Schumacher en Tsunoda completeerden de top tien. Daarmee vielen Gasly, Ocon, Alonso, Zhou en Albon uit.
Max Verstappen meldde zich in de laatste kwalificatiesessie als eerste op het asfalt, onder luid gejuich vanaf de tribunes. In zijn eerste ronde klokte hij een 1:10.515. Pérez gaf daarop ruim een halve seconde toe. Lewis Hamilton sloot aan op een dikke tiende. Charles Leclerc had de snelste eerste en tweede sector en klokte daarmee 0.059 seconde sneller dan Verstappen: de marges waren ontzettend klein.
Met iets minder dan drie minuten op de klok gingen de coureurs voor de laatste keer het asfalt op. Max Verstappen begon niet sneller aan de ronde dan Leclerc, maar wist op de meet een 1:10.342 neer te zetten en was daarmee de snelste van de dag, met amper 21 duizendsten. Niet veel later ging het mis voor Sergio Pérez, die in de Arie Luyendijkbocht de controle verloor. Hij spinde, maar wist wel uit de muren te blijven. Daarmee was er door de gele vlag voor niemand meer de kans om te verbeteren en dus was de pole position voor Max Verstappen, voor het tweede jaar op rij. Charles Leclerc start naast de Nederlander op de eerste rij. Carlos Sainz eindigde derde, Hamilton vierde. Pérez bleef steken op plek vijf, naast George Russell. Norris werd achtste, Schumacher negende en Tsunoda en Stroll completeerden de top tien. Die laatste ging niet meer van start in Q3, vanwege technische problemen.