Max Verstappen heeft in Zandvoort gedaan wat hij moest doen: voor de zee van oranje fans pakte de Limburger pole position voor de race op zondag en bleef zijn concurrent Lewis Hamilton ruim twee tienden voor.
In de eerste kwalificatiesessie waren het in ieder geval de beide de Haas coureurs mochten gaan douchen. Daarnaast was de kwalificatie ook over voor Sergio Pérez. Daardoor kon Max Verstappen in ieder geval al niet meer op rugdekking rekenen op zondag. Vettel mocht ook uitstappen: hij werd in zijn snelle run gehinderd door beide Haas-bolides, die daarvoor waarschijnlijk nog wel een straf zullen krijgen.
De baan werd gedurende Q1 steeds sneller. Volgens de pitmuur van Sainz zelfs ruim een seconde. De snelste tijd was uiteindelijk voor Charles Leclerc, gevolgd door Carlos Sainz. Verstappen klokte de derde tijd, met verrassend genoeg Antonio Giovinazzi en Nicholas Latifi achter zich.
Kwalificatiesessie twee begon met Max Verstappen die als eerste het asfalt op reed. De Nederlander zette meteen een tijd neer om te verslaan voor de rest: een 1:09.071. Hamilton en Bottas sloten beide aan op ongeveer 6,5 a zeven tienden. Giovinazzi was ook weer rap op weg en klokte de vierde tijd, op bijna een seconde van Verstappen.
In de tweede run bleef de tijd van Verstappen onaangetast, maar een kans op tijdsverbetering voor George Russell zat er niet meer in. De Brit, zo zei hij zelf, pushte te hard in de laatste bocht en klapte er in de Arie Luyendijkbocht af. De rode vlag werd gezwaaid en dus moesten de coureurs terug naar de pitstraat. Russell kon nog wel uit de grindbak rijden en zijn bolide werd snel nagekeken door de monteurs, maar de schade was te groot om nog een gooi naar Q3 te doen. Voor Antonio Giovinazzi zat het er ook op. De rechter voorband van de bolide van de Italiaan zat vast en kwam ook na het nodige timmerwerk niet meer los.
Met nog iets minder dan vier minuten op de klok ging sessie uiteindelijk nog weer van start. De rest van het nog rijdende veld meldde zich weer op het asfalt, maar de sessie werd ook net zo snel weer stilgelegd. In de Masters-bocht tikte Nicholas Latifi het gras aan en ging er keihard af. Met nog amper anderhalve minuut op de klok werd de sessie ook niet meer herstart. Gelukkig kwam de Canadees er zonder kleerscheuren vanaf. Daardoor was het einde kwalificatie voor Russell, Stroll, Norris, Latifi en Tsunoda.
Q3 begon voor de tien overgebleven coureurs ietsje later dan eigenlijk gepland, omdat de barrière waarin Latifi crashte nog even gerepareerd moest worden. Toen het licht eenmaal op groen ging was het Verstappen die als eerste het asfalt op kwam, met de beide Alpine-bolides daar ver achter. De Nederlander zette voor de bomvolle tribunes meteen een scherpe tijd neer: 1:08:923. Bottas sloot aan op stek twee op drie tienden van Verstappen. Daar weer een halve tiende achter klokte Hamilton de derde tijd. Gasly klokte knap de vierde tijd in de eerste run.
Met iets meer dan drie minuten op de klok was het Leclerc die zich weer als eerste op het asfalt meldde. Verstappen sloot aan in de rij en alleen Hamilton en Bottas vertrokken later dan de Nederlander. Verstappen ergerde zich aan de beide Alpine’s die stil bleven staan op de pit exit, terwijl de klok toch af bleef lopen.
Met de nodige rookbommen op de tribunes werd Verstappen nog één keer naar de snelste tijd geschreeuwd. De eerste sector van de Nederlander was amper zestien duizendsten langzamer dan zijn originele tijd. In de tweede sector was hij juist bijna een tiende sneller dan zijn originele tijd. Ook de derde sector was beter en dus was het een tijdsverbetering: een 1:08.885. De beide Mercedessen konden er ook niet meer aan komen, al was het verschil tussen Hamilton en Verstappen bijna eng klein: 0.038 seconden.