Foto: Red Bull Content Pool
Max Verstappen heeft met een minimaal verschil de Grote Prijs van Amerika op zijn naam geschreven. De Nederlander verloor bij de start kort de koppositie, maar knokte zich met een knappe pitstopstrategie terug naar de winst en breidt dus zijn voorsprong in het kampioenschap uit.
Met Max Verstappen vanaf de eerste startplek en zijn titelconcurrent Lewis Hamilton linksachter hem op plaats twee ging het veld van start. De Nederlander kwam niet geweldig van zijn plek en moest richting bocht één zijn plaats afstaan aan Hamilton. Perez liet Verstappen wel gaan. Achteraan het veld stuurde Stroll in op Latifi en reed de voorvleugel van de Canadees stuk. Iets daarvoor ging Lando Norris op het lange rechte stuk vol in de aanval, met een flink diepe inremactie op zijn teamgenoot Ricciardo en Sainz. Het liep allemaal goed af, maar veel plekwinst leverde het hem niet op. Uiteindelijk moest hij zijn teamgenoot en de Ferrari-coureur weer voorbij laten.
Voor Verstappen was het vooraan vooral aansluiten bij Hamilton en de Brit blijven volgen. De Nederlander liet meerdere malen via de radio weten dat hij sneller was dan zijn concurrent en dat die flink aan het glijden was. Hamilton zelf meldde aan zijn team dat Verstappen zeker sneller was dan hem.
Aan het einde van ronde 10 ging Red Bull voor een undercut en wisselde het team Verstappen naar een set harde banden. De Nederlander kwam achter Ricciardo weer op de baan op plaats vijf en ging op het eerste de beste rechte stuk aan de Australiër voorbij. In ronde 13 haalde Red Bull ook Sergio Pérez naar binnen, die ze op een set medium banden zetten en dus sowieso voor een twee-stop strategie zou gaan. Na ronde 14 beantwoordde Mercedes de actie van Red Bull, maar Hamilton kwam met zijn nieuwe set hards achter Verstappen terecht. Die had een voorsprong van ruim zes en halve seconden.
De eerste uitvaller van de dag was Pierre Gasly, waarbij de ophanging aan de achterkant het begaf. Een tegenvaller dus voor AlphaTauri. De Fransman kon nog wel op eigen kracht de pitstraat inrijden, zij het op een slakkentempo, en moest de strijd staken.
Pierre ? Suspension failure see's Gasly box the car to retire. #USGP #PoweredByHonda pic.twitter.com/3bgIrCVZpF
— Honda Racing F1 (@HondaRacingF1) October 24, 2021
Nadat Raikkonen wijd werd geforceerd door Fernando Alonso en de Spanjaar daarna inhaalde was Alonso not amused. De Alpine-coureur vond dat hij niks anders had kunnen doen en was het er niet mee eens dat de Fin hem buiten de baan voorbij ging. Daarna haalde hij Giovinazzi in buiten de baan en daar werd door de wedstrijdleiding wel naar gekeken. Op een beetje betweterige vragen vanaf de pitmuur van Alpine reageerde wedstrijdleider Michael Masi dat niemand buiten de baan mag inhalen. Ook Raikkonen of Giovinazzi niet. Daar bleef het verhaal echter niet bij. Op hetzelfde punt waar eerder Alonso Giovinazzi voorbij ging, deed de Italiaan het andersom ook nog een keer. Toen kreeg hij ook te horen dat hij de plaats terug moest geven.
Verstappen, die inmiddels amper drie seconden voorsprong over had op Hamilton, besloot met zijn team om in ronde 30 naar een nieuwe set harde banden te gaan. Iets daarvoor liet de pitmuur van Hamilton weten dat ze hem graag zes ronden langer wilden laten doorrijden dan vooraf gepland. Een rondje later kwam ook Sergio Pérez naar binnen voor nieuwe harde banden, gevolgd door Ricciardo en Norris. McLaren ging dus meteen maar voor een dubbel stack.
Met de stop van Verstappen was Hamilton weer aan de leiding, op iets minder dan zeventien seconden van de Nederlander. Pérez stond daar weer 22 seconden achter. Hamilton kreeg van zijn teambaas Toto Wolff te horen dat hij voor de racewinst aan het rijden was. ‘Thanks, laat me maar mijn ding doen’ liet de Brit weten. In ronde 38 ging hij naar binnen voor nieuwe harde banden Hij kwam op plaats twee terug op het asfalt, met een gat van acht seconden naar Verstappen. Iets meer dan na de eerste pitstop dus. De Brit kreeg van het team te horen dat het allemaal om de laatste drie ronden zou gaan. Spanning tot het einde.
LAP 37/56
— Formula 1 (@F1) October 24, 2021
Hamilton comes into the pits
The lead has changed hands once again, with Verstappen back into P1 ?#USGP ?? #F1 pic.twitter.com/RCcnpxFR7b
De tweede uitvaller van de race heette Esteban Ocon. De Fransman stuurde in ronde 42 zijn bolide de pitstraat in en kreeg te horen dat de auto helaas gestopt moest worden: ‘Sorry, we moeten helaas de auto terugtrekken uit de race’ meldde zijn team. Een tweede Franse uitvaller dus.
Vooraan het veld was Hamilton met zijn nieuwere set harde banden flink aan het doortrappen en wist het gat uiteindelijk terug te brengen naar ongeveer anderhalve seconde met nog vijf ronden op de klok. Op dat moment volgde ook nog de derde uitvaller, wederom een Alpine. De achtervleugel van Fernando Alonso was volgens de Spanjaard afgebroken en dus parkeerde hij de wagen in de pitstraat. Geen puntenfinish dus voor de Franse renstal.
LAP 52/56
— Formula 1 (@F1) October 24, 2021
Not the day Fernando Alonso was after as the Spaniard's car is retired ☹️
That's two DNF's for @AlpineF1Team #USGP ?? #F1 pic.twitter.com/25rqvPvUNc
Met nog twee rondjes te gaan liep het gat terug naar iets meer dan een seconde. Maar uiteindelijk was het, zelfs met een Verstappen in de weg rijdende Mick Schumacher, niet voldoende voor Hamilton. De Brit kwam niet dichterbij dan zes tienden en dus was de winst voor Max Verstappen. Die breidt daarmee zijn leiding in het kampioenschap uit.