Foto: Getty Images / Red Bull Content Pool
De dertiende overwinning van dit seizoen is binnen voor Max Verstappen. Op het Circuit of the Americas wist de kersverse wereldkampioen knap terug te komen van een achterstand door een slechte pitstop en ging knap Lewis Hamilton voorbij voor de leidende positie en gaf deze niet meer uit handen. Hamilton werd tweede, Leclerc werd derde. Dat was echter niet genoeg om de constructeurstitelstrijd levend te houden en dus heeft Red Bull Racing ook de titel voor de teams binnen gehengeld.
Max Verstappen had een geweldige start en stak Sainz al ruimschoots voor bocht éen voorbij. De Spanjaard probeerde nog te counteren na de eerste bocht, maar spinde door een flinke tik van George Russell. De Spanjaard viel ver terug en moest zijn auto in de pitstraat parkeren. Een vroeg einde van de race voor de polesitter. Hamilton profiteerde en pakte P2. Stroll reed verder op plek drie, Russell kreeg een straf van vijf seconden aan zijn broek van de wedstrijdleiding, maar reed voorlopig plek vier. Vettel had ook een goede beginfase en pakte vijf plaatsen en reed na drie ronden inmiddels vijfde.
Al binnen enkele ronden was Pérez, die na contact met Valtteri Bottas de linker wing-endplate miste, zowel Stroll als Vettel voorbij en reed vierde. Achteraan het veld ging Latifi in de rondte en viel nog verder terug. Hij ging ook meteen maar naar binnen voor nieuw rubber.
Na tien ronden waren Albon en Zhou de eerste coureurs die voor een reguliere pitstop gingen, zij het aan de vroege kant. Hamilton liet weten dat hij al wat wear en tear zag op de linker voorband. Niet veel later volgden ook Bottas, Tsunoda en Ricciardo voor een eerste pitstop. Charles Leclerc, gestart vanaf plek twaalf, was ook met een opmars bezig en ging in ronde twaalf voorbij aan Sebastian Vettel op het lange rechte stuk halverwege het circuit. Daarmee had hij plek vijf inmiddels al in handen. Een podiumplaats was zeker nog niet uit zicht voor de Monegask.
In ronde veertien ging Verstappen als eerste van de frontrunners naar binnen voor een nieuwe set banden. Hij gaf daarmee de leiding af aan teamgenoot Sergio Pérez, maar kwam vlak voor Stroll en Leclerc weer het asfalt op: belangrijk om niet teveel tijd te verliezen op de nieuwe banden. Pérez ging een ronde later naar binnen voor nieuw rubber en dus was de leiding weer in handen van de wereldkampioen. Leclerc reed inmiddels op twee seconden van de Nederlander, Stroll daar nog anderhalve seconde achter. Die moesten op dat moment echter nog een pitstop maken.
Valtteri Bottas was de tweede uitvaller van de race. De Fin stuurde in voor bocht twaalf, maar verloor de achterkant en belandde in het grind: einde verhaal voor de Alfa Romeo-coureur. Een safety car volgde en dus kwam het hele veld weer bij elkaar. Leclerc maakte zijn pitstop en bespaarde zo de nodige seconden. Hij kwam vlak achter Pérez weer op het asfalt terecht en reed dus weer op plaats vier.
In ronde 22 voerde Verstappen vanaf de eerste plaats het veld weer naar het groen, maar de safety car kwam vrijwel meteen weer het asfalt weer op. Alonso was het gat naar Stroll aan het dichtrijden, wilde langs de Canadees sturen, maar die stuurde nog even naar links en ving de Spanjaard op. Die vloog met de voorkant flink de lucht in, kwam weer neer, ging de muur in, maar wist nog wel door te rijden en terug te rijden naar de pitstraat voor een nieuwe voorvleugel en nieuwe banden. Stroll was minder fortuinlijk en moest de strijd staken. De wedstrijdleiding zou na de race naar het incident gaan kijken.
Na ronde 25 mocht Verstappen nogmaals het veld richting de groene vlag leiden. Hamilton reed tweede, Pérez derde en Leclerc vierde. De Nederlander trok meteen een gaatje naar Hamilton en reed ook meteen de snelste raceronde. Een paar ronden later probeerde Leclerc aan het einde van de back straight, langs Pérez te remmen, maar had te weinig asfalt over en moest even wijd om zijn weg te vervolgen. Pérez verremde zich ook een beetje, maar wist zijn auto wel binnen de lijntjes te kleuren. Een ronde later probeerde Leclerc het meteen nog een keer, eigenlijk wat aan de late kant, maar wist het te bolwerken en dus had hij plek drie in handen.
Verstappen moest voortdurend instellingen veranderen op zijn stuur en vond de rijbaarheid van zijn auto niet je van het. In ronde 35 dook Hamilton de pitstraat in voor een nieuwe set harde banden. Een ronde later ging de Nederlander de Brit achterna, maar in de pitstraat had de crew problemen met de wheelgun en dus duurde de pitstop ruim elf seconden. Daarmee leek de winst wel uit het zicht voor Verstappen. Hamilton had daardoor ineens de beste kaarten in handen voor de eerste plek.
Verstappen kwam bij het uitrijden van de pitstraat vlak achter Leclerc terecht en in de ronden daarna hadden de twee de nodige gevechten, waar Verstappen uiteindelijk als winnaar uit kwam. Daarachter waren ook Russell en Pérez in gevecht met elkaar, toen Pérez de pitstraat uit kwam rijden. De Mexicaan liet knap zijn auto staan bij het ingaan van bocht drie en had plek drie in handen. Daarna reed hij rustig enkele seconden weg bij de Brit en had daar weinig meer van te vrezen.
Vettel leidde ondertussen de Grand Prix, al moest hij nog voor een pitstop naar binnen. Daarmee komt de Duitser, voordat hij werd ingehaald door Lewis Hamilton op 3502 geleidde rondes in zijn carrière. Daarna ging hij naar binnen voor nieuwe banden, maar ook daar ging wat mis bij de linker voorband en dus viel de Duitser ver terug: hij kwam als dertiende weer het asfalt op.
Verstappen, op mediums, reed knap met rasse schreden in op Lewis Hamilton, die op ongeveer even oude harde banden reed. In ronde 50 ging hij de Brit voorbij en kon proberen weg te trekken van de zevenvoudig wereldkampioen. Het gat bleef echter klein en Verstappen had wel de nodige track limits overtredingen en kreeg een zwart-witte vlag als laatste waarschuwing. Daardoor bleef het dus nog wel even spannend of de Nederlander binnen de lijntjes zou blijven kleuren. Hamilton was flink aan het klagen over de track limits van de Nederlander, maar zelf hield hij het ook niet helemaal zuiver en kreeg ook een zwart-witte vlag als laatste waarschuwing.
Daarna reed Verstappen echter met rasse schreden weg bij Lewis Hamilton en pakte bijna vijf seconden op de finishlijn. Daarmee was de winst ruimschoots binnen en was zijn dertiende overwinning van het seizoen binnen. Daarmee komt de Nederlander op gelijke hoogte met Sebastian Vettel en Michael Schumacher. Lewis Hamilton werd tweede, Charles Leclerc derde. Sergio Pérez werd vierde en daarmee was de constructeurstitel binnen voor Red Bull Racing. Een mooi eerbetoon aan de overleden teameigenaar Dietrich Mateschitz.