Foto: FIA Formula E
Op het hobbelige en uitdagende stratencircuit van Rome heeft de Fransman Jean-Eric Vergne vanmiddag de overwinning gepakt. De race eindigde na een crash van Vandoorne achter de safety car. Ook Nyck de Vries kon de race niet uit rijden.
De race ging achter de safety car van start vanwege de regenval. Men wilde eerst even weten hoe het gripniveau was op het asfalt van Rome. De eerste vijf minuten kon Stoffel Vandoorne dus nog zorgeloos rondrijden.
Daarna ging het spektakel echt van start. Vandoorne kwam goed weg, maar kreeg na een paar bochten al André Lotterer langs de binnenkant, die veel te laat tot stilstand kwam en Vandoorne volledig de bocht uit duwde. De Belg moest keren in een uitloopstrook en viel meteen terug naar plek twaalf. Het betekende voor de daarachter liggende coureurs gratis plekken op de grid en dus konden zij onderling gaan vechten. Lotterer kreeg later een vijf seconden tijdstraf voor het incident.
Vandoorne besloot al vroeg zijn eerste Attack Mode in te zetten, om zo te proberen toch nog de punten in de rijden. Iets verder voorin het veld was vooral het gevecht om plek vijf interessant in de beginfase van de race. Lotterer, die betrokken was bij het incident met Vandoorne, vocht samen met zijn teamgenoot Pascal Wehrlein tegen Mitch Evans en Sam Bird. Daar werd constant stuivertje gewisseld.
Voorin het veld was Vergne de eerste die besloot om Attack Mode in te zetten. Een rondje later pakten ook de beide Nederlanders in het veld, Frijns en De Vries, de extra kilowatts voor wat extra snelheid. Lucas di Grassi, die na het terugvallen van Vandoorne de eerste stek overnam, had het moeilijk en kon eigenlijk niet de snelheid rijden die nodig was om de nummer twee op afstand te houden. Een ronde later ging ook hij maar compenseren met de Attack Mode.
Frijns was op dat moment de snelste man op de baan en klokte meteen de snelste raceronde. Hij zat Vergne, die plek één overnam van Di Grassi door de Attack Mode-activatie, meteen op de nek. Een rondje later maakte hij het de actie, maar kon het niet bolwerken. Meteen kreeg hij weer Di Grassi langs de binnenkant. Dat ging maar net goed, maar de exit van Frijns was niet geweldig. De Vries kon daarvan profiteren en pakte plek drie af van zijn landgenoot. Frijns was over de radio alles behalve te spreken over de actie van Di Grassi.
Vergne maakte met nog zestien minuten te gaan een interessante call en besloot al zijn tweede Attack Mode in te zetten. Daarmee kon hij het richting het einde van de race nog wel wel eens moeilijk krijgen, als de rest nog een extra boost over had. Maar op de korte termijn had hij wel het voordeel en wist De Vries meteen te passeren en pakte weer plek één over.
Een ronde daarna werd het ineens druk in de Attack Mode zone, want ook De Vries, Frijns en Bird pakten hun laatste boost. Sam Bird pakte daarna meteen Stoffel Vandoorne, die goed omhoog geklommen was na zijn crash met Lotterer.
Met nog vier minuten te gaan viel Di Grassi’s wagen stil door een geknapte aandrijfas. Door een hobbel in de weg werd Vandoorne bijna gelanceerd, spinde en klapte in de muur. Nyck de Vries werd van dat incident onfortuinlijk ook de dupe en kon zijn teamgenoot en de muur niet ontwijken. Met de nodige schade moest ook de Nederlander zijn wagen aan de kant parkeren. Geen fijne eerste race dus voor Mercedes.
WOW! De Mercedessen vliegen eraf! ?
— Ziggo Sport F1 (@ZiggoSportF1) April 10, 2021
Nyck de Vries & Stoffel Vandoorne kunnen na een crash niet meer verder in Rome ?☄️#ZiggoSportF1 #RomeEPrix pic.twitter.com/5VV0rCGRE2
De safety car werd de baan op gestuurd en dus werd de race achter de safety car uitgereden. Jean Eric Vergne kwam als de geluksvogel uit alle chaos en mocht rustig aan als eerste de race uitrijden achter de MINI safety car. De tweede plek was voor Sam Bird, die vanaf een achtste plek zich sterk terug had gevochten in het veld. Op de laatste trede van het podium mocht Mitch Evans plaatsnemen. Net buiten het podium viel Robin Frijns, die de vierde plek mag bijschrijven op zijn lijstje.
Morgen staat de tweede Rome E-Prix op de planning. De kwalificatie begint al om 09:00. De race start om 13:00.