Foto: FIA Formula E
Na de onfortuinlijke crash zaterdag tijdens de eerste Rome E-Prix heeft Stoffel Vandoorne zich vanmiddag gerevancheerd en met een ruimte voorsprong de tweede race in de Italiaanse hoofdstad op zijn naam geschreven.
Rookie Nick Cassidy spinde na de start al na een paar bochten zonder dat er iemand in de buurt was bij hem. Een zuur begin voor de jonge Nieuw-Zeelander. De andere rookie die op de eerste startrij mocht starten, Norman Nato, profiteerde meteen van de fout van Cassidy en pakte de leiding over.
From the lead, @NickCassidy_ spins out and rejoins in the midfield…
— ABB FIA Formula E World Championship (@FIAFormulaE) April 11, 2021
Live updates here >> https://t.co/sHOKGxvLZW#RomeEPrix pic.twitter.com/RfhuCtuu5X
Daarna consolideerde de race enigszins, totdat Stoffel Vandoorne na een eerder gefaalde inhaalactie toch Norman Nato voorbij ging. Daarmee klom hij op naar plek twee. Niet veel later leek Cassidy lichtjes aangetikt te worden door Rowland en miste de bocht. Hij belandde in de bandenstapel en mocht met schade aan zijn voorvleugel de pits in.
En het drama voor Lucas di Grassi was dit weekend nog niet over: ook tijdens de tweede Rome E-Prix stond hij naast de baan stil. Buemi zou hem in een spin geduwd hebben riep hij over de radio, waarna hij flink hard de muur in ging. Het opruimen van de auto van Di Grassi leverde even een Full Course Yellow op.
Big moment for @LucasdiGrassi, the season 3 champion is out of the race…brings out the Full Course Yellow #RomeEPrix
— ABB FIA Formula E World Championship (@FIAFormulaE) April 11, 2021
Live updates here >> https://t.co/sHOKGxvLZW pic.twitter.com/Z6TawQLxBB
Bij het zwaaien van de groene vlag was Alexander Sims goed wakker en wist meteen Pascal Wehrlein in te halen. Stoffel Vandoorne had ondertussen al een gat van ruim twee seconden geslagen. Daarmee had hij een goeie marge om zijn tweede Attack Mode te activeren. Hij behield dan ook makkelijk de eerste plek. Nato moest niet veel later Maximilian Günther voor zich dulden. De Duitser wist met wat moeite langs de Fransman te komen door een krappe bocht. Maar na alle Attack Mode activaties moest Günther weer aansluiten achter Mortara, waar hij rondenlang mee in gevecht was.
Nadat het weer enigszins rustig werd lag ineens René Rast van de baan. Een slechte zondag dus voor Audi. In bocht twee brak volgens de Duitser zijn ophanging af en vloog met de achterkant tegen de muur. Het resulteerde in de nodige troep op de baan en dus werd de safety car de baan op gestuurd. Die bleef ook even op het asfalt, maar met geen tijd meer op de klok, maar nog wel de extra ronde te rijden ging het racegeweld toch nog weer even van start.
A bad day at the office for @audisport as @ReneRastRacing crashes out of the race, meaning a double-DNF for the squad.
— ABB FIA Formula E World Championship (@FIAFormulaE) April 11, 2021
Live updates here >> https://t.co/sHOKGxvLZW #RomeEPrix pic.twitter.com/Jt8jfl7n7u
In de laatste ronde was er in het middenveld nog flink wat drama, met De Vries die te laat leek te remmen en Bird en Rowland meenam in de crash. De Vries en Bird konden daar ook niet meer wegkomen en moesten het dus stellen met een DNF.
Vandoorne werd niet echt meer bedreigd door Alexander Sims en pakte dus de eerste plek. De derde stek ging naar Norman Nato, wiens batterij precies op de lijn leeg leek te zijn. Maar er werd nog wel naar gekeken naar eventueel gebruik van teveel energie van de Fransman. Robin Frijns had ook een weinig fortuinlijke race en eindigde dertiende.