Het TT Circuit zal dit boekjaar flink de rode cijfers in gaan. Het circuit stevent door de coronacrisis af op een tekort van 3,5 miljoen. Maar, er werd desondanks ook drie miljoen geïnvesteerd in de faciliteiten op en rond de baan.
“Eens in de tien tot vijftien jaar moet er een nieuwe asfaltlaag op het TT Circuit. Dat hebben we gedaan. Dat is ook meteen het grootste deel van de investering”, zegt TT-voorzitter Arjan Bos bij RTV Drenthe. In totaal is er 60.000 vierkante meter aan nieuw asfalt aangelegd. Met het oude asfalt dat vrij kwam door het vernieuwen van de laag op het circuit heeft de organisatie extra parkeerplaatsen gemaakt. Ook zijn de taluds verbreed en verhoogd, zodat er meer bezoekers op kunnen plaatsnemen.
Ook heeft het circuit geïnvesteerd in een digitaal vlaggensysteem. Deze staan nu rond het hele circuit. Daardoor hoeven de baanofficials niet langer met vlaggen te zwaaien. Het geintje kostte al met al driehonderdduizend euro: ‘Wil je een modern circuit blijven, dan moet je mee. Vandaar dat we deze investering gedaan hebben. Het voordeel is dat wanneer het minder druk is op het circuit dat het ook vanuit racecontrol centraal geregeld kan worden en dan heb je al die baanofficials niet nodig. Het maakt ons flexibeler”, aldus de circuitdirecteur.
De investeringen die gemaakt zouden moeten worden om de Formule 1 te mogen ontvangen zijn niet allemaal gedaan. Het lange rechte stuk, de Veenslang, zou dan moeten worden verlengd. Daar is van afgezien. Ook zou de Strubben voor de koningsklasse van de autosport verbreed moeten worden. Ook dat is niet gedaan, om te zorgen dat motoren niet twee lijnen kunnen rijden, wat gevaarlijk kan zijn. Wel zijn in de winter bijvoorbeeld de vangrails, curbstones en bandenstapels aangepast, voor meer veiligheid.
Normaal gesproken komen er ruim een half miljoen bezoekers per jaar naar het Drentse circuit. Maar door het coronavirus zal het dit jaar blijven bij net 100.000: dus nog geen vijfde van wat het normaal zou zijn. Het verlies voor het circuit komt daardoor uit op 3,5 miljoen euro. Voor nu is het geen probleem, maar de beperkingen door het coronavirus moeten niet veel langer aan gaan houden: ‘Gelukkig komt voor nu de continuïteit niet in gevaar. Het circuit kan dit soort verliezen dragen. Maar ik zeg er wel bij: als dit volgend jaar nóg een keer gebeurt, dan gaan we het lastig krijgen. Dan zullen we een financiële uitdaging krijgen om dat voor elkaar te boksen”, aldus de TT voorzitter. “Je gaat eigenlijk vijf jaar terug in de tijd en dat is zonde”, besluit Bos tegen RTV Drenthe.
Het circuit zette zelf een video online met de aanpassingen op een rijtje. Bekijk ‘m hieronder!