Foto: Alexander Krieb / Gridtalk
Sportief directeur van de Formule 1, Ross Brawn, heeft bekend gemaakt dat hij tot 2026 geen nieuwe motorleveranciers verwacht in de Formule 1. Tot die tijd veranderen de reglementen niet en lijkt het dus onwaarschijnlijk dat een nieuw merk in zal stappen.
Nu veel autofabrikanten vol inzetten op elektrische auto’s, lijkt een zijstap naar de Formule 1 waar natuurlijk met verbrandingsmotoren gereden worden niet logisch. Veel van de ontwikkelde technologie in de racetakken van automerken sijpelt namelijk uiteindelijk door naar productieauto’s. Het geluk zoeken in de Formule E is dan een veel interessantere stap.
Brawn concludeert dat er geen mogelijke instappers zijn en dus we tot zeker 2025 geen nieuwe motorfabrikanten hoeven te verwachten. Er wordt nu al gekeken naar hoe de motoren tegen die tijd eruit moeten gaan zien: ”Het duurt niet lang meer tot het zover is. Over anderhalf jaar moet je wel beginnen met ontwerpen, wil je tegen die tijd je motor af hebben’ vertelt Brawn tegen Motorsport.com. ”Dus we kijken nu met de FIA en de motorfabrikanten naar hoe de volgende motor eruit moet gaan zien. En ik denk dat dat een mogelijkheid is voor nieuwe fabrikanten om mee te doen. We kijken nu naar wat wij denken dat relevant is voor de krachtbron voor die periode” aldus de sportief directeur.
Met de budgetcap die ingesteld is voor de komende jaren is in ieder geval de grootste stap om teams in leven te houden gemaakt. Maar, het biedt ook kansen voor fabrikanten die eerst de gok te groot vonden, omdat je om competitief te zijn er wel heel veel geld tegenaan moest smijten. Nu is dat al stukken behapbaarder. Voor Brawn zijn de kosten dan ook een belangrijke factor voor de volgende generatie motoren: ”We weten wat onze doelstellingen zijn: relevantie, de kosten en of het een goede racemotor is. We weten wat we willen behalen, maar we hebben het alleen nog niet uitgetekend” besluit hij.