Het Formule 1-seizoen nadert haar ontknoping. Met nog vier races te gaan hebben Max Verstappen en Lewis Hamilton allebei nog een kans om de wereldtitel te pakken. Pakt Max zijn eerste titel of is het toch Hamilton die aan het langste eind trekt en daarmee op eenzame hoogte komt te staan met een achtste wereldtitel. We weten niet hoe dit seizoen zich zal ontvouwen. Wat we wel weten is hoe het gevecht om te wereldtitel in het verleden is beslecht. In de komende weken zullen we terugblikken op sensationele, spannende en verrassende ontknopingen uit het verleden. We beginnen vandaag met de wereldtitel van 2008.
Het wordt gezien als één van de spannendste en dramatische ontknopingen die de Formule 1 ooit heeft gekend. De laatste race van 2008 is spannend van start tot finish. Zelfs na het zwart-wit geblokt is niet duidelijk wie het kampioenschap gewonnen heeft.
Halverwege het seizoen maken vier coureurs kans op de titel. Lewis Hamilton rijdt zijn tweede F1-seizoen en strijd net als in 2007 voor het kampioenschap. De Brit komt uit voor McLaren en neemt het op tegen de Ferrari’s van regerend wereldkampioen Kimi Raikkonen en zijn teamgenoot Felipe Massa. Alle drie de coureurs hebben na negen races 48 punten. Ook Robert Kubica mengt zich in het gevecht om de titel. De Pool heeft slechts twee punten minder dan zijn drie concurrenten.
Belangrijk element in de titelstrijd is dat Lewis Hamilton opnieuw de gedoodverfde favoriet is. Dat was hij ook in zijn debuutjaar. In 2007 heeft de Brit bij aanvang van de laatste race in Brazilië een voorsprong van vier punten op teamgenoot Fernando Alonso en zelfs zeven punten op Kimi Raikkonen. Toch eindigt hij dat jaar als tweede in de eindstand, achter kersverse kampioen Raikkonen.
Een jaar later is het opnieuw de coureur van McLaren die met de meeste punten aan de start verschijnt tijdens de seizoensfinale op Interlagos. Nu heeft de Brit een voorsprong van zeven punten op Felipe Massa. De coureur van Ferrari is de enige persoon die Hamilton nog van de titel af kan houden. Raikkonen en Kubica hebben te weinig punten gepakt in de tweede helft van het seizoen en kunnen de achterstand niet meer inlopen om nog aanspraak te maken op de titel.
Felipe Massa weet dat het niet makkelijk is om in Brazilië het kampioenschap te winnen. Hij moet de race winnen en zelfs dan heeft hij het niet volledig in eigen hand. Hamilton mag de race niet beter eindigen dan zesde. De beide kemphanen komen dan allebei op 97 punten in de eindstand, maar Massa wordt dan tot kampioen uitgeroepen omdat hij in 2008 meer overwinningen achter zijn naam heeft staan. Hamilton wil herhaling van 12 maanden eerder voorkomen en voelt de spanning. De Brit kwalificeert zich op Interlagos slechts als vierde, terwijl Felipe Massa doet wat hij moet doen en pakt pole position. De Braziliaan als voordeel dat hij rugdekking heeft van teamgenoot Raikkonen. De Fin vertrekt vanaf de derde positie.
Een paar minuten voordat de Grand Prix op zondag van start gaat breekt de hemel open. Een stevige onweersbui zorgt ervoor dat de wedstrijdleiding geen andere keus heeft dan de race uit te stellen. 10 minuten later springen de lichten alsnog op groen. Als startveld vertrekt behouden Massa en Hamilton bij het ingaan van de eerste bocht. De regen stopt en na enkele ronden wordt de droge racelijn zichtbaar. Massa duikt de de pits in voor droogweerbanden. Een ronde later volgen Hamilton en Raikkonen zijn voorbeeld. De pitstop van Hamilton verloopt niet zoals gepland. De Brit verliest veel tijd en zakt terug naar de zevende positie.
Hamilton moet aan de bak, want als hij op deze positie finisht is Massa wereldkampioen. Hij zet alles op alles en passeert in de ronden die volgen de Toyota van Jarno Trulli en de Force India van Giancarlo Fisichella. De Brit stuurt zijn Mclaren naar de vierde positie. Voor Lewis is een overwinning van Felipe geen bedreiging, omdat zijn vierde positie op de baan voldoende is om de titel veilig te stellen.
Plotseling verpesten de weergoden het feestje van Hamilton. De coureurs zijn bezig met ronde 63 van de 71 als het opnieuw begint te regenen. Teams staan voor de afweging om hun rijders naar binnen te halen voor regenbanden of om buiten te blijven. Voor McLaren kan beide opties verkeerd uitpakken. Neemt de regenval toe terwijl je buiten blijft, dan kan je op de baan je veel tijd verliezen en dat kost belangrijke posities. Duik je te snel naar binnen terwijl de concurrentie buiten blijft en de regen niet toeneemt, ook dan verlies je teveel posities om de titel veilig te stellen. McLaren kijkt de situatie nog een paar ronden aan.
Vijf ronden zijn er nog te gaan als het harder gaat regenen. Lewis Hamilton duikt de pits in en geeft daarmee zijn vierde positie op. Op intermediates keert de Brit in vijfde positie terug op de baan. Alle koplopers zijn binnen gekomen voor een setje intermediates. Alleen Timo Glock neemt een gok en blijft doorrijden op droogweerbanden. De coureur van Toyota rijdt nu rond op de vierde positie op ruime voorsprong op Lewis Hamilton.
De Brit wordt na zijn pitstop onder druk gezet door Sebastian Vettel. De Duitser rijdt in 2008 voor Toro Rosso en jaagt op de positie van Hamilton. Achter Vettel rijdt Kubica en in ronde 69 probeert de Pool met één actie zowel Vettel als Hamilton in te halen. De Brit verdedigt, maar Vettel profiteert en zet zijn Toro Rosso voor de McLaren. Hamilton ligt daarmee zesde en dat is niet genoeg voor de Brit om kampioen te worden.
Bij het ingaan van de laatste ronde rijdt Hamilton op de zesde positie op 15 seconden achter Timo Glock. Voor Glock rijden Vettel en Raikkonen. Massa doet wat hij moet doen en wint de race met een ruime marge van 13 seconden op Alonso. Hamilton ligt zo’n 39 seconden achter Massa. Als de Braziliaan het zwart/wit geblokt passeert, wordt zijn thuispubliek op de tribunes wild en begint hard te juichen. Ook Massa zelf waant zich inmiddels wereldkampioen. Maar dan ziet Hamilton in de voorlaatste bocht ineens de Toyota van Glock opdoemen. De Duitser heeft het in deze condities moeilijk op zijn droogweerbanden en heeft de grootste moeite om zijn wagen op de baan te houden. Het onmogelijke wordt plotseling toch mogelijk voor Hamilton als hij voorbij gaat aan de Toyota.
Camera’s van de F1 leggen vast hoe zowel monteurs van Ferrari als die van McLaren staan te juichen omdat beide teams in de veronderstelling zijn dat hun coureur de titel heeft gewonnen. Al snel wordt in de pitbox van Ferrari duidelijk dat het niet Massa is de titel heeft gepakt, maar toch Lewis Hamilton. Seconden lang was Felipe Massa de nieuwe wereldkampioen, toch zal de Braziliaan nooit kampioen worden. Op een kletsnat Interlagos is het Lewis Hamilton die in 2008 zijn eerste van totaal zeven wereldtitels pakt.