Teams die zijn begonnen met de ontwikkeling van de bolide van 2022 mogen de bolide pas in feburari 2021 in de windtunnel testen. Dat hebben de F1-teams afgesproken.
In 2021 zou de Formule 1 overstappen op nieuwe reglementen voor de bolides. Een belangrijk onderdeel daarvan is de terugkeer van grondeffect, dat in de jaren ’80 zijn hoogtij vierde. Team beginnen met de ontwerp van de nieuwe wagens weer van voor af aan. De wagens lijken ook niet op de huidige generatie wagens.
Door de coronacrisis hebben de teams besloten om de introductie van de nieuwe wagens met een seizoen uit te stellen. Het is namelijk onbekend hoelang de pandemie de wereld in z’n greep houdt. Omdat de fabrieken stilliggen kan niet gewerkt worden aan de wagens van volgend jaar. Daarnaast de F1 een eerlijk speelveld houden. Het is oneerlijk als teams in Groot Brittannië bijvoorbeeld kunnen ontwikkelen, terwijl Ferrari en Alpha Tauri buitenspel staan door een lockdown in Italië.
Het Duitse Auto Motor Und Sport meldt nu dat de teams unaniem hebben besloten pas vanaf februari 2021 aan de bolide van 2022 gewerkt mag worden. Met andere woorden, de introductie wordt een jaar uitgesteld, maar het ontwerp van die wagen ook. Onderdelen mogen pas over 11 maanden in de windtunnel getest worden. Teams die al druk bezig waren met 2022 kunnen zich nu weer volledig focussen op het huidige en komend seizoen.
Uitstel van de ontwikkeling van de nieuwe generatie F1-wagens heeft meer voordelen. Vanaf 2021 geldt een kostenlimiet in de koningsklasse van de autosport. Ingevoerd om een gelijk speelveld te creëren. Nu teams pas volgend jaar met het ontwerp mogen beginnen, vervalt het voordeel van grootmachten als Mercedes, Ferrari en Red Bull om nu nog flink in de buidel te tasten voor een maximale ontwikkeling van die wagens.