Foto: Ferrari
Carlos Sainz heeft de Grand Prix van Groot-Brittannië gewonnen. De Spanjaard won de spectaculaire race, die vooral overschaduwt werd door de schrikwekkende crash van Zhou Guanyu, die gelukkig levend uit de auto kon worden gehaald en zich zonder kleerscheuren later weer meldde in de paddock. Verstappen kampte een groot deel van de race met schade, maar wist toch nog een zevende plek te bemachtigen.
Bij de start kwam Verstappen goed weg en pakte meteen de leiding over van Sainz. Achterin het veld ging het gruwelijk fout. Gasly kwam in een sandwich tussen Zhou en Russell. Die laatste werd op zijn linker achterband aangetikt, schoot naar links en schepte Zhou. De Chinees vloog over de kop en vloog rechtdoor in bocht één, recht de tecpro-barrières in. Het duurde ontzettend lang voordat er beelden werden getoond van Zhou, waardoor het dus lang onduidelijk bleef hoe de Alfa Romeo-rijder er aan toe was. Uiteindelijk kwam vanuit het team de mededeling dat hij oké was en kon iedereen weer rustig ademhalen.
Tegelijkertijd met de crash liepen op Wellington Straight ook protestanten het asfalt op. Vanwege de rode vlag kwamen de coureurs niet met de normale snelheid aanrijden en leverde het dus geen al te grote risico’s op. Het verantwoordelijke personeel langs de baan trad adequaat op en pakte de protestanten op.
Het duurde ruim vijftig minuten voordat de race weer van start kon gaan. Alle overgebleven coureurs zouden starten vanaf hun originele positie, maar het veld werd wel in elkaar geschoven. De start was voor het hele veld goed. Verstappen kwam dit keer niet zo goed weg als bij de eerste start en bleef tweede achter Sainz. Het werd meteen krap met Pérez en Leclerc die zich ook aan de voorkant meldden. De twee raakten elkaar ook nog even, met wat voorvleugelschade voor Pérez tot gevolg. In bocht zes probeerde Leclerc buitenlangs bij Verstappen te sturen, maar kon het niet bolwerken en werd wat wijd geduwd door de Nederlander. De wedstrijdleiding ging ernaar kijken, maar besloot later tot geen verder ingrijpen.
Verstappen sloot de eerste tien ronden langzaam aan bij Sainz en zat binnen de DRS. Leclerc zat op ruim anderhalve seconde van de Nederlander en dus een niet al te grote bedreiging voor de Nederlander. In ronde tien verloor Sainz in Beggets licht de controle over de achterkant van zijn auto en maakte een uitstapje door het gras. Hij verloor flink veel snelheid, kwam net naast Verstappen weer de baan op, maar moest de Nederlander laten gaan. Die had ook nog DRS en kon meteen een gat trekken van ruim een seconde.
Pierre Gasly en Yuki Tsunoda trokken rondenlang samen op, maar gingen er samen nog even vanaf. Beide gingen in de ronde, maar konden zonder schade weer door. Niet veel later had Verstappen een langzaam leeglopende band. Daardoor verloor hij op Hangar straight de leiding van de race, maar kon wel snel de pitstraat induiken voor een nieuwe set medium-banden. Maar ook na de pitstop bleef de Nederlander problemen houden en liet over de boordradio weten dat er iets achterop de auto was afgebroken. Vanaf de pitmuur kwam de mededeling dat het iets in het bodywork was, niet structureel en dus geen gevaar.
Daarmee werd Leclerc in het zadel geholpen voor plek twee en had Hamilton ook ineens een podiumplaats in handen. Leclerc sloot aan bij zijn teamgenoot en was over de boordradio meermaals chagrijnig over de pace van zijn teamgenoot. Hij wilde erlangs, maar er kwamen geen teamorders. In ronde 21 kwam Sainz voor zijn stop naar binnen en dus had Leclerc de leiding te pakken. Niet veel later viel Bottas uit met autoproblemen: een dramaweekend voor Alfa Romeo dus.
Hamilton sloot langzaam aan bij Leclerc en zat in ronde 26 binnen de DRS. Die ronde ging Leclerc voor een nieuwe set banden de pitstraat in en kwam op ruim twee seconden achter zijn teamgenoot weer op de baan. Hamilton, op oudere banden, had nog altijd de leiding in handen. In ronde dertig kregen de beide Ferrari’s de zegen vanaf de pitmuur om te vechten voor hun plek, maar niet veel later werd toch maar besloten de beide auto’s zonder te vechten om te wisselen en dus Leclerc de overhand te geven. Die mocht vervolgens gaan jagen op Hamilton, die op ruim achttien seconden voor Leclerc lag, al moest de Brit nog wel een pitstop gaan maken. Dat deed hij in rondje 34 en haalde een setje harde banden. Bij het uitrijden van de pitstraat belandde hij achter Leclerc en Sainz terecht, op ongeveer vier seconden.
Verstappen zakte wat weg door het veld en werd ingehaald door Ocon voor plek acht. Alleen de Alpine begaf het een ronde later en kwam bij de oude pitstraat tot stilstand. De safetycar werd de baan opgestuurd en Sainz en Hamilton doken meteen de pitstraat in. Leclerc bleef buiten en maakte dus geen gebruik van de goedkope stopmogelijkheid. Verstappen wel en ging naar een nieuwe set rode banden.
In ronde 42 ging de safetycar weer naar binnen en de herstart was goed voor beide Ferrari’s. Hamilton was minder goed weg en kreeg meteen Pérez in z’n nek. Vooraan gingen de beide Ferrari’s vol met elkaar in gevecht, met Sainz die langs Leclerc ging, meteen weer terug werd gepakt door zijn teamgenoot maar uiteindelijk was het toch de Spanjaard die als leider uit de eerste ronde na de herstart kwam. Hij trok meteen een gat en Leclerc werd meteen op de huid gezeten door Sergio Pérez. Een ronde later kreeg de Mexicaan even bezoek van Hamilton, maar kon hem pareren.
Daarna volgde een huzarenstukje racen, met Pérez, Leclerc en Hamilton die kop over kop over kop gingen: na bijna elke bocht reed er wel iemand anders op de tweede plaats. Het publiek smulde ervan en was luid te horen. Sainz genoot er ook van, want door het gevecht kon hij nog veel verder wegrijden. Uiteindelijk was het Sergio Pérez die als winnaar uit de strijd kwam en ruim een seconde weg wist te rijden van Leclerc. Twee ronden later was Hamilton ook Leclerc voorbij, die vervolgens flink terugviel en zich meteen moest gaan druk maken om Alonso en Norris.
Maar Leclerc wist de verhoudingen gelijk te houden en maximaliseerde zijn resultaat met een vierde plaats, nadat hij bij de laatste safetycar niet voor nieuwe banden naar binnen kwam. Sainz won de race, met Sergio Pérez en Lewis Hamilton op plaats twee en drie. Leclerc werd vierde, Alonso vijfde, Norris zesde en Max Verstappen zevende. Die vocht nog tot op de streep met Mick Schumacher. Die eindigde achtste en scoorde zijn eerste punten in de Formule 1. Vettel en Magnussen completeerden de top tien.
CARLOS SAINZ IS A GRAND PRIX WINNER ?#essereFerrari ? #BritishGP @CarlosSainz55 pic.twitter.com/jnAkWvCLnq
— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) July 3, 2022