Foto: Steve Etherington / Mercedes
George Russell heeft voor het eerst in zijn Fornule 1-carrière een Grand Prix op zijn naam geschreven. De Brit wist zijn teamgenoot Lewis Hamilton en Ferrari-coureur Carlos Sainz voor te blijven en wist daarmee voor het eerst een Formule 1-race te winnen. Voor Verstappen was het een weekend om snel te vergeten: de Nederlander viel ver terug na contact met Hamilton en eindigde zesde.
Bij de start waren beide Mercedessen goed weg en ook Sergio Pérez dook meteen even op naast Max Verstappen, maar kon niet langszij komen. Lando Norris probeerde dat wel, maar de binnenkant was te krap voor de Brit om zijn actie door te zetten. Daarna ging het in bocht acht ging het mis tussen Magnussen en Ricciardo. De Australiër tikte de achterkant van de Deen aan en die ging in de rondte. De Haas rolde naar achteren en ramde de auto van Ricciardo vol de bandenstapels in. Einde race voor beide coureurs en een safety car volgde.
Na ronde zes mocht George Russell het veld weer naar groen leiden. Verstappen remde heel diep in in bocht één en reed in bocht twee zijn voorvleugel stuk op de wagen van Hamilton. Hij moest voor een nieuwe neus naar de pits en kreeg later van de wedstrijdleiding een vijf seconden tijdstraf. Russell was spekkoper, want achter hem ging ook Charles Leclerc in de rondte na contact met Norris en belandde in de bandenstapels. Hij kon wel weer verder rijden, ging de pitbox in en kwam ook nog weer naar buiten met een nieuwe voorvleugel. Norris kreeg voor het incident ook een vijf seconden tijdstraf.
Vooraan het veld kon Pérez de eer nog redden voor Red Bull. Hij moest echter wel afrekenen met Russell en Hamilton. Die eerste ging in ronde 24 naar binnen voor nieuwe banden, een ronde later dan Sergio Pérez. Ronde 27 was het moment voor Sebastian Vettel om voor nieuw rubber te gaan. De Duitser was goed bezig en reed lang vierde, maar kwam na zijn stop achter Gasly en Bottas terecht op plaats negen. Na de stops van Russell en Pérez lag Lewis Hamilton aan de leiding, maar ging in ronde dertig ook voor nieuwe banden naar binnen. Qua strategieën was er al snel geen touw meer aan vast te knopen. De medium banden leken bij veel teams niet te werken en dus gingen de nodige teams naar meerdere stints op zachte banden.
Net over de helft van de race zette Lewis Hamilton aan qua pace en sloot aan bij Sergio Pérez. In ronde 44 leek de Brit langszij te gaan, maar Pérez counterde de aanval en overleefde nog even. Maar op start-finish ging Hamilton alsnog aan de Red Bull-rijder voorbij en kon meteen een gat slaan van meer dan een seconde en was daardoor veilig voor een DRS van Pérez. Verstappen reed ondertussen in het middenveld rond en zat vast achter Lando Norris voor plek acht.
Pérez stopte in ronde 48 voor nog een set mediums, waarna Mercedes Lewis Hamilton ook binnenhaalde voor nieuwe banden. De Brit was er niet al te blij mee en riep dat zijn banden nog prima waren, maar het team probeerde vooral Pérez te counteren.
Jarige job Lando Norris kon de race niet uitrijden. Hij verloor vermogen en kwam stil te staan in bocht acht. Een virtual safety car volgde en de nodige teams haalden hun coureurs binnen, waaronder Alpine met Alonso en AlphaTauri met Pierre Gasly. Een ronde later volgde ook Carlos Sainz vanaf plaats twee. Een rondje later besloot de wedstrijdleiding er maar een volledige safety car van te maken. Daarmee werd het veld weer in elkaar geschoven en dus was alles nog mogelijk voor de slotfase van de race.
Na ronde 59 mocht Russell voor de tweede keer het veld aanvoeren naar groen. De verhoudingen bij de eerste zes bleven in de eerste ronde gelijk, Vettel werd wel voorbij gereden door de beide Alpine’s en viel terug naar stek negen. Een ronde later was het close tussen Pérez en Sainz. De Mexicaan liet weinig ruimte in bocht drie, maar het kon allemaal net door de beugel. En ronde 63 was het wel voorbij voor Pérez. Op het rechte stuk richting bocht vier kon de Spanjaard langs de Red Bull sturen en ging naar plaats drie. In de rondes daarna zakte Pérez nog verder door het ijs op de mediums en moest ook Leclerc en Alonso aan zich voorbij laten gaan. Daardoor had hij ineens teamgenoot Verstappen achter zich zitten, die ook niet stil zat en de Mexicaan voorbij reed voor plaats zes.
Verstappen kreeg de opdracht vanaf de pitmuur ‘om nog even wat punten af te snoepen van Alonso en Leclerc alsjeblieft’. Dat liet de Nederlander zich natuurlijk geen twee keer zeggen. Maar als hij niet voorbij Alonso kon komen zou hij wel de plek weer moeten opgeven aan Pérez, om zo de tweede plaats in het kampioenschap veilig te stellen voor Pérez. Daar was Leclerc op plaats vier ook mee bezig en liet zijn team op de pitmuur ook even weten dat ze daar rekening mee moesten houden.
Verstappen kreeg in de laatste ronde nogmaals te horen dat hij zijn teamgenoot voorbij moest laten, maar het gat was al opgelopen tot bijna vier seconden en dus gaf de Nederlander geen gehoor aan de teamorders. Daar zal na de race vast nog over nagepraat worden.
George Russell hoefde geen tegenstand meer te dulden van zijn teamgenoot en schreef de race op zijn naam. Hamilton werd tweede, Carlos Sainz completeerde het podium met een derde plaats. Charles Leclerc werd vierde, Fernando Alonso vijfde en Max Verstappen zesde. Checo Pérez, Esteban Ocon, Valtteri Bottas en Lance Stroll completeerden de top tien.
De laatste race van het Formule 1 seizoen 2022 staat volgend weekend op de planning. Dan sluiten de coureurs het jaar af in Abu Dhabi.