Vrijdag is het zover: dan komt alweer het vijfde seizoen van de veelbesproken Netflix-serie Drive to Survive uit. Wij mochten het volledige seizoen alvast bekijken.
Let op: deze review bevat spoilers
Drive To Survive is natuurlijk geen documentaire zoals iedereen inmiddels wel weet. Het is een aangedikte versie van de werkelijkheid, waarin geregeld wat rivaliteiten gecreëerd worden die er eigenlijk niet echt zijn, worden boordradio’s uit context gebruikt en zijn Toto Wolff en Christian Horner uiteindelijk altijd de boeman. Max Verstappen keert in seizoen vijf voor het eerst in jaren terug in de reeks. Hij wilde eerder geen interviews meer geven, omdat volgens hem ‘al zijn antwoorden uit context getrokken werden’ maar heeft na zijn eerste wereldtitel toch over het hart gestreken en neemt weer plaats op de interviewstoel.
Dit seizoen is er een nieuwe boef in town: Zak Brown groeit in de serie uit tot de bad guy. Hij probeert Red Bull een oor aan te naaien voor de overschrijding van het budgetplafond en de Amerikaan wordt bijna een hele aflevering lang neergezet als een soort Judas die de gemoederen flink opstookt. De rivaliteit tussen zijn team McLaren en Otmar Szafnauer’s Alpine wordt wel redelijk in beeld gebracht, met ook nog een zijstapje naar Aston Martin. Fernando Alonso besloot natuurlijk om redelijk op eigen houtje, zonder zijn team in te lichten, bij het team van Lawrence Stroll te tekenen.
Ook hier werd achter de schermen nog meegekeken, waarin we onder andere zien dat Zak Brown probeert een deal te sluiten om Ricciardo te stallen bij Alpine, in ruil voor Oscar Piastri, waar Alpine eigenlijk een rechtszaak om wil beginnen. Dit omdat Brown de jonge coureur voor de neus van de Franse renstal weg heeft geplukt.
Vrienden van de show Günther Steiner en Daniel Ricciardo hebben ook weer een prominente rol in het vijfde seizoen van Drive To Survive. Die eerste komt al vroeg in de nieuwe reeks aan bod, vanwege de oorlog in Oekraïne. Er wordt een kijkje achter de schermen geboden bij hoe Steiner reageert als hij het nieuws over de Russische invasie hoort. Wat blijkt: hij wil niks meer met Russen te maken hebben ’tot hij zelf niet meer op deze aardbodem rondloopt’ en maakt dan ook korte metten met coureur Nikita Mazepin: hij mag wieberen. En zo geschiedde.
Ook wordt er een aflevering gewijd aan Mick Schumacher, die afgelopen jaar door de pers en fans veel bekritiseerd werd vanwege zijn tegenvallende prestaties. Ook in Drive to Survive komt de Duitser er niet gemakkelijk vanaf. Steiner is ontzettend kritisch over hem en denkt er meermaals over om de stekker eruit te trekken. Uiteindelijk beslist Steiner dan ook de Duitser te vervangen voor landgenoot Nico Hulkenberg. De ‘suck my balls mate‘ grappen wordt ook zeker niet aan voorbijgegaan. Daniel Ricciardo werd ook nog geopperd om Schumacher te vervangen, maar Steiner liet weten dat hij ‘minstens tien fucking miljoen’ salaris wilde. Geen optie dus voor de Amerikaanse renstal.
Hèt gespreksonderwerp aan het begin van het seizoen, porpoising, wordt ook niet overgeslagen door de makers van Drive to Survive. Vooral Mercedes wordt gevolgd, omdat dat team het meeste last had van het stuiteren van de wagen. In de aflevering zien we ook een verhitte discussie tussen verschillende teambazen tijdens een vergadering, waar het er vooral hard aan toegaat tussen Christian Horner en Toto Wolff. Die laatste wil dat de regels aangepast worden, met natuurlijk als doel dat niet alleen zijn team maar ook andere teams snelheid zullen verliezen om het stuiteren te verminderen, waardoor Mercedes wellicht het gat naar de andere renstallen kan dichten. Horner is weinig onder de indruk van de smeekbede van de Oostenrijker voor een regelaanpassing en oppert dat Wolff ‘maar gewoon zijn verdomde auto moet veranderen’. Een fijn kijkje in de keuken bij een meeting van de teambazen, waar normaal zeker geen camera’s aanwezig mogen zijn.
Sergio Pérez was afgelopen seizoen natuurlijk ook veelbesproken. Presteerde de Mexicaan wel goed genoeg naast Max Verstappen? De constructeurstitel was al voor de seizoensfinale binnen, dus velen zullen uiteindelijk zeggen van wel. Maar in de eerste helft van het seizoen werd erover getwijfeld. Uiteindelijk kwamen beide partijen al voorafgaand aan het raceweekend in Monaco een contractverlenging overeen. Alleen in aflevering zeven van dit nieuwe seizoen van Drive to Survive doen de makers het lijken alsof Pérez afhankelijk is van zijn prestaties in Monaco wil hij een toekomst bij het team hebben. Het onderonsje tussen Pérez en Horner na de race waarin hij tegen de teambaas zei ‘dat hij iets te vroeg had getekend’, omdat er anders door de overwinning wellicht nog wat betere arbeidsvoorwaarden uitonderhandeld hadden kunnen worden, heeft de montage dan ook niet gehaald.
Daniel Ricciardo wordt vooral in de laatste aflevering belicht. De Australiër wordt gevolgd tijdens zijn laatste race en de makers van de reeks maken er een emotioneel einde van, met een terugblik naar momenten uit de vorige seizoenen en mooie overwinningen van de vertrekkend McLaren-coureur. Maar wat de makers vergeten lijken te zijn is dat op datzelfde moment ook een viervoudig wereldkampioen afscheid nam van de Formule 1: Sebastian Vettel vertrekt na vijftien volledige seizoenen uit de sport en moet het in de laatste aflevering doen met een vermelding tijdens een opsomming van ‘oude coureurs die vertrekken, en nieuw talent wat de sport binnenkomt’. Een pijnlijke keuze van de makers, die een coureur met zo’n imposante carrière hier absoluut tekort mee doen.
Het klinkt allemaal wat negatief, maar er zijn ook zeker positieve dingen te melden. Zo wordt de tragiek bij Ferrari prima in beeld gebracht. De Scuderia begint goed aan het jaar, mede door problemen bij Red Bull. Maar de strategieblunders zorgen er uiteindelijk voor dat hun hele voorsprong teniet wordt gedaan en Red Bull met Max Verstappen oppermachtig het seizoen uitrijdt. De makers van Drive to Survive geven een mooi kijkje achter de schermen, ook met een focus op de druk die er op teambaas Mattia Binotto komt te staan.
Ook Nyck de Vries mag zijn eerste interview geven voor de Netflix-camera’s. De Fries komt in aflevering acht aan bod, waarin kort wordt teruggeblikt op zijn race in Monza, waarna hij de pers te woord staat in Japan na het bekendmaken van zijn nieuwe job voor 2023. Hij grapt ook nog even bij het noemen van zijn naam voorafgaand aan het interview: hij noemt ook meteen maar zijn volledige naam (Hendrik Johannes Nicasius de Vries). De productie achter de schermen kan er wel om lachen.
De crash van Zhou op Silverstone is ook prima in beeld gebracht. Er wordt niet al teveel extra drama omheen gecreëerd: het ongeluk zelf was al schokkend genoeg. De crash is vanuit veel hoeken en standpunten te zien en ook de reacties van alle teamleden, het publiek en George Russell, die meteen uit zijn auto stapte om de Chinees te helpen, zorgen voor een indrukwekkende terugblik op het ongeval. Ook Zhou zelf komt nog aan het woord en vertelt over hoe hij de crash heeft beleefd. Een goed gedeelte van de show.
Al met al is het vijfde seizoen van Drive to Survive voor de vijfde maal een Formule 1-seizoen, gegoten in een vorm waardoor de spanning, sensatie en andere belangrijke aspecten van de racerij een beetje ondersneeuwen onder de Amerikaanse drama. En dat is ontzettend jammer, want ondanks dat het seizoen al redelijk op tijd beslist was wat de rijders- en constructeurstitel betreft, was er in de rest van het veld genoeg te beleven, en eigenlijk komt dat in dit seizoen niet voldoende naar voren.
Het voelt een beetje als een trucje wat het productieteam voor een vijfde jaar herhaalt, en dat begint inmiddels wel te vervelen. Wat ons betreft gaan ze voor seizoen zes terug naar de tekentafel voor een verfrissende nieuwe insteek.
Cijfer: 6/10