Foto: Getty Images / Red Bull Content Pool
Max Verstappen heeft na een sterke comeback in de sprintrace ook in de hoofdrace goede zaken gedaan. Verstappen en Pérez claimden plek één en twee. Kampioenschapsleider Charles Leclerc pushte te hard met nog tien ronden te gaan en ging van de baan. Hij kon met enkel voorvleugelschade verder naar de pitstraat, maar eindigde uiteindelijk slechts zesde. Het podium werd gecompleteerd door Lando Norris.
Door de natte omstandigheden vingen alle rijders de formation lap aan met intermediate banden op de wagen. Iedereen besloot daar ook mee de race te starten. En in tegenstelling tot de sprintrace had Verstappen dit keer wel een goede start. Leclerc daarentegen kwam niet goed van zijn plaats. Daarachter ging het in de eerste chicane meteen mis voor Carlos Sainz, die werd aangetikt door een wegglibberende Daniel Ricciardo. De Spanjaard zat vast in de grindbak en kwam niet meer weg, de Australiër wist nog wel zijn weg te vervolgen. Wel had hij een ritje door de pitstraat nodig voor nieuwe intermediates. De safety car kwam de baan op, maar niemand waagde de gok op slicks aangezien er nog ontzettend veel opspattend water was.
LAP 1/63
— Formula 1 (@F1) April 24, 2022
Contact between Ricciardo and Sainz
The Aussie has got going again but the Spaniard is beached in the gravel and out of the race
⚠️ SAFETY CAR DEPLOYED ⚠️#ImolaGP #F1 pic.twitter.com/TGVi9Ogufr
Aan het einde van de vierde ronde ging de safety car naar binnen en mocht Verstappen, met Pérez vlak achter zich, de race weer aanvangen. Meteen trok de Nederlander, samen met zijn teamgenoot, een flink gat naar Lando Norris, die meteen achter zich moest kijken naar een jagende Charles Leclerc. De eerste uitvaller van de race was vlak daarna Fernando Alonso. De Spanjaard kwam in de beginfase in de knoei met Mick Schumacher en de hele rechter sidepod was weggeslagen. De wagen was niet veilig meer en dus moest hij zijn wagen in de pitstraat parkeren en was het einde verhaal.
Meteen daarna vloog Charles Leclerc in ronde acht langs Lando Norris voor plaats drie. Het gat naar de eerstvolgende Red Bull, die van Sergio Pérez, was toen wel al ruim drie seconden en dus moest de Monegask aan de bak.
Achter hem was het gevecht om plaats vijf ontzettend spannend, met George Russell die vol in de versnellingsbak van Magnussen aan zat te dringen. Met een knappe inhaalactie in de laatste chicane kon de Brit langs de Deen sturen. Daarna kon ook Bottas profiteren van het gebrek aan goed uit accelereren van de Haas en in ronde dertien stuurde hij hem in Rivazza langs Magnussen. Een mooi staaltje racen.
Daniel Ricciardo, die in de eerste ronde nog langs de baan stond, was vanaf plaats achttien de eerste die de gok waagde om op medium-banden verder te gaan. In de ronden daarna volgde het volledige veld. Pérez viel na zijn stop terug achter Leclerc, die een overcut werkend kregen, maar doordat Pérez meer temperatuur in de banden had kon hij de Monegask al binnen een paar bochten weer voorbij.
Daarna viel de race enigszins stil, totdat in ronde 35 de DRS werd geactiveerd. De baan was volgens de wedstrijdleiding voldoende opgedroogd om de extra inhaaloptie weer beschikbaar te maken. Pijnlijk genoeg hielp het Lewis Hamilton niet. De Mercedes van de Brit was niet vooruit te branden en hij probeerde nog wel langs Gasly te komen, maar wist het niet te bolwerken. Tevens werd hij op een ronde gezet door Verstappen: een pijnlijke middag voor de zevenvoudig-wereldkampioen.
In rondje vijftig gokte Ferrari met Leclerc nog op een extra pitstop, met een switch naar nieuw zacht rubber. Het kostte Leclerc in eerste instantie zijn derde plaats, want hij kwam achter Norris terecht bij het uitrijden van de pitstraat. Na een ronde zat er wat temperatuur in en kon hij de Brit weer voorbij. Pérez volgde, en wist voor Leclerc terecht te komen. Heel veel scheelde het echter niet, en dus moest hij wel meteen in de verdediging. Verstappen kwam ook nog binnen en kon dat gerust doen.
Charles Leclerc was hard aan het jagen op Pérez, maar pushte daarbij te hard. In ronde 53 verloor hij in de laatste chicane de controle, spinde en tikte de bandenstapel aan. Enkel de zijkant van zijn voorvleugel was stuk, maar daarvoor moest hij wel naar binnen voor een nieuwe neus en dus was het einde verhaal voor de Monegask. Hij viel terug naar de negende plaats en kwam enkel Magnussen, Vettel en Tsunoda nog voorbij.
Verstappen reed superieur naar de overwinning en Sergio Pérez claimde als de ideale teamgenoot voor de Nederlander de tweede plaats. Lando Norris was spekkoper van het incident van Charles Leclerc en pakte zijn eerste podiumplaats van het jaar. George Russell maximaliseerde zijn race, terwijl hij in de laatste rondes nog flink op de hielen werd gezeten door Valtteri Bottas, die knap vijfde werd. Charles Leclerc eindigde slechts zesde, met achter zich Tsunoda, Vettel, Magnussen en Stroll die de top tien completeerden.