Foto: Mercedes
Mercedes heeft ook tijdens de eerste twee vrije trainingen in Oostenrijk haar DAS-systeem ingezet. En het is gewoon van plan het de rest van het seizoen te gebruiken. Red Bull is het er niet mee eens en heeft officieel een klacht ingedient bij de FIA.
Het systeem waar tijdens de testdagen in Barcelona zoveel om te doen was, zit dus nog altijd in de auto’s van Mercedes. De concurrentie zoals Ferrari en Red Bull vroegen zich destijds al af of het wel legaal was om de toe van de auto aan te passen, gezien de Parc Fermé-regels. De FIA staat het systeem nu toe, maar vanaf volgend seizoen mag het niet meer worden gebruikt.
In eerste instantie had Red Bull eerder vandaag enkel vragen gesteld aan de FIA over hoe de vork nou in de steel zat. Nu heeft de Oostenrijkse renstal een officiële klacht ingediend tegen Mercedes voor het overtreden van artikel 3.8 en 10.2.3 van het FIA reglement. Daarin staat dat aerodynamische onderdelen niet mogen bewegen wanneer de auto in beweging is.
Vertegenwoordigers van Mercedes moeten om 19:10 op het matje komen bij de stewards om te praten over de klacht, zo staat te lezen in officiële documentatie van de FIA.
In een eerdere versie van dit bericht stond dat Red Bull enkel vragen gesteld had aan de FIA. Inmiddels is het team van Max Verstappen dus overgegaan op een officiële klacht.