De Arie Luyendyk Bocht, richting start/finish (Foto: Jordi Zandhuis / Gridtalk.nl)
Pirelli, de bandenleverancier van alle Formule 1 teams, gaat tijdens de tweede testweek in Barcelona aankomende week een speciale band aanbieden aan de teams om deze te testen voor de GP van Zandvoort. Deze band is een back-up band, mochten de normale banden het te zwaar hebben met de banking op het circuit aan de kust.
Circuit Zandvoort heeft na de verbouwingen twee ‘banked’ bochten, met een hellingspercentage van 32%. Het is daarmee ook het enige circuit op de kalender met zo’n immense banking. Reden genoeg voor kopzorgen bij Pirelli dus. Vooral de Arie Luyendyk bocht houdt de bandenfabrikant wakker. De helling van die bocht zorgt voor veel meer druk op de banden en de kans bestaat dat de huidige banden dit niet aan kunnen.
Pirelli wil een Michelin-scenario zoals in 2005 vermijden. De banking van het circuit van Indianapolis was destijds namelijk veel te heftig voor de banden, waardoor er slechts zes auto’s op de baan verschenen, allen rijdend op Bridgestone banden. De Michelin banden waren namelijk gewoon te onveilig bevonden, zeker na de crash van Ralf Schumacher.
Daarom zal de bandenboer dus een speciale band gaan testen in Barcelona, om met de daaruit voortvloeiende data, het rubber te kunnen analyseren. Volgens Pirelli F1-baas Mario Isola is er echter geen reden tot paniek, zo meldde hij aan onder andere Motorsport.com: ”We hebben nog niet de uiteindelijke data over het asfalt gekregen van het circuit. Daarom is het idee om in Barcelona een licht andere constructie band te testen. Die werkt op een andere manier en kan iets meer hebben.” vertelt Isola. De FIA is ingelicht en heeft groen licht gegeven voor de test. ”We willen gewoon goed voorbereid zijn” besluit de Pirelli-baas.