Sergio Pérez heeft vanmiddag de Grote Prijs van Azerbeidzjan gewonnen. De Mexicaan reed een sterke race en reed rondenlang tweede achter zijn teamgenoot Max Verstappen. Die leek dan ook op weg naar de winst, maar crashte drie ronden voor het einde keihard door een lekke achterband. Sebastian Vettel en Pierre Gasly eindigden tweede en derde, na een grote remfout van Hamilton.
Het hele veld kwam goed weg bij de start. In de eerste ronde viel vooral Norris tegen, die meteen drie plekken verloor. Ook Russell had geen fortuinlijke eerste ronde en moest door schade al de pitstraat in en wisselde zijn medium banden om voor harde banden.
Hamilton zette een ronde later meteen de aanval in op Charles Leclerc, die de leiding nog steeds in handen had. De Brit wist de Monegask zonder al teveel moeite voorbij te komen. Niet veel later was Esteban Ocon de eerste uitvaller van de race. De Fransman liet over de radio weten dat de motor geen vermogen meer had en dus parkeerde hij zijn bolide in de pitstraat en was het einde race voor de Alpine-coureur.
Verstappen had het moeilijk om Leclerc in te halen, omdat hij ook DRS had op nummer één Lewis Hamilton. In ronde zeven wist de Nederlander het dan toch eindelijk te bolwerken, waarna de achtervolging op Hamilton kon beginnen. Een rondje later was ook Sergio Pérez Leclerc voorbij.
Lando Norris maakte in ronde negen zijn eerste pitstop. Hij ruilde de zachte banden in voor hard rubber, om zo te proberen wat mensen te undercutten. Niet veel later ging Charles Leclerc ook naar binnen, voor nieuwe harde banden. Yuki Tsunoda kreeg over de boordradio te horen dat hij in de laatste ronde voor zijn pitstop nog even hard moest pushen, maar daar was hij niet echt van gediend en riep met niet al te nette woorden dat zijn hulp op de pitmuur zijn mond moest houden.
Vooraan kreeg Lewis Hamilton vooral moeite met de achterbanden. Verstappen kon daardoor snel dichterbij de Brit komen. Aan het einde van ronde 11 kwam de wereldkampioen binnen en maakte een langzame pitstop. Bottas ging ook meteen mee, maar verloor zijn positie aan Lando Norris bij het uitkomen van de pitstraat.
Carlos Sainz had tegelijkertijd even moeite met bocht acht en vloog daar even de uitloopstrook in. De Spanjaard kon rustig aan weer achteruit rijden en zijn weg vervolgen, al waren zijn banden door het verremmen wel aan gort. Vlak daarna dook Max Verstappen naar binnen voor zijn pitstop, die ruim twee seconden sneller was dan die van Hamilton. De Nederlander kwam ruim voor de Brit weer op de baan. Ook Pérez, die een rondje later voor nieuw rubber ging, kwam voor de Mercedes-coureur terecht. Een ideaal scenario voor Red Bull Racing.
Sebastian Vettel reed op dat moment, met nog een prima pace, vooraan op de grid. Pas na 19 rondjes kwam de Duitser naar binnen voor nieuw rubber. Hij viel door zijn stop terug naar plek zeven, vlak voor Yuki Tsunoda en vlak achter zijn oude teamgenoot Charles Leclerc, die inmiddels flink terug was gevallen.
Lewis Hamilton had de nodige moeite met Sergio Pérez en kon de Mexicaan niet voorbij komen. He gat bleef constant ongeveer twee seconden. Nikita Mazepin had ondertussen ook even een momentje. In bocht vier kon hij zijn auto niet op de baan houden en schoot een klein beetje de uitloopstrook in. Een leermoment voor de rookie, die op dat moment al dertig seconden achter zijn teamgenoot reed op plek negentien.
De race was verder ontzettend rustig, todat Lance Stroll een flinke klapper maakte op het lange rechte stuk. Zijn linker achterband klapte, waarna de Canadees keihard de muur in ging. Dertig ronden waren blijkbaar teveel voor de harde banden die onder de Aston Martin geschroefd waren. De safety car kwam de baan op, net als de medische wagen om Stroll op te komen halen. Hij kwam gelukkig zonder kleerscheuren uit de auto. Aangezien zijn auto rond de ingang van de pitstraat stond was die in eerste instantie gesloten.
Er gingen de nodige wagens voor een stop toen deze wel weer open was. Zo ook Mick Schumacher. Zijn stop ging niet zo geweldig, met een van de banden die niet goed vast zat. De Duitser moest dus weer teruggeduwd worden naar zijn pitbox voor een extra rondje wheelgun.
Bij de herstart was Verstappen geweldig weg. Pérez moest meteen verdedigen tegen Hamilton, maar kon zijn plek behouden. Leclerc had het lastiger en kreeg zijn oude teamgenoot Vettel om zijn oren. En niet veel later viel ook Gasly ten prooi aan de Duitser, die daarmee op klom naar plek vier. Bottas ging alles behalve goed van start en zakte nog verder weg in het veld naar plek veertien. Zelfs Raikkonen en Giovinazzi gingen de Fin voorbij.
Vooraan het veld was Max Verstappen inmiddels weer meerdere seconden weggereden bij zijn teamgenoot. Hamilton kwam in de buurt, maar kon niet dicht genoeg bij Pérez komen om het hem moeilijk te maken. Hamilton deed nog even een gooi naar de snelste raceronde, maar meteen daarna kon Verstappen die weer van hem afpakken.
Daar had Verstappen alleen weinig meer aan toen hij in ronde 47 een klapband kreeg en vol de muur in vloog op het rechte stuk. De linker achterband begaf het en toen was de Nederlander een passagier in zijn wagen. Het duurde even tot de raceleiding besloot om de safetycar de baan op te sturen, maar deze kwam uiteindelijk wel de baan op. Niet lang daarna werd ook de rode vlag gezwaaid en werd de race dus geneutraliseerd.
Red Bull had, zo lieten ze weten aan de wedstrijdleiding, geen enkele indicatie dat de band aan het einde van zijn leven was. Ze vroegen Michael Masi dan ook om iedereen de mogelijkheid te gunnen om banden te wisselen, gezien de risico’s. Dit verzoek werd gehonoreerd. Met nog vijf minuten tot de start werd besloten dat er gewoon weer stilstaand vanaf de grid gestart zou worden.
Pérez mocht daarbij dus vanaf pole position starten, met Hamilton naast hem. Sebastian Vettel klom door het uitvallen van Verstappen knap op naar plek drie. Podiumkoers dus.
Lewis Hamilton kwam geweldig weg bij de start, maar kon de eerste bocht niet halen. Hij viel helemaal terug naar plek zestien en stond dus met lege handen. Vettel klom daarmee op naar stek twee. Gasly was daarmee ook op podiumkoers op plek drie, al maakte Leclerc het hem ook nog moeilijk.
Maar het mocht allemaal niet meer baten. Pérez scheef de winst op zijn naam. Vettel, die gisteren nog Q3 mistte, pakte plek twee en zijn eerste podium van het jaar. Pierre Gasly wist de derde stek te behouden en completeerde daarmee de top drie.