Gridtalk_Logo_2020_WhiteGridtalk_Logo_2020_WhiteGridtalk_Logo_2020_WhiteGridtalk_Logo_2020_White
  • F1
  • F2
  • F3
  • Formule E
  • W Series
  • IMSA / WEC
  • IndyCar
  • DTM

Oranje succes: Daniel Ricciardo verrassend naar de winst op Monza

12 september 2021

Foto: McLaren

Daniel Ricciardo heeft vanmiddag vanaf de tweede startplaats verrassend de Grand Prix van Italië op zijn naam geschreven. De Australiër had een betere start dan Verstappen en wist de leiding te pakken richting bocht één. Deze gaf hij niet meer uit handen en dus won hij voor het eerst sinds de GP van Monaco in 2018 weer te winnen in de Formule 1. Verstappen strandde na contact met Lewis Hamilton samen met de Brit in de grindbak en de twee moesten dus vroegtijdig de strijd staken.

De middag begon slecht voor AlphaTauri. Pierre Gasly moest na de crash tijdens de sprintrace op zaterdag al starten vanuit de pitlane, omdat er de nodige onderdelen vervangen moesten worden. Yuki Tsunoda werd nog voor de formatieronde ook terug de pitstraat ingeduwd en daarna terug naar de garage. Geen start in Italië dus voor de Japanner.

Bij het uitgaan van de lampen kwam het volledige veld van haar plek. Ricciardo had een geweldig snelle start en wist Verstappen in te halen richting bocht één. Hamilton wist meteen naast Verstappen te komen, maar richting de tweede chicane kon de Brit niet langs de Nederlander te sturen en schoot door. Giovinazzi schoot ook door en kwam weer de baan op, maar werd op zijn achterkant aangetikt door Charles Leclerc, waarna hij in de muur ging en zijn voorvleugel aan gort reed. Een korte virtuele safety car volgde, maar de baan werd al snel weer vrijgegeven. Niet veel later keerde Gasly terug naar de pitbox. De problemen met zijn auto waren niet opgelost en dus moest de Fransman opgeven.

Verstappen begon ondertussen met jagen op Ricciardo en kon het gat verkleinen tot ongeveer een halve seconde op het start-finish gedeelte. Maar dichterbij komen was volgens de Red Bull-coureur moeilijk. Hamilton probeerde ondertussen aan te sluiten bij Norris, maar kon het tempo moeilijk aanhouden. Norris kreeg over de radio te horen dat hij de pace vooral vast moest houden. Iets daarachter was Pérez met een inhaalrace bezig en wist in rondje negen Carlos Sainz richting de tweede chicane in te rekenen. De Spanjaard moest zich bij het aanremmen gewonnen geven.

In rondje twaalf zette Hamilton iets meer aan en kwam op start-finish langszij bij zijn landgenoot, maar wist daar en ook richting de tweede chicane niet voorbij Norris te komen. Daarna wist de McLaren-coureur meteen weer een klein gaatje te slaan en dus was het gevaar weer even geweken. Norris liet over de boordradio weten dat de pace wel wat van zijn banden vergde, maar het team meldde hem dat ook Hamilton veel van zijn banden vroeg.

In rondje 15 raakten Vettel en Ocon in de clinche. Bij het aanremmen voor de tweede chicane kreeg Vettel te weinig ruimte van de Fransman en werd buiten de baan geduwd. Het resulteerde in geklaag van de Duitser over de boordradio en een onderzoek van de raceleiding. Die kwamen uiteindelijk tot de conclusie dat Ocon de schuldige was in de situatie en dus kreeg de Alpine-coureur vijf seconden tijdstraf aan de broek.

OH! Touché tussen Vettel & Ocon! ?
'Hij geeft me geen ruimte!', schreeuwt Vettel op de boardradio ?️#ZiggoSportF1 #F1 #ItalianGP ?? pic.twitter.com/nBIMKitAh5

— Ziggo Sport F1 (@ZiggoSportF1) September 12, 2021

Verstappen was in zijn jacht op de eerste plek niet foutloos. In rondje 21 probeerde hij het gat naar Ricciardo wat dicht te remmen, maar deed dat te laat. Hij schoot door over de eerste chicane heen en na wat gehobbel keerde hij weer terug achter de Australiër. Hij riep zelf meteen over de boordradio dat hij meer tijd verloor bij het doorschieten dan dat hij won bij de situatie.

Ricciardo was de eerste van het veld die voor een reguliere pitstop naar binnen ging. De Australiër keerde op stek zeven terug op harde banden. Verstappen kwam een rondje later ook naar binnen en ging ook naar harde banden. De stop van McLaren was volgens Red Bull niet heel snel, maar de pitcrew van Verstappen was alles behalve scherp. De band rechtsvoor ging niet vast volgens de sensoren en dus was het einde strijd voor de winst voor Verstappen.

Hamilton ging op dat moment na na 24 ronden toch nog Norris voorbij. Daarmee kwam de zevenvoudig wereldkampioen aan de leiding van de wedstrijd, al moest hij later nog wel een stop maken. Het gat naar Verstappen was echter groot genoeg om een stop te maken en er alsnog weer voor te komen. In rondje 26 ging hij voor medium banden en kwam weer de baan op. Verstappen reed bij het inrijden van bocht één langs de Brit en maakte contact. De banden van de twee haakten in elkaar en dus ging Verstappen de lucht in. De twee eindigden half op elkaar in de grindbak en dus was het einde wedstrijd voor de beide coureurs. Verstappen schoof Hamilton meteen de schuld in de schoenen. De Limburger riep over de boordradio ‘dat dat is wat je krijgt als je geen ruimte laat’.

LAP 26/53

Hamilton and Verstappen collide at Turn 2!

They are both out of the race #ItalianGP ?? #F1 pic.twitter.com/6uuh7NhfZ4

— Formula 1 (@F1) September 12, 2021

De safety car kwam de baan op, waarna een deel van het veld nog hun pitstop ging maken. Ricciardo had ondertussen de leiding overgenomen, met Leclerc en Norris achter zich. Pérez sloot aan op plek vier, met daarachter Sainz en Bottas.

In rondje 30 werd het signaal voor einde safety car gegeven, met nog 23 rondjes op de klok. Ricciardo mocht de herstart leiden en deed dat goed. Norris leek Leclerc voorbij te gaan, maar moest zich gewonnen geven in de eerste chicane. Daarna pakte hij de Monegask meteen door het gras heen en stootte door naar plaats twee. Een gewaagde actie van de Brit. Een rondje later wist Bottas daarachter Sainz voorbij te gaan op medium banden. Vlak daarna ging Pérez Leclerc voorbij, maar werd volgens de Mexicaan buiten de baan gedrukt en moest dus iets afsnijden. De wedstrijdleiding zag het niet door de vingers en gaf de Mexicaan vijf seconden tijdstraf. Een fijne gedachte voor Bottas, die daarom dus niet meer hoefde te racen voor de derde plaats. Niet veel later ging het daar weer mis en werd Schumacher in de rondte getikt door zijn teamgenoot Mazepin. De chaos was daarmee compleet.

Norris op plaats twee liet over de boordradio weten dat hij vond dat zijn teamgenoot vooraan wat harder moest gaat doortrappen, want de Brit was sneller. Die gaf er gehoor aan en reed de rondetijden die er van hem verwacht werden. Daarna vroeg Norris of hij moest blijven rijden waar hij reed en kreeg te horen dat dat wel het beste plan was om de overwinning zo veilig mogelijk te stellen.

Bottas op plaats vier was ondertussen aan het jagen op Sergio Pérez, en in ronde 44 leek hij eraan voorbij te zijn, maar kwam bij het uitkomen van de tweede chicane een beetje asfalt te kort en had dus een slechte exit. Daardoor kon Pérez meteen weer aan de Fin voorbij gaan. Niet veel later werd er een virtuele safety car gezwaaid, want Nikita Mazepin, die al stijf achteraan reed, moest de strijd staken. Hij parkeerde zijn Haas bij het uitkomen van de derde chicane en kon daar redelijk veilig weg worden geduwd. Daarmee was de Rus uitvaller vijf van de middag.

Daarna was het Daniel Ricciardo die het tempo nog wat opvoerde en het gat samen met zijn teamgenoot Lando Norris naar Pérez en Bottas groot genoeg kon houden voor een dubbel podium voor de formatie uit Woking, Engeland. Pérez eindigde derde, maar moest die plaats afstaan door de vijf seconden tijdstraf na het incident met Leclerc. Bottas mocht daarom naar het podium voor de laagste trede. Leclerc eindigde vierde en Carlos Sainz zesde. Pérez werd in de einduitslag uiteindelijk opgeschreven als vijfde.

Als bonus wist Ricciardo ook nog eens de snelste ronde op zijn naam te schrijven en werd hij bekroond tot Driver of the Day. De Australiër was er ontzettend blij mee: ‘En voor iedereen die dacht dat ik weg was: ik was niet weg. Ik stond alleen eventjes aan de zijlijn’. Een perfecte middag dus voor McLaren.

Delen
Jordi Zandhuis
Jordi Zandhuis
© Gridtalk.nl
  • Login

    Forgot password?

    Register

    Registration confirmation will be emailed to you.

    Login | Forgot password?

    Reset Password

    Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.

    Login