Masashi Yamamoto van Honda in de pitbox tijdens de eerste testdag dit jaar (Foto: Getty Images / Red Bull Content Pool)
Honda en Red Bull Racing zijn begonnen met de besprekingen om hun samenwerking ook na 2021 door te zetten. Maar, de onderhandelingen zullen lastig worden. Bij Honda ligt, zoals bij zoveel automerken, veel druk op het elektrificeren van de consumentenauto’s. En dus zit Honda in een lastig parket: kan het Japanse automerk de financiële investering die de Formule 1 vraagt wel veroorloven?
Regelgeving rondom auto’s wordt steeds strenger: van milieuzones tot aanpassingen in brandstoffen om deze milieuvriendelijker te maken. En de stap naar elektrische auto’s wordt ontzettend aangemoedigd. Maar de investeringen daarvoor zijn groot, en de winstmarges klein.
Honda heeft momenteel nog een contract tot eind 2021 met Red Bull Racing en Alpha Tauri, maar voelt ook die druk. Zeker met in het achterhoofd dat de overheden wereldwijd het liefst benzine-, diesel- en hybride auto’s voor 2040 uit het straatbeeld verdwenen zien.
De twijfel om te verlengen liggen dus ook niet bij de prestaties, want die zijn allerminst behoorlijk, maar bij de volledige automarkt. ”We zijn met Red Bull aan het praten over de samenwerking na 2021” vertelt Honda F1-manager Masashi Yamamoto aan Autosport. ”Maar we hebben ook te maken met de elektrificatie van de automarkt. Veel bedrijven moeten veel investeren, dus we moeten wel gaan nadenken over de zakelijke kant en hoe efficiënt we het programma met Red Bull kunnen draaien. Daar gaat het nu om.”
Past Formule E dan niet beter in het plaatje van Honda? Dan heb je een win-win situatie zou je zeggen. ”We zijn daar zeker in geïnteresseerd en blijven er ook informatie over inwinnen, maar momenteel focussen we ons gewoon op de Formule 1 en hebben we geen plannen om mee te gaan doen aan de Formule E.” besluit Yamamoto.