Pitstraat Spa Francorchamps 2019 (Foto: Alexander Krieb / Gridtalk.nl)
In Abu Dhabi wordt hard gewerkt aan de voorbereidingen van de Etihad Airways Abu Dhabi Grand Prix. De afsluiter van dit F1-seizoen. Heel spannend is het niet meer, want het kampioenschap is al enkele races beslist. Hamilton is opnieuw kampioen en Bottas staat onbedreigd op een tweede plaats in het kampioenschap. Verstappen kan zijn derde plaats in de eindstand nog verliezen, maar met 11 punten voorsprong op Charles Leclerc lijkt de kans daarop niet heel groot.
Zelfs in het middenveld valt er niet veel te winnen. De eerste vier teams kunnen niet meer worden ingehaald en de kans dat de volgorde van huidige stand in het klassement komend weekend nog veranderd, lijkt te minimaliseren. Maar we weten het pas als de vlag valt.
2019 is ook een bijzonder seizoen. Lewis Hamilton zegt dat het een zwaar kampioenschap was, waar hij hard voor moest vechten, maar vanaf het moment dat hij de leiding in het kampioenschap pakte, heeft hij nooit onder druk gestaan. De seizoensopener in Australië wist Valtteri Bottas op z’n naam te schrijven. Hamilton pakte China en Bahrein. Ondanks dat Bottas weer op de bovenste trede stond in Azerbaijan, bleek Bottas 2.0 (met baard) al snel uitgewerkt en moest hij op zoek naar de Bottas 3.0. Die hoopt de Fin in 2020 in te zetten.
Mercedes won de eerste acht races van 2019. Daarvan won Hamilton zes races. Dat zegt veel over dit jaar. Heel even leek het er zelfs op dat Mercedes de hegemonie voort kon zetten. Tot Red Bull de achterstand grotendeels had weggewerkt en in Oostenrijk, voor het tweede jaar op rij, kon toeslaan. Die overwinning gaf de teams en de fans hoop. Groot Brittanië was opnieuw weer voor Mercedes, maar het was een bloedspannende race met volop actie. Race van het jaar werd geschreeuwd.
De overtreffende trap kwam in Duitsland. Het afscheid van Hockenheim werd één grote glijpartij. Ook de wereldkampioen gleed van de baan, maar het pijnlijk was misschien toch de glijer van Nico Hulkenberg. De Duitser leek op weg naar zijn eerste podium in de Formule 1, maar hij eindigde in de banden. Mogelijk is hij daar zijn stoeltje voor 2020 kwijtgeraakt. Er was één regenkoning en zijn naam: Max Verstappen. In Hongarije leek hij opnieuw naar de overwinning te rijden, maar door een tactische strategische zet van Mercedes, mocht Hamilton de grootste beker mee naar huis nemen.
Na de zomerstop had iedereen ingezet op meer overwinningen van Red Bull en van de in bloedvorm verkerende Max Verstappen. Niets bleek minder waar. Vanuit het niets bleek de Ferrari plotseling oppermattig. België, Italië en Singapore bleek prooi voor de Scuderia. Red Bull kon niets anders dan toekijken hoe zij waren voorbijgestreefd door de Italianen. In Singapore stond Verstappen pas weer op het podium. Een derde plek, achter Leclerc op twee en Sebastian Vettel die zijn eerste overwinning van het jaar wist te halen. Of was het toch zijn tweede? Veel mensen zeggen dat hij in Canada is beroofd van de overwinning. Dat De Duitser in Parc Fermé het bord van de nummer 1 bij zijn auto plaatste, staat bij veel mensen nog op het netvlies gebrand.
Bij de vier races die daarna volgen mogen Hamilton en Bottas weer stuivertje wisselen en weet de Brit in Amerika kampioen te worden. Voor de verandering mocht Hamilton zijn kampioenschap op het podium vieren. En toen kwam Brazilië, met een oppermachtige Verstappen, die Hamilton in meerdere fouten dwong. De Brit stond onder druk van de Nederlander en wist zich daar geen raad mee. Hopelijk belooft dat iets voor het kampioenschap van 2020, maar dan moet Red Bull er vanaf het eerste moment goed bijzitten. Voordat het zover is, hebben we eerst nog de afsluiter in Abu Dhabi. Wie gaat de overwinning pakken. Opnieuw Red Bull, wordt het de vijftiende overwinning dit seizoen voor Mercedes of doet Ferrari toch weer mee? Over een paar dagen weten we het antwoord.