Foto: Getty Images / Red Bull Content Pool
Een droomdebuut voor Nyck de Vries: de coureur die in mocht vallen voor de zieke Alexander Albon wist in zijn eerste race in de Formule 1 meteen twee punten te pakken en gaf daarmee zijn visitekaartje af voor een stoeltje in de koningsklasse van de autosport. De race eindigde wel in een anticlimax. De safety car blunderde door de verkeerde coureur op te pakken aan het einde van de race, waarna er niet genoeg ronden meer over waren om een herstart te laten plaatsvinden. Verstappen won daardoor de race, Leclerc baalde en werd tweede. George Russell completeerde het podium.
Zowel Max Verstappen als Nyck de Vries startten vanaf de vierde startrij en de beide landgenoten wisten van hun plaats te komen toen de lampen uitgingen. Verstappen iets beter dan De Vries, en die pakte meteen twee plaatsen voor bocht één. Het volledige veld kwam zonder kleerscheuren door de eerste ronde en in die tijd had Verstappen zich al opgewerkt naar plaats vier. De Vries had verder geen plaatsen verloren en reed nog steeds achtste.
Verstappen rekende bij het begin van ronde twee ook Daniel Ricciardo in en kon gaan jagen op Russell. Al binnen twee ronden sloot hij aan bij de Brit en meteen bij de eerste de beste mogelijkheid die de regerend wereldkampioen kreeg dook hij er richting bocht één langs en pakte plaats twee.
Red Bull Racing haalde Pérez al binnen acht ronden binnen voor een set harde banden, waardoor het de teamgenoot van Verstappen op een volledig andere strategie zette. Toen hij de pitstraat weer uitreed kwam er de nodige rook uit de wielbasis rechtsvoor bij de Mexicaan. De remmen hadden het zwaar te verduren, maar hij kon wel zijn weg vervolgen.
LAP 12/53
— Formula 1 (@F1) September 11, 2022
Vettel's car is smoking and he's pulled over
The German is out of his last race at Monza
⚠️ VIRTUAL SAFETY CAR ⚠️#ItalianGP #F1 pic.twitter.com/WBpvHBenOk
In ronde twaalf hield de wagen van Sebastian Vettel ermee op. De Duitser zette zijn bolide stil, waarna een virtual safety car volgde. Later bleek dat het een ERS-probleem was bij de wagen van de vertrekkend coureur. Leclerc kwam binnen, Verstappen bleef buiten. De stop van de Monegask ging, in Ferrari-stijl, van pas met het nodige radioverkeer over welke band en welk plan hij het beste vond. Niet veel later kreeg hij te horen dat hij niet meer vroeg mocht schakelen, omdat er problemen waren met de motor. Wederom geen probleemloos weekend voor Ferrari.
In ronde twintig kwam Nyck de Vries binnen voor zijn eerste pitstop, en met 3,1 seconden was het een prima stop. Hij viel terug naar plaats veertien, maar de nodige coureurs moesten hun stop nog maken. Zes ronden later kwam Verstappen voor het eerst binnen. De Nederlander wisselde van de zachte naar de medium banden en keek tegen een achterstand van tien seconden op Leclerc aan. Maar binnen een ronde had hij alweer een seconde ingereden, en dat gat bleef langzaam slinken.
Voor Fernando Alonso was de race vroegtijdig voorbij. De Spanjaard moest zijn auto in de pitstraat parkeren en de strijd staken in rondje 32. Niet veel later waren bij Ferrari inmiddels plan A en B afgeschreven en Leclerc werd in ronde 34 voor plan C naar binnengehaald. Hij kwam op zachte banden weer buiten op plaats twee, op negentien seconden achter Verstappen.
Hamilton had geen goeie start van de race, maar halverwege de race kwam de zevenvoudig wereldkampioen toch weer bovendrijven. In ronde 36 ging hij knap twee man voorbij in bocht twee en klom op naar plaats zes. Daarachter was Nyck de Vries nog altijd op koers om een punt binnen te gaan halen. De Fries reed op plaats tien en zat ook amper een seconde achter Pierre Gasly, al moest hij ook in zijn spiegels kijken richting Guanyu Zhou.
Lance Stroll moest net als teamgenoot Sebastian Vettel vroegtijdig opgeven. De Canadees werd over de boordradio gevraagd om de remmen te koelen en zijn auto in de pitstraat parkeren. Wederom een slecht weekend dus voor Aston Martin.
De Vries had het ondertussen erg druk met Zhou, want de banden onder de bolide van de Nederlander begonnen het moeilijk te krijgen. Maar zijn landgenoot zat vlak achter de twee, en Verstappen leverde De Vries een goeie slipstream en DRS op toen hij langszij kwam. Maar het gat wat hij weer trok naar Zhou was snel weer weg, want Daniel Ricciardo viel stil met een kapotte motor, waarna een safety car volgde. Zowel Verstappen als Leclerc kwam binnen voor een pitstop en dus bleven de verhoudingen vooraan het veld hetzelfde.
Daarna blunderde de safety car behoorlijk. Deze pakte Russell op in plaats van Max Verstappen, waardoor er een hele bult coureurs langs de safety car werd gestuurd, die vervolgens een hele ronde moesten rijden en weer moesten aansluiten. Daardoor was er geen tijd meer voor een raceronde. Dat gebeurde aan het einde van ronde 51, en dus was er geen tijd meer om te gaan racen en de race eindigde achter de safety car.
Daarmee was de overwinning voor Max Verstappen, die daarmee de 31e overwinning in zijn Formule 1-carrière pakte. Charles Leclerc werd tweede, met George Russell op plaats drie. Carlos Sainz werd vierde, Lewis Hamilton knap vijfde. Sergio Pérez op plaats zes en Lando Norris op plek zeven. Gasly werd achtste en Nyck de Vries ontzettend knap negende, die daarmee twee punten pakte in zijn debuut. Ook kreeg hij van het publiek nog de award voor Driver of the Day. Zhou completeerde de top tien.