Foto: Getty Images / Red Bull Content Pool
HET IS GEBEURD: Max Verstappen is wereldkampioen Formule 1 2021. Na een chaotische eindfase was het de Nederlander die aan het langste eind trok en de titel pakte.
Max Verstappen kwam slecht weg bij de start en moest meteen Lewis Hamilton voor zich dulden. De rest van het veld hield het allemaal netjes en kon schadeloos door de eerste paar bochten. Meteen na het eerste rechte stuk dook Verstappen diep in en dus moest Hamilton wijd gaan. Hij sneed volledig de bocht af en had dus flink voordeel van het moment. Verstappen riep meteen over de boordradio dat hij de plek terug moest geven, maar de Brit vertelde dat hij de baan afgedrukt werd. De wedstrijdleiding ging zeker even naar het incident kijken, maar vond dat het niet in hoefde te grijpen. Jonathan Wheatley van Red Bull ging nog even verhaal halen bij wedstrijdleider Michael Masi, maar de voorsprong van Hamilton door het afsnijden zou al volledig teruggegeven zijn voor het einde van de ronde en dus was de kous af.
Het gat tussen Hamilton en Verstappen was rond de anderhalve seconden. Het probleem voor Verstappen op dat moment was dat hij op de rode band reed en Hamilton op de gele, medium banden. Verstappen zou dus snel langs de Brit moeten om nog echt voordeel te hebben van zijn rubber. Helaas voor de Nederlander liep het gat naar Hamilton wat verder op en dus zou het sowieso een tactisch steekspel gaan worden.
Na elf rondjes kreeg Hamilton te horen dat zijn pace geweldig was en hij dat vol moest houden. Een rondje later was het in het kamp Verstappen iets minder positief. De achterbanden van de RB16B hadden het zwaar, waardoor het gat al opgelopen was naar bijna zes seconden, terwijl Hamilton snelste ronde na snelste ronde reed.
Het team reageerde door Verstappen in ronde veertien binnen te halen voor een set harde banden. De Nederlander viel terug naar stek vijf. De Nederlander kon hij meteen Norris inhalen en de jacht op Sainz op stek drie inzetten. Mercedes reageerde direct door Hamilton binnen te halen en zette hem ook op harde banden. Het gat was na de pitstops iets kleiner, maar veel was het niet: slechts vijf seconden. Dat liep nog wel weer op, want de Nederlander had achter Sainz nog even een flink overstuurmomentje en kwam de Spanjaard maar niet voorbij. Uiteindelijk lukte het Verstappen in rondje achttien.
In ronde 20 zat Hamilton direct achter Pérez. Die laatste kon de Brit flink bevechten en wist flink tijd te winnen voor Verstappen. Het gat liep terug van acht seconden naar amper twee, waardoor Verstappen meteen kon aansluiten en zelfs DRS kon krijgen op zijn teamgenoot. Hij werd er langs gelaten door Pérez en dus was de race weer helemaal open.
Helaas voor Verstappen kon hij de pace van Hamilton niet zo goed volgen en liep het gat weer iets op naar een kleine vier seconden. Niet veel later was er kortstondig geel, toen Kimi Raikkonen problemen met zijn remmen had en door schoot in bocht zes. Daarmee was het einde carrière voor de Fin, die zijn wagen nog terugstuurde naar de pitstraat maar niet verder kon. Niet veel later was de race ook klaar voor George Russell, die problemen had met zijn motor. Ook hij wist zijn bolide nog terug te krijgen naar zijn team, maar voor hem was het ook einde verhaal en dus eindigde zijn laatste race bij Williams vroegtijdig.
En daar bleef het nog niet bij: ook Giovinazzi moest zijn auto parkeren met problemen, en deed dit in een run off. De wedstrijdleiding deed er even over, maar zette uiteindelijk de virtuele safety car in. Hamilton kreeg te horen dat hij buiten moest blijven, Verstappen werd wel binnengehaald voor een nieuwe set harde banden. Gelukkig voor de Nederlander bleef Hamilton ook een ronde later buiten en had hij geen tijdswinst meer met een pitstop. Mocht Hamilton dus nog binnen moeten komen, dan zou het onder normale omstandigheden, de volle 22 seconden kosten.
Verstappen trapte in ieder geval flink door en wist de nodige seconden in te rijden, maar de acht tienden die hij nodig had wist hij niet te rijden. Het gat bleef steken op twaalf seconden, tot er nog vijf ronden te rijden was: Nicholas Latifi verloor de achterkant in de twee na laatste bocht en klapte in de muur. Een safety car volgde, waarna Red Bull gokte met een stop van Verstappen naar rode banden. Hamilton bleef buiten, waar hij zelf alles behalve blij mee was. Pérez kwam ook nog binnen voor een nieuwe set banden, maar een ronde later reed hij wederom naar binnen en werd zijn wagen de garage ingereden.
De rommel die de crash van Latifi had veroorzaakt was behoorlijk, en dus werd het wel heel krap om de sessie weer te herstarten. De gelapte wagens mochten de safety car niet voorbij en in ronde 57 kwam de safety car naar binnen en dus kon de safety car naar binnen. Daarom was er dus nog één raceronde, maar wel met nog zes auto’s die op een ronde stonden voor Verstappen. Daarmee zou het een grote uitdaging worden. Maar toen besloot de wedstrijdleiding anders: de gelapte wagens mochten toch de safety car voorbij, waardoor Verstappen dus alsnog een kans had om de Brit voorbij te gaan.
Op veel nieuwere banden kon Verstappen meteen in de aanval. Op het eerste de beste moment ging de Nederlander er voorbij en was dus was de titel voor de Nederlander!