Voor het eerst in ruim zestig jaar keert Maserati terug in de racerij. Het Italiaanse automerk doet vanaf 2023 mee aan de Formule E.
Maserati stond voor het laatst in een Formule-klasse aan de start in 1960. Daarna was het klaar voor het Italiaanse automerk in de racerij, tot nu. Vanaf seizoen negen van de Formule E, het eerste seizoen met de nieuwe Gen3-auto’s, zal Maserati weer meedoen op het internationale racetoneel.
Het is geen gekke stap, aangezien Maserati tegenwoordig onderdeel is van de Stellantis Group, waar onder andere ook automerk DS onder valt. Deze doet samen met het Chinese merk Techeetah al mee in de Formule E en wordt dus een directe concurrent voor Maserati. Stellantis zet vol in op de elektrificatie van haar automerken en heeft daar dertig miljard voor uitgetrokken. Om de elektrische aandrijflijnen voor haar personenauto’s verder te ontwikkelen heeft het besloten om naast DS ook Maserati in te schrijven voor de Formule E. Het gaat dan ook zelf een Gen3-spec aandrijflijn ontwikkelen.
Maserati CEO Davide Grasso is blij om de Formule E in te gaan: ‘We zijn trots om terug te zijn als hoofdrolspeler in de racerij. We hebben een lange geschiedenis in de autosport en we zijn klaar om die lijn voort te zetten in de toekomst’ aldus Grasso. Ook Formule E-CEO Jamie Reigle is trots dat Maserati een nieuw thuis heeft gevonden: ‘We zijn blij dat Maserati instapt in het Gen3-tijdperk van de Formule E. De elektrische races worden verreden in de meest iconische steden ter wereld en wordt door een groot schare fans van over de hele wereld gevolgd. Onze fans zullen dan ook blij zijn om Maserati te verwelkomen op de line-up als één van ’s werelds belangrijkste automerken’ aldus Reigle.
Voordat het zover is voor Maserati is eerst nog seizoen acht te verrijden. Deze begint 28 januari met een double-header in de Saudi-Arabische stad Diriyah. Daar zal Nyck de Vries meteen flink aan de bak moeten om zijn titel te prolongeren.