Foto: Ferrari
Charles Leclerc heeft de Grand Prix van Oostenrijk gewonnen. Lang leek het erop dat Max Verstappen het met een derde plaats moest doen en Ferrari een 1-2 kon veiligstellen, maar Carlos Sainz viel in ronde 58 uit met een geplofte motor en dus was de tweede plaats voor de Nederlander. Lewis Hamilton eindigde derde. De teamgenoot van Max Verstappen, Sergio Pérez, viel helaas voor Red Bull Racing uit met schade.
Verstappen kwam goed weg in het oranjegekleurde Spielberg. Leclerc sloot aan, Sainz stond meteen onder druk van Russell. De Spanjaard werd wijdgedrukt, maar wist weer terug te komen op de baan. Russell begon daarna te bakkeleien met Pérez, waarna de Mexicaan in bocht vier de baan af ging door een tik van de Brit en door de grindbak moest. Hij dook meteen de pitstraat in en ging naar de harde band, om zo zo lang mogelijk door te kunnen rijden. Ook Russell kwam niet schadeloos uit de confrontatie: de wing endplate aan de linkerkant van zijn auto was volledig afgebroken. Voor het incident kreeg hij later ook nog vijf seconden tijdstraf
Verstappen probeerde weg te rijden van Leclerc, maar kreeg de Monegask niet uit zijn DRS-range. In ronde tien dook Leclerc een gat van ruim zes tienden dicht in bocht één en Verstappen kon maar ternauwernood verdedigen. De DRS hielp hem een hoop en dus moest Verstappen rondenlang in zijn spiegels kijken. In ronde twaalf wist de Monegask in bocht vier langs Verstappen te remmen en ging aan de Nederlander voorbij.
Een ronde later besloot Red Bull Verstappen binnen te halen voor een set harde banden, waarmee het team koos voor een twee-stopstrategie. De Nederlander viel terug naar plek acht. Ondertussen was Hamilton eindelijk Mick Schumacher voorbij in ronde vijftien. De Brit zat al lang te drukken achter de Haas-coureur en stuurde knap langszij in bocht zeven, waar normaal eigenlijk niet ingehaald wordt. Een puike actie van de zevenvoudig-wereldkampioen. Een ronde later rekende hij ook Kevin Magnussen in voor plaats vier. Na de pitstops belandde Verstappen vlak achter Hamilton en kon in dezelfde ronde nog langszij en eraan voorbij komen. Daarmee reed de Nederlander weer op de derde plaats, op ongeveer twintig seconden van de leider, Charles Leclerc.
In het middenveld was het in ronde 24 spektakel: Norris en Alonso waren met elkaar aan het vechten, waarna Magnussen knap gebruik wist te maken van de chaos en beide knap voorbij stak. Schumacher kon inmiddels ook weer aansluiten en wist twee ronden later langs Alonso te steken voor plaats tien. Een puike inremactie van de Duitser. Niet veel later was Pérez klaar: de schade aan zijn auto was te groot en dus was het einde race voor de Mexicaan.
LAP 25/71
— Formula 1 (@F1) July 10, 2022
Five cars heading up to Turn 3
Who gets there first?! #AustrianGP #F1 pic.twitter.com/ukOfDkiKaK
Leclerc was de eerste van de Ferrari’s die naar binnen ging voor een nieuwe set banden, in ronde 27. Op harde banden kwam hij weer naar buiten, waarna Sainz een ronde later volgde met dezelfde wissel. Verstappen nam daarmee weer de leiding over, met een gat van ongeveer zes seconden. Maar Leclerc gaf op zijn nieuwe rubber meteen gas en reed een seconde per ronde in op Verstappen. Die moest in ronde 32 al in zijn spiegels gaan kijken en gaan verdedigen. In bocht twee van rondje 33 ging Leclerc aan de Nederlander voorbij, zonder al teveel moeite. Daarna trok de Ferrari-coureur een gat van ruim twee seconden, binnen een ronde, en was dus al ruimschoots buiten DRS voor Verstappen.
Verstappen ging in ronde 37 voor de tweede keer naar binnen voor een set nieuwe harde banden. De grip op de eerste set was namelijk helemaal op volgens de Nederlander. Hij viel terug naar stek drie, op zes seconden voor Hamilton, negentien seconden achter Sainz. In ronde veertig lag Sebastian Vettel even langs de baan in bocht zes. De Duitser kreeg een tik van Gasly, die geen ruimte liet voor Vettel, en dus was het grind happen voor de viervoudig wereldkampioen. Hij wist zijn auto wel weer op het asfalt te krijgen en viel terug naar stek zeventien. Gasly kreeg vrijwel meteen na de melding dat er naar het incident gekeken zou worden een vijf seconden tijdstraf: consequent met de straf die Russell aan het begin van de race kreeg voor een soortgelijk incident.
LAP 40/71
— Formula 1 (@F1) July 10, 2022
Gasly and Vettel come together rounding Turn 4 and Vettel goes spinning into the gravel.
The German has got going again. Gasly, meanwhile, has been given a 5-second penalty for the causing the collision.#AustrianGP #F1 pic.twitter.com/UMKVeNL13I
Na nog wat mooie gevechten in het middenveld, met onder andere de beide Haas-coureurs en Lance Stroll, dook Charles Leclerc in ronde vijftig de pitstraat in voor een nieuwe set harde banden, want ook bij hem was de grip wel op. Met nog 21 ronden op de klok kon hij daarmee probleemloos de race uitrijden. Sainz volgde, net als bij de eerste pitstopreeks, een ronde later. Ook de Spanjaard werd op een nieuwe set harde banden naar buiten gestuurd. Met hem kwam ook Nicholas Latifi binnen. De Canadees parkeerde zijn auto in de pitbox en stapte uit: einde race voor de Williams-rijder die nog steeds op nul punten staat in het kampioenschap.
Verstappen lag na de pitstops van de Ferrari’s weer aan de leiding van de race, maar de nieuwe banden van Leclerc hielpen een hele hoop bij de inhaalactie die de Monegask probeerde binnen vier ronden na zijn stop. Sainz sloot ook langzaamaan aan bij Verstappen en wist in rondje 56 langs Verstappen te sturen. Daarmee lag de Nederlander weer op plaats drie, maar dat zou niet lang duren. Sainz verloor vermogen en de motor vloog in de brand. In bocht vijf kwam de auto stil te staan, maar rolde door het hoogteverschil wat terug. Dit terwijl er steeds meer vlammen uit de auto kwamen. Uiteindelijk lukte het om de auto stil te krijgen, waarna Sainz zonder kleerscheuren uit de auto kon klimmen.
LAP 58/71
— Formula 1 (@F1) July 10, 2022
Drama. An engine failure for Sainz. He's out of the race.#AustrianGP #F1 pic.twitter.com/WDPKmvRxqm
Een virtuele safetycar volgde, waarna Leclerc en Verstappen beide naar binnen doken voor een nieuwe set medium banden. Verstappen sloot aan tot amper vier seconden en zag dus nog kansen op de overwinning. Maar de pace van de Red Bull was niet voldoende om het gat te dichten. Verstappen kwam tot anderhalve seconde, maar een kans op inhalen kwam er niet meer. Dit ondanks de problemen die Leclerc had met zijn auto, want zijn gaspedaal bleef af en toe wat hangen. Leclerc ging in ieder geval als eerste de finishlijn over, met Verstappen vlak achter zich. Hamilton completeerde op ruim 39 seconden het podium met een derde stek. Russell sloot aan op 18 seconden voor plaats vier. Ocon werd vijfde en Schumacher, na zijn eerste Formule 1-punten in Silverstone, pakte een flinke bak punten met de zesde plaats. Norris, Magnussen, Ricciardo en Alonso completeerden de top tien.