Foto: Getty Images / Red Bull Content Pool
Lewis Hamilton heeft vanmiddag zijn tweede overwinning van het seizoen gepakt. Valtteri Bottas kon vanaf pole position niet veel bolwerken en eindigde derde. Max Verstappen wist zich knap op te vechten naar plek twee en pakte daarmee podiumplek drie van dit seizoen.
Op Pérez na leek het hele veld goed weg te komen. Verstappen kon meteen goed meekomen met Hamilton. Op start-finish na de eerste ronde eindigde Kimi Raikonnen in de grindbak nadat hij zijn voorvleugel kwijtraakte in gevecht met teamgenoot Giovinazzi. Het leverde meteen een safety car op en door de hoeveelheid rommel op het asfalt werd het rijdersveld door de pitstraat gestuurd.
Replays show Raikkonen clipped the back of team mate Giovinazzi coming down the main straight, causing the loss of his front wing #PortugueseGP 🇵🇹 #F1 pic.twitter.com/XbasxEuGYe
— Formula 1 (@F1) May 2, 2021
In ronde zeven was de baan weer schoon en kon het racen hervat worden. Hamilton was niet scherp bij de herstart en Verstappen kon naar bocht één meteen de Brit inhalen en daarmee plek twee pakken. Verstappen leek meteen de aanval op Bottas in te willen zetten, maar op start-finish in ronde 11 sloeg Hamilton direct terug en haalde de Nederlander weer in. Die klaagde vervolgens op de radio dat hij kansloos was op de rechte stukken en totaal geen topsnelheid had.
In rondje twintig haalde Hamilton met het nodige risico Bottas in. Verstappen kon daardoor aansluiten, omdat beiden wat moesten inhouden. Daarmee lagen de kansen voor Verstappen weer enigszins open om met een pitstopstrategie een plekje te kunnen stelen van de Mercedes-coureurs. De Nederlander hield tot aan de eerste pitstop van de top drie flink de druk erop bij Bottas en rondenlang kon hij het gat op minder dan een seconde te houden. In rondje 29 liet de pitmuur aan Bottas weten dat hij de eerste van de twee Mercedessen naar binnen zou gaan voor nieuwe banden.
De top drie hield het lang vol op hun eerste set rubber. Verstappen was uiteindelijk in ronde 36 de eerste die naar binnen dook. Bottas werd meteen opgedragen flink het gas in te trappen. Een ronde later kwam Bottas binnen en verloor aan pitstoptijd al een seconde op Verstappen. Die kon in bocht vijf uiteindelijk langs de Fin, omdat zijn banden al dusdanig warm waren dat hij meer grip had dan de Mercedes-coureur, die heel even een momentje overstuur had. Een ronde later kwam ook Hamilton binnen voor nieuwe banden, maar het gat tussen hem en Verstappen was dusdanig groot dat dit probleemloos kon.
Pérez kwam na de pitstops aan de leiding en kreeg van het team te horen dat ze tien ronden langer dan het originele plan door wilden gaan op zijn medium-banden. Die kon daarmee later in de race Hamilton wat op te houden, om zo te zorgen dat Verstappen op hem in kon rijden. Helemaal zonder slag of stoot ging dat niet, want Nikita Mazepin, die in de paddock al niet de beste reputatie heeft, zat de Mexicaan in ronde 47 even flink in de weg. De jonge Rus had Pérez waarschijnlijk niet gezien, met flink wat geraas van die laatste over de boordradio tot gevolg. De stewards vonden het wel het onderzoeken waard, aangezien hij met de actie blauwe vlaggen negeerde en dus werd er nog even onderzoek gedaan. Later kreeg ie vijf seconden straf voor het incident.
Hamilton reed vooraan redelijk rap naar Pérez toe en in rondje 51 kon hij meteen langs de Mexicaan. Grappig genoeg klaagde Hamilton op de radio over blauwe vlaggen. Klaarblijkelijk dacht de Brit dat hij Pérez op een ronde zou zetten, maar het team liet weten ‘dat hij toch echt met hem aan het racen was’. Meteen de volgende ronde kwam Pérez binnen en mocht de race vervolgen op gebruikte zachte banden. Op dat verse rubber wist hij in ieder geval de snelste raceronde weg te kapen bij Hamilton.
Bottas wilde dat extra puntje ook nog wel hebben en ging vlak voor het einde ook nog naar binnen voor nieuwe banden, aangezien het gat naar achteren groot genoeg was. En dat bood ook Verstappen de mogelijkheid om nog een gokje te wagen. En Red Bull Racing liet er geen gras over groeien en de mechanics zetten de Nederlander op nieuw rubber in 1.9 seconden. Bottas wist in de een na laatste ronde de snelste ronde te rijden, maar Verstappen kon in rondje 66 nog even twee honderdsten van de tijd van de Fin afsnoepen en daarmee het extra puntje. Tenminste als het binnen de lijntjes gekleurd was, maar Verstappen ging toch nog over de track limits heen in bocht veertien en moest het punt dus afgeven aan Bottas.
Hamilton kwam door het gevecht om de snelste raceronde niet meer in gevaar en reed probleemloos naar plek één. Verstappen eindigde tweede. Bottas eindigde op een voor hem teleurstellende derde stek, maar wel met de extra punt voor de snelste raceronde.
BREAKING: @LewisHamilton wins in Portugal, ahead of Max Verstappen (P2) and Valtteri Bottas (P3) 🏁
— Formula 1 (@F1) May 2, 2021
The 97th victory of Hamilton's F1 career! 🏆#PortugueseGP 🇵🇹 #F1 pic.twitter.com/n32ujFbXrU