Lewis Hamilton heeft vanmiddag met het winnen van de Turkse Grand Prix zijn zevende wereldtitel gepakt. Hij wist knap vanaf plek zes uiteindelijk naar de winst te rijden en wist daarmee een onoverbrugbaar gat met de nummer twee in het kampioenschap, zijn teamgenoot Valtteri Bottas, te creëren en dus kon de titel hem niet meer ontgaan.
Tijdens het ronde waarbij de coureurs vanuit de pits naar hun startplek reden lagen er al twee coureurs af. Antonio Giovinazzi ging flink de muur in en moest weggetakeld worden. Niet veel later lag ook George Russell in de muur. Hij schoot de pit entry in en tikte de muur aan. Hij moest daardoor met een nieuwe voorvleugel vanuit de pitstraat.
De volledige grid begon op de regenbanden, op de twee Williams-coureurs na. Die begonnen beide vanuit de pitstraat op Intermediate banden. Lewis Hamilton kwam geweldig weg, in tegenstelling tot Verstappen. De Nederlander zakte een paar plekken terug en moest zich dus meteen weer terug gaan vechten.
Iets daar achter schoten Esteban Ocon en Valtteri Bottas van de baan, na een tikje van Ricciardo op de achterkant van zijn teamgenoot. De Fransman hield een lekke band over aan het incident en ging dus meteen de pitstraat in voor nieuwe wets. Niet veel later stond Bottas nogmaals omgekeerd en dus waren de kansen voor hem wel verkeken.
Verstappen wist ondertussen vrij snel weer wat plekken terug te winnen en pakte, samen met zijn teamgenoot, ook meteen Lewis Hamilton. De Engelsman had in het begin van de race ontzettend veel moeite om zichzelf op de baan te houden. In de rondes daarna had Verstappen de nodige problemen om Sebastian Vettel voorbij te gaan. Hij zat er al rondenlang achter, terwijl daarvoor de beide Racing Points in de vrije lucht weg konden rijden
In rondje zeven was Charles Leclerc de eerste met een reguliere pitstop. Niet veel later kwam Valtteri Bottas binnen, die even daarvoor over de radio had geroepen dat hij niet voorbij het treintje coureurs voor hem kon komen. Norris, Gasly en Kvyat waren te pittige coureurs voor de Fin in de regen. Max Verstappen heeft even later in ronde negen eindelijk vrije lucht, als Sebastian Vettel voor zijn pitstop naar binnen komt. Niet veel later komt de leider in de race, Lance Stroll, ook naar binnen. In diezelfde ronde zet Max Verstappen meteen de snelste ronde van de race neer, die direct aan geeft bij zijn team dat hij nog niet te vroeg naar de Intermediate banden wil.
Een paar rondes later moest Verstappen er toch aan geloven, want hij kon niet meer de rondetijden rijden die de coureurs op het intermediate rubber klokten. Hij wist bij het uitkomen van de pitstraat in ieder geval Vettel te pakken en zo dus een plekje op te schuiven. Giovinazzi, waarvan het al een wondertje was dat hij van start kon, moet na dertien ronden de strijd staken. Hij parkeerde zijn auto langs de baan, waarna de wedstrijdleiding besloot tot een virtual safety car, die twee rondjes duurde.
Meteen als de groene vlag weer gezwaaid wordt gaat Lewis Hamilton meteen weer in de aanval bij Sebastian Vettel, die met zijn Ferrari op dat moment nog altijd knap op plek vier rijdt. Albon sluit op dat moment ook aan bij de twee wereldkampioenen. Hamilton gaat in de laatste sector even flink wijd, waar de Britse Thai van profiteert. En hij heeft de smaak te pakken, want ook Vettel valt ten prooi aan de teamgenoot van Max Verstappen.
De Nederlander is ondertussen aangesloten bij de nummer twee van de race, Sergio Pérez. De Red Bull heeft alleen flinke moeite om de Racing Point bij te houden in de spray en dus wordt inhalen een moeilijk verhaal.
Bij de eerste de beste mogelijkheid voor de Nederlander om aan te vallen gaat het meteen fout. Hij zit zo dicht op de achterkant van de Mexicaan dat hij bij het opgaan van het lange rechte stuk op de kerbstones terecht komt met het nodige opspattende water en Verstappen spint daardoor tot twee keer toe. Zijn banden zijn volledig aan gort en Albon, Vettel en Hamilton rijden de Nederlander al snel voorbij. Hij duikt meteen de pitstraat in en haalt nieuw rubber. Een flinke domper voor de Red Bull-coureur.
Een geluk bij een ongeluk: Alexander Albon rijdt ondertussen een ijzersterke race en rijdt snelste ronde na snelste ronde. Hij dicht dan ook minimaal een seconde per ronde op Pérez op stek twee. Vervolgens langs de Mexicaan komen is in de natte condities toch nog te moeilijk. In rondje 29, als hij alweer wat tijd verloren heeft, roept hij naar zijn team op de pitmuur dat zijn voorbanden volledig af zijn. Ook teamgenoot Max Verstappen heeft de nodige problemen met zijn banden: het rubber rechtsvoor is volgens de Nederlander ook helemaal op gereden.
De wedstrijdleiding vond in rondje dertig dat het droog genoeg was om DRS beschikbaar te maken. Dat leverde later in de race nog de nodige inhaalacties op. Niet veel later kon Alexander Albon helaas zijn derde stek niet vasthouden. In ronde 34 spinde de Britse Thai en dus was de strijd voor hem gedaan. Lewis Hamilton haalde hem al in en pakte dus de podiumplek af. Albon dook meteen de pitstraat in voor nieuw rubber en mocht vanaf plek zes weer beginnen met vechten.
Ondertussen kwam vanaf de pitmuur van Stroll de call dat het team hem graag op nieuwe Intermediate banden wilde zetten, maar de Canadees vroeg zich af waarom. Hij mocht in eerste instantie buiten blijven, maar een ronde later kwam hij toch binnen. Pérez ging dus aan de leiding van de race, maar die kon hij niet lang vasthouden. Hamilton kon door de DRS de Mexicaan gewoon voorbij en dus lag de Mercedes-coureur op stek één.
Stroll klaagde al na een paar rondjes over flink slijtende banden en in ronde veertig was duidelijk te zien dat hij moeite had met zijn rubber. De beide Ferrari’s gingen hem voorbij en ook Albon kon daardoor aansluiten. In rondje 41 zet de Red Bull-coureur zijn auto langs die van die Stroll en dus was stek zes in handen van Albon. Op dat zelfde moment spinde Bottas rond de dertiende plek voor de zoveelste keer deze race. De Fin had alle hoop op een kampioenschapsstrijd al verloren en was dus volledig van de leg.
Achteraan reed Latifi op ruim twee ronden achterstand tot de koploper ook nog even Magnussen aan, met de nodige voorvleugelschade voor de Canadees tot gevolg. In rondje 43 werd uiteindelijk besloten hem na de nodige pitstops maar uit de race te halen.
Verstappen kon de pace niet meer rijden die nodig was om plek drie vast te houden en moest Leclerc aan zich voorbij laten gaan. Hij ging in ronde 44 dan ook maar meteen de pitstraat in voor nieuwe Intermediate banden.
In het gevecht halverwege het veld ging het in ronde 49 nog even verkeerd voor Ricciardo. In de verdediging tegen Lando Norris spint de Australiër en dus moet hij plek negen afgeven aan de Brit. Niet veel later gaan ook Raikonnen en Verstappen nog een keer in de ronde. De Fin schiet door en spint, waardoor Albon moet inhouden en uitwijken, waardoor Verstappen ook nog even een rondje tolt. Gelukkig is het gat van de Nederlander met Stroll groot genoeg en dus verliest hij verder geen plekken. Twee rondes later zit Verstappen zelfs alweer op de staart van zijn teamgenoot en op het rechte stuk kan hij probleemloos passeren.
Lewis Hamilton bleef probleemloos aan de leiding, maar daarachter ging het in de laatste ronde nog even flink mis voor Sergio Pérez. Hij verremde zich in de laatste sector, waardoor Charles Leclerc hem voorbij kon steken. Die maakte echter daarna nog een foutje, waardoor Sebastian Vettel de derde stek op het podium kon stelen van zijn teamgenoot. Pérez claimde nog knap weer plek twee en dus stonden er weer twee wereldkampioenen op het podium.