Foto: Mercedes / LAT Images
Lewis Hamilton heeft na een tactisch steekspel met overmacht de Braziliaanse Grand Prix gewonnen. Max Verstappen eindigde tweede, vlak voor Valtteri Bottas. De voorsprong van Verstappen in het rijderskampioenschap is door de overwinning van de Brit teruggelopen tot veertien punten.
Het volledige veld startte op de medium band, op Yuki Tsunoda na. De Japanner startte op zacht rubber. Iedereen kwam bij de start goed van zijn plek en Verstappen profiteerde meteen van zijn goede launch en ging Valtteri Bottas voorbij naar bocht drie. De Fin was niet scherp en liet een paar bochten later ook Pérez langszij gaan. Lando Norris had een veel betere start dan Carlos Sainz, ging er rechts half over het gras langs, en stuurde iets te vroeg terug. Het resulteerde in contact tussen de voorvleugel van de Spanjaard en de linker achterband van Norris en de band overleefde het voorval niet. De Brit moest rijdend op de velg terug naar de pitstraat en dus was het voor hem wel einde kans op een puntenfinish.
Lewis Hamilton was ook goed op weg en wist al van plaats tien naar plaats zes op te klimmen in de eerste twee rondjes. Daarna waren ook Leclerc en Sainz geen probleem voor Hamilton, waarna Bottas de deur voor zijn teamgenoot open zette voor plaats drie. De zevenvoudig wereldkampioen had daarna, in rondje vijf, nog slechts drie seconden achterstand op nummer twee Sergio Pérez.
Yuki Tsunoda kwam ondertussen in een onderonsje met Lance Stroll in bocht één, waarna de nodige schade ontstond bij de auto van de Japanner en de baan vol lag met rommel. Pas na twee rondjes stuurde de wedstrijdleiding de safety car de baan op, om zo de rommel op te kunnen ruimen. Het hele veld werd door de pitstraat geleid, waardoor de marshalls veilig hun werk konden doen. De wedstrijdleiding ging even naar het moment kijken en Yuki kreeg een tien seconden tijdstraf en werd dus als schuldige aangewezen.
In ronde negen kwam de safety car naar binnen en mocht Verstappen aan de kop van het veld het tempo bepalen. Vlak voor start-finish maakte de Nederlander tempo en behield moeiteloos de leiding. Ook Pérez bleef onbedreigd. Hamilton bleef derde, met zijn teamgenoot Bottas achter zich. Die had wel meteen Charles Leclerc in zijn nek. Achteraan ging het meteen weer mis, met Schumacher en Raikkonen met elkaar in contact kwamen. De voorvleugel van de Duitser sneuvelde daarbij, met wederom de nodige rommel op de baan tot gevolg. Een virtual safety car volgde, en na twee rondjes was deze voorbij. Het leverde Verstappen in ieder geval wat tijdwinst op en ook Pérez had weer een iets groter gat.
Die wilde graag dat Verstappen hem een DRS kon geven, maar de Nederlander was al bijna twee seconden weggereden bij zijn teamgenoot en daarmee werd hij een prooi voor Hamilton. Pérez kreeg de Brit in ronde achttien om zijn oren richting bocht één, maar richting bocht vier kon hij weer terug langszij komen met een DRS. Een ronde later deed Hamilton exact dezelfde move en met een tempoverschil van bijna 30 kilometer per uur was de tweede plaats weer in handen van Hamilton. Pérez kon daarna niet nog een keer terugslaan en dus was het einde verhaal voor de Mexicaan.
Verstappen wist vervolgens het gat naar Hamilton op ongeveer 3,5 seconden te houden. Na 25 ronden liet Verstappen voor het eerst weten dat hij wat meer begon te glijden op zijn banden en ook Hamilton had daar op de achterbanden een beetje last van. Die laatste probeerde in rondje 27 een undercut en ging met een pitstop van 2,4 seconden naar een nieuwe set harde banden. Een rondje later kwam Verstappen ook naar binnen en met een exact even snelle stop kwam de Nederlander eveneens met nieuw hard rubber op de baan. Het gat slonk na de stops van ongeveer drie seconden naar amper 1.8. In ronde 29 haalde Red Bull Pérez naar binnen voor nieuwe harde banden, en de Mexicaan viel terug naar plaats vijf.
In rondje 30 mocht het veld even rustig aan doen, want Lance Stroll verloor het nodige aan onderdelen op start-finish door het eerdere contact met Tsunoda en dus zette de wedstrijdleiding een korte virtual safety car in. Amper een halve minuut later was het alweer gedaan, maar Valtteri Bottas maakte perfect gebruik van de omstandigheden en wist daarmee het tijdverlies van de pitstop te beperken tot 11 seconden. Daarmee kwam hij voor Pérez weer terug op de baan op stek drie. Verstappen voelde eventjes de druk van Hamilton, die bijna binnen DRS-afstand kwam, maar zijn plaats behouden. In het middenveld was er ondertussen ook genoeg strijd. Onder andere Alonso en Vettel maakten de nodige inhaalacties en streden voor het puntje van plaats tien.
In ronde 41 wilde Red Bull de Hamilton in de undercut duwen, en dus haalden ze Verstappen binnen. Die ging naar een nieuwe set harde banden, maar kwam tegelijkertijd met de Nicholas Latifi, die voor Verstappen weer op de baan kwam en hem daarmee enigszins ophield. Niet fijn voor de Nederlander. Een ronde later haalde Mercedes verrassend genoeg Bottas binnen, die dan ook over de boordradio vroeg of ze het zeker wisten dat dit de juiste call was. Red Bull besloot weer een rondje later, in ronde 43, Pérez binnen te halen voor een nieuw set rubber. Hamilton bleef ondertussen nog gewoon buiten, maar die had nog wel maar een gat van amper 18 seconden op Verstappen, waardoor hij bij een pitstop gewoon weer achter Verstappen zou komen.
Ronde 44 was het moment voor coureur nummer 44 om binnen te komen. Maar Verstappen had met de stop ruim anderhalve seconden gewonnen, en dus was het gat bijna drie seconden. Hamilton kwam weer op harde banden buiten, waar hij niet tevreden mee was. Hij had gevraagd om medium banden, maar dat zag het team niet zitten. Bottas meldde in iets andere bewoording zijn onvrede over de pitstopstrategie: ‘Ik denk dat we hier een gemakkelijke 1-2 hebben weggegooid’.
Hamilton wist echter vrij snel het gat naar Verstappen dicht te rijden, en kwam al na drie ronden binnen de DRS-afstand. In rondje 48 kwam Hamilton langszij richting bocht vier, maar Verstappen verdedigde maximaal en de twee gingen samen hartstikke wijd, maar raakten elkaar niet. De wedstrijdleiding hadden het incident wel gezien, maar ging het niet meteen onderzoeken. Het resulteerde in ieder geval in een paar extra ronden ademruimte voor Verstappen. Teammanager Jonathan Wheatley van Red Bull Racing liet middels de radio even weten hoe zijn team over het incident dacht richting de wedstrijdleiding: ‘Dit is nou een perfect voorbeeld van de coureurs laten racen’. Michael Masi snapte het punt en liet weten dat ze er ‘alleen even naar gingen kijken’. Overgaan tot straffen deden ze niet, want twee ronden later besloot de wedstrijdleiding dat verder onderzoek niet nodig was
In ronde 59 had Hamilton voldoende gespaard om de Nederlander voorbij te gaan en richting bocht vier, waar de twee eerder nog wijd gingen, was het gedaan. Hamilton zette vroeg aan en kon al vroeg langszij komen. Verstappen probeerde het nog wel even, maar werd meteen gepareerd door de Brit en moest de strijd staken.
Hamilton reed vervolgens rap weg van Verstappen en eindigde uiteindelijk op bijna tien seconden van de Nederlander. Valtteri Bottas eindigde derde, op drie seconden van Sergio Pérez op plaats vier. Die wist in de laatste ronde van de race nog even het punt af te pakken van Lewis Hamilton, waardoor het gat tussen Hamilton en Verstappen veertien punten bleef. Leclerc eindigde vlak voor zijn teamgenoot Sainz op stek vijf. Gasly werd zevende, Alonso achtste. Esteban Ocon en Lando Norris completeerden de top tien.
Lance Stroll en Daniel Ricciardo waren de enige twee uitvallers in de race. Stroll door de vele schade na het contact met Tsunoda; Ricciardo door een verlies aan motorvermogen, waarna het team besloot hem binnen te halen en de race op te geven.
CLASSIFICATION: BRAZIL
— Formula 1 (@F1) November 14, 2021
Confirmation of a famous win for @LewisHamilton, after an incredible performance all weekend in Sao Paulo ?#BrazilGP ?? #F1 pic.twitter.com/fw86fo2wRD