Foto: Red Bull Content Pool
Lewis Hamilton heeft vanaf pole position de Saudi-Arabische Grand Prix op zijn naam geschreven. Het was een alles behalve saaie race, met rode vlaggen, safety cars en het nodige drama tussen Verstappen en Hamilton. Door de overwinning en de snelste ronde van de Brit staan Hamilton en Verstappen weer gelijk in het rijderskampioenschap.
Het veld kwam goed weg bij de start en er waren weinig noemenswaardige incidenten. Iedereen in de top vijf behield zijn plek en dus bleef Verstappen hangen op plaats drie. In de eerste paar rondes liep het gat op naar ongeveer drie seconden en het bleef redelijk hetzelfde.
In ronde tien ging het flink mis: Mick Schumacher ging er in bocht 22 flink hard af. Bijna gelijk aan hoe Leclerc eerder dit weekend de muur in ging klapte de jonge Duitser de tecpro barrieres in en de safety car werd de baan op gestuurd. Meteen gingen de nodige teams naar binnen, waaronder Hamilton en Bottas. Die laatste remde flink af en hield Verstappen op, voordat de Fin de pitstraat in reed.
Het was echter een weinig slimme move van Mercedes, want na een paar ronden werd de rode vlag gezwaaid omdat er de nodige reparaties gedaan moesten worden aan de tecpro. Dat betekende voor Red Bull een gratis bandenwissel, met de eerste plek in handen voor de Nederlander.
Na ruim twintig minuten werd de race weer herstart en rolde Verstappen met een nieuwe set harde banden de pitstraat uit. Het veld moest vanaf een staande positie starten. Hamilton hield een behoorlijk groot gat naar Verstappen tijdens de ronde naar de startlijn, waar de Nederlander flink over klaagde.
De herstart verliep redelijk, met enkel Bottas die zich verremde, maar Verstappen’s achterkant net kon ontwijken. De Nederlander sneed de eerste bocht af en haalde daarmee Hamilton in. Ocon ging de Brit ook nog voorbij voor plaats twee. Daarna ging het flink mis, met Pérez die in een sandwich kwam met Leclerc en Ricciardo. In de chaos knalde Mazepin vol bovenop George Russell. Zij moesten beide hun race staken. Daarna volgende meteen weer een rode vlag, omdat er zoveel rommel op de baan lag en de gecrashte wagens nog opgeruimd moesten worden.
Tijdens de rode vlag kreeg Red Bull het aanbod om twee plaatsen naar achteren te gaan en achter Hamilton te starten. Ocon zou daarmee vanaf de eerste plaats starten. Dat aanbod accepteerde het team van de Nederlander en dus startte de Nederlander vanaf plaats drie. Wederom zou er een staande start volgen…
En bij die start was Verstappen ontzettend goed weg en wist vanaf plaats drie zowel Hamilton als Ocon voorbij te gaan. Die twee raakten elkaar nog lichtjes. Ocon schoot wijd en kwam op plaats één weer terecht, maar moest Verstappen voorbij laten. Die profiteerde dus optimaal en kon meteen Hamilton uit zijn DRS-range rijden.
In rondje 26 ging het even fout bij Yuki Tsunoda en Sebastian Vettel. De Japanner remde wat te laat en kwam in de knoei met de Duitser. Hij tikte Vettel aan op de achterkant, beide spinden ze en Tsunoda verloor zijn voorvleugel. Hij wist na een paar keer steken weer verder te rijden en mocht terug naar de pitstraat voor de nodige reparaties. Dat kon hij deels doen onder een virtuele safety car, omdat de marshalls nog even de kapotte vleugel op moesten ruimen. Tsunoda kreeg er een vijf seconden tijdstraf voor. Voor Vettel was het drama nog niet voorbij, want hij raakte ook nog in de knoei met Raikkonen, waarna de Duitser de nodige vloerschade had. Het leidde tot het nodige gecensureerde gescheld over de boordradio.
De nodige rommel op de baan zorgde voor nog een virtuele safety car, wat voor Verstappen erg positief was, omdat hij zo zijn banden kon sparen. Na nog een korte virtuele safety car periode zat Hamilton ontzettend dicht op Verstappen, die daarna er bij langs ging. Beide gingen ze wijd, waarna Verstappen van zijn team te horen kreeg dat hij de plek terug moest geven. Dit deed hij op het laatste lange rechte stuk voor de laatste bocht, maar Hamilton wist niet wat hij ervan moest verwachten en reed vol achterop de Nederlander. Hamilton begon meteen te klagen en vond het gevaarlijk rijgedrag. Het resulteerde in een kapotte wing endplate bij de Brit, maar kon verder rijden. De wedstrijdleiding ging meteen naar het incident kijken, maar zou pas na de race besluiten. Over het incident waarbij Verstappen wijd ging en Hamilton daarbij inhaalde kreeg de Nederlander vijf seconden.
Daarna was het klaar voor de Nederlander, die zo hard had moeten pushen dat het nu vooral een gevalletje banden levend naar de finish rijden was. Het gat met Hamilton viel uiteindelijk terug naar een kleine tien seconden en de snelste ronde bleef in handen van de Brit. Daarmee was de strijd om het rijderskampioenschap nog spannender: de stand was weer gelijk. Esteban Ocon hield het lang vol op plaats drie, maar werd in de laatste paar honderd meter ingehaald door Bottas en dus was het een dubbel podium voor Mercedes.