Jamie Reigle met zangeres Ellie Goulding tijdens de Marrakesh E-Prix eerder dit jaar (Foto: FIA Formula E)
De organisatie van de Formule E bekijkt momenteel ‘alle mogelijkheden’ voor de voortzetting van het 2020-seizoen. Dat vertelt Formule E-baas Jamie Reigle in gesprek met persbureau Reuters. Door het coronavirus heeft ook de kalender in de elektrische raceklasse flinke klappen gehad.
Twee van de plekken waar geracet zou worden, namelijk het ExCel Exhibition Centre in Londen en de Brooklyn Cruise Terminal in New York, zijn momenteel tijdelijk omgebouwd tot tijdelijk ziekenhuis voor corona patiënten. New York is in de Verenigde Staten het epicentrum van de uitbraak van het coronavirus. In Londen staat de race gepland voor 25 en 26 juli, tevens de laatste race van het seizoen. Maar nu er dus precies daar COVID-19-patiënten behandeld worden, lijkt het bijna onmogelijk om daar te gaan racen: ”Ik kan je niet in je ogen aankijken en zeggen dat we daar gaan racen” vertelt Reigle. ”Zouden we later dit jaar kunnen racen? We kijken nu naar alle opties” vult hij aan.
Volgens de Formule E-baas steunen de teams, fabrieken en partners de organisatie in ieder geval heel erg. Met de eigenaren van het ExCel Convention Center in de Britse hoofdstad zijn geregeld gesprekken over een nieuwe datum, maar er wordt ook gekeken naar een andere tijdelijk straatcircuit om de elektrische voertuigen rond te laten scheuren.
”We zitten in een lastige situatie en ik denk dat iedereen in improvisatiemodus geschoten is, dus ook wij moeten naar alternatieven kijken. Er wordt gekeken naar racen zonder publiek, naar de circuits, naar locaties wat normaal gesproken geen ‘standaard’ Formule E-locatie zou zijn. We gooien dus niet meteen de hele boel om, maar we reflecteren wel de huidige situatie op de kalender” vertelt Reigle.
De Brit hoopt dat het komende seizoen in december te starten: ”Ik zou teleurgesteld zijn als we dat niet halen. Maar ik denk dat als dat niet het geval is, we met veel grotere problemen moeten dealen dan racekalenders” vertelt hij. Over de toekomst van de Formule E blijft hij wel positief: ”Ik geloof echt dat de Formule E iets is voor de middellange termijn. Er is een trend gaande naar elektrische voertuigen: consumenten willen ze en er is wetgeving die autofabrikanten die richting in duwt.”
En hoe verschrikkelijk de coronacrisis is; het laat ook zien hoe groot de impact van de mens op het klimaat is: ”Mensen zijn gestopt met zich zoveel te verplaatsen. En daarmee zijn ook de vervuilingsniveau’s gedaald. Het laat zien dat de impact van de mens op het klimaat niet alleen iets van de lange termijn is, maar ook van de korte termijn.” vult Reigle aan. En dat maakt volgens de Formule E-baas de elektrische raceklasse ook juist zo interessant. ”Ons businessmodel zit wel snor.”
Wanneer er meer bekend wordt over de kalender is verder nog niet bekend. Wel heeft de organisatie al eerder besloten dat het de introductie van de nieuwe Gen2-auto een jaar uitstelt, om zo de kosten bij de teams te drukken. Ook maakte het vandaag bekend dat er een samenwerking met UNICEF komt, om kwetsbare kinderen en gezinnen te beschermen tegen het coronavirus.