Foto: Mercedes
Even na middernacht kwam er een besluit na het protest dat Red Bull aantekende tegen Mercedes voor het gebruik van het DAS-systeem. Conclusie: volgens de FIA is het systeem volledig legaal.
Om 19:10 moesten vertegenwoordigers van Red Bull en Mercedes zich melden bij de stewards, nadat eerder vandaag Red Bull een officiële klacht had ingediend tegen het controversiële systeem waarmee Mercedes de stand van de wielen kan aanpassen door aan het stuur te trekken. Namens het team van Verstappen was onder andere ontwerper Adrian Newey aanwezig, namens Mercedes zijn evenknie James Allison samen met enkele collega’s.
Het argument wat Mercedes gebruikte om de FIA te overtuigen was dat het DAS-systeem niet zoveel impact heeft op de suspension van de auto en dat een normaal stuur-systeem ook de toe van de auto’s kan aanpassen.
De FIA besloot na het beraad dat DAS onderdeel is van het stuur-systeem, ‘al is het niet een systeem zoals gebruikelijk.’ Daardoor moet het dus voldoen aan de voor stuur-systemen-geldende regels. En volgens de sportregulator zit dat wel snor. In een statement deelde het haar besluit met de wereld.
Ze zien het dus als een legitiem onderdeel en dus mag Mercedes het systeem morgen in ieder geval gebruiken tijdens de derde vrije training en de kwalificatie. Red Bull mag nog in beroep gaan tegen de beslissingen van de stewards, maar of het dit gaat doen is nog niet bekend.