Foto: FIA Formula E
De Formule E krijgt vanaf 2022 een nieuw kwalificiateformat. De FIA heeft het voorstel goedgekeurd en dus kan de elektrische raceklasse aan de gang met een knock-out format. Ook de kalender voor komend jaar is definitief gemaakt, al missen er nog wel steeds twee racelocaties.
De plannen zijn als volgt: de 22 coureurs op de grid worden opgedeeld in twee groepen van elf rijders, op basis van hun positie in het rijdersklassement. Beide groepen hebben tien minuten op de baan, zonder restricties in de hoeveelheid rondes die ze willen rijden. Wel moet dit alles met het elektriciteitsniveau op 220kW.
De top vier van beide groepen gaat door naar een set duels, waarin de coureurs 250kW beschikbaar hebben. Hierin volgen de duels een soortgelijk format als bijvoorbeeld het WK Voetbal: wie verliest, valt af. De vier duels leidt tot vier winnaars, die het daarna onderling weer tegen elkaar op gaan nemen. De twee winnaars daarvan vechten uiteindelijk voor pole position. De verliezers van de halve finales worden derde en vierde geplaatst, op basis van hun gereden tijd. Ook met de verliezers van de kwartfinales gebeurt dit. De rijders die bij de coureur in de groep zaten die uiteindelijk op pole position eindigt mogen plaatsnemen op de oneven plaatsen. De rijders in de andere groep starten vanaf de even plaatsen.
Met deze aanpassingen hoopt de organisatie dat er iets minder willekeur is door de kwalificaties. De meningen over het oude format waren namelijk overwegend negatief, omdat het volgens vele coureurs voelde als een ‘loterij’.
Naast de aanpassingen aan de kwalificatie is ook de Formule E-kalender voor 2022 bevestigd. Het seizoen begint met twee races in Diriyah, Saudi-Arabië op 28 en 29 januari. Daarna worden onder andere Mexico Stad, Rome, Monaco, Vancouver en Seoul aangedaan. De eerder aangekondigde race in Kaapstad is wel een vraagteken geworden. De stad lijkt de hosting-rechten verloren te zijn omdat de COVID-19 situatie in het land nog altijd niet onder controle is. Ook lijkt het circuit niet op tijd klaar te zijn. Daarom is de race dus een ‘To Be Confirmed’ geworden.