Foto: McLaren F1
In 2021 staat bij McLaren een wissel van motorleverancier op de planning. De Renault-motor zal plaatsmaken voor een krachtbron van Mercedes. De FIA gaat de wissel scherp in de gaten houden, aangezien enkel ‘noodzakelijke’ aanpassingen aan het chassis gemaakt mogen worden, en geen wijzigingen die een voordeel kunnen zijn.
In 2021 zal er gereden worden met de bolides van 2020, dus er mag niet gesleuteld worden aan de wagens. Voor de motorwissel van McLaren wordt echter een uitzondering gemaakt, omdat dit al gepland stond. Het meenemen van de 2020 auto naar volgend jaar is een noodmaatregel door het coronavirus, om de kosten bij de teams te drukken.
De FIA heeft nu bekend gemaakt dat het de krachtbronwissel scherp in de gaten gaat houden, want enkel noodzakelijke aanpassingen om de motor in het chassis te laten passen zijn toegestaan: ”Er zullen zeker restricties zijn in hoe goed we de Mercedes-motor in de nieuwe auto kunnen gaan passen” vertelt McLaren teambaas Andreas Seidl. ”Ze zullen goed in de gaten houden dat we niet andere delen rondom de motor aanpassen, om daarmee een oneerlijk voordeel te hebben.”
Seidl is het verder volledig eens met het feit dat de bolides van 2020 worden ‘bevroren’ en mee gaan naar 2021: ”We snappen het en zijn het eens dat we uiteindelijk moeten kijken naar de lange termijn. We kunnen zo voor iedereen een maximale kostenbesparing bewerkstelligen” besluit de teambaas.