De FIA is met alle Formule 1-teams overeengekomen dat er in 2021 geen gebruik mag worden gemaakt van het DAS-systeem. Het ‘Dual-Axis Steering’, wat Mercedes tijdens de testdagen begin dit jaar introduceerde mag in 2020 nog gebruikt worden, maar ondanks dat de 2020-auto’s meegaan naar 2021, mag het DAS-systeem niet aanwezig zijn in de auto’s van volgend seizoen.
In de technische reglementen voor het volgende seizoen is artikel 10.4.2 toegevoegd om de door Mercedes geïntroduceerde vernuftigheid illegaal te verklaren. De tekst luidt als volgt:
”The re-alignment of the steered wheels must be uniquely defined by a monotonic function of the rotation of a single steering wheel about a single axis.”
FIA-reglement 2021, artikel 10.4.2
Kortom: de ’toe’, de uitslag van de wielen, aanpassen door bijvoorbeeld aan het stuur te trekken, zoals Mercedes het heeft toegepast, mag niet meer.
In principe was het systeem in 2021 sowieso al illegaal, maar omdat de nieuwe autoreglementen naar 2022 waren uitgesteld, leek ook het DAS-systeem dan pas illegaal te worden. Daar heeft de FIA nu dus een stokje voor gestoken.
Opvallend is dat alle teams instemden, en dus ook Mercedes. Daarmee snijden ze zichzelf toch in de vingers zou je zeggen, want ze raken hun optie kwijt die ze best wat winst kan opleveren.