De Formule 1-teams werken aan een oplossing voor track limits. Ze vinden de regels onduidelijk en dat het niet consequent wordt gehandhaafd.
In de eerste vier wedstrijden van het jaar ging het vooral over de track limits. In Bahrein kon Lewis Hamilton tientallen ronden de track limits overschrijden zonder dat er werd ingegrepen. Ook op Imola en in Portugal ging het over de track limits. Ondermeer doordat Verstappen de pole position verspeelde door track limits en een dag later een extra punt voor de snelste ronde werd afgenomen doordat hij buiten de baan kwam in een bocht waar de track limits niet het hele weekend golden.
In Spanje zorgden track limits veel minder voor incidenten. Vooral omdat het een old school circuit, met grindbakken is. Volgens Christian Horner zegt dat genoeg. Tegenover RaceFans verklaard de teambaas van Red Bull dat de teams nu een werkgroep hebben opgericht om tot een oplossing te komen: “We zoeken iets simpels, dat duidelijk en te begrijpen is voor de coureurs, fans en de teams.”
Wedstrijdleider Michael Masi van de FIA zegt dat een harde scheidslijn, zoals grindbakken, niet overal toepasbaar zijn. Ook ontwikkelt de autosport zich in rap tempo, waardoor incidenten met track limits kunnen ontstaan, terwijl het op dat circuit nog nooit eerder een issue is geweest. “Ideaal gezien zouden we overal naast de baan een harde afscheiding hebben, maar op sommige circuits heb je het ene jaar incidenten met track limits en het jaar daarop niet. En andersom ook.”
Volgens Masi wordt jaarlijks met de circuits gewerkt aan verbetering van de banen. “Het zou heerlijk zijn als we overal een muur als duidelijk scheidslijn konden plaatsen, zoals in Monaco of Baku, maar we racen op verschillende soorten circuits, waarbij het veiligheidsaspect belangrijk is en we moeten de juiste balans weten te vinden voor elke situatie. Elk circuit en elk circuit is verschillend.”