De Formule 1 is in gesprek met autofabrikanten om toe te treden tot de Formule 1 als het nieuwe motorenreglement van kracht wordt. Dat zegt CEO Stefano Domenicali.
De introductie van een nieuw motorreglement staat gepland voor 2026, maar er wordt ook over gesproken om de motoren al een jaar eerder te gaan gebruiken. Hoe die motoren eruit gaan zien is op dit moment nog niet bekend, maar de hybride krachtbron moet geschikt zijn voor het gebruik van synthetische brandstoffen en daarnaast flink wat eenvoudiger en goedkoper worden dan de huidige V6-krachtbron.
Honda vertrekt na dit seizoen uit de Formule 1 en ondanks dat Red Bull in overleg is met de Japanners om de krachtbron ook na dit 2021 te blijven gebruiken, betekent het vertrek van Honda, dat vanaf 2022 alleen Ferrari, Mercedes en Renault nog over zijn. Aston Martin komt er als constructeur bij, maar zal gebruik maken van een Mercedes motor en niet zelf een krachtbron ontwikkelen.
Hoe anders was dat bijvoorbeeld in 2008, het jaar dat Lewis Hamilton zijn eerste Wereldtitel pakte. Toen hadden Ferrari, BMW, Renault, Toyota en Honda hun eigen team en was Mercedes vertegenwoordigd als motorleverancier van McLaren. Het geeft aan dat autofabrikanten komen en gaan in de Formule 1, zolang de fabrikanten koningsklasse van de autosport een toegevoegde waarde zien voor het merk. Niet alleen als reclame, maar vooral voor de toepassing van de technologie uit de Formule 1 in straatauto’s.
Domenicali wil nieuwe fabrikanten naar de F1 halen en kan daarbij gebruik maken van eerdere functies die hij bekleedde bij Audi en Lamborghini. De huidige CEO van de Formule 1 weet dan ook hoe autofabrikanten denken en wat zij willen. De Italiaan geeft afgelopen week in gesprek met Sky Sports aan dat hij met meerdere fabrikanten in gesprek is, maar die motorenbouwers ook daadwerkelijk toe zullen treden is afhankelijk van de visie bij die bedrijven, maar ook of de F1 de reglementen zo weet aan te passen, dat het voor autofabrikanten aantrekkelijk wordt om in te stappen.