De Formule 1 zal dit jaar de races gaan rijden met oude bolides. Dat hebben de F1, de teams en de FIA unaniem besloten.
De huidige wagens kunnen momenteel niet doorontwikkeld worden omdat de fabrieken zijn gesloten. En onlangs werd bekend dat de nieuwe regelgeving wordt uitgesteld naar 2022 en dat de F1 volgend jaar met de wagens van dit seizoen zal rijden.
Om de teams financieel meer te compenseren en de fans een show te leveren heeft de Formule 1 besloten om dit seizoen oude bolides in te zetten. ‘Deze wagens zijn al ontworpen en doorontwikkeling is voor teams niet mogelijk en niet zinvol’, laat Ross Brawn weten in een reactie aan Gridtalk.
Rijk verleden
Coureurs en teams kunnen kiezen uit een bolide uit de jaren ’90. McLaren laat in een reactie weten dat Norris en Sainz zullen uitkomen in de MP4/13 uit 1998 waarmee Mika Hakkinen wereldkampioen werd. Leclerc komt uit in de F399 van Michael Schumacher uit 1999 terwijl Vettel voor de Ferrari 412 T1 kiest. De Ferrari uit 1994 heeft een prachtige V12 aan boord en werd dat seizoen bestuurd door Gerhard Berger en Jean Alesi.
Red Bull Racing stond in de jaren ’90 nog niet op de grid. Max Verstappen heeft daarom de vrije keuze en stapt in de Benetton B194, waarmee vader Jos zijn debuut maakte. Albon kiest voor de Forti FG03 uit 1996. Het huidige team van Renault komt voort uit het team van Benetton en daarom kiezen beide coureurs uit een wagen van dat team. Het grote voorbeeld van Ocon is Michael Schumacher. De Fransman kiest daarom voor de B195, terwijl Ricciardo in de kleurrijke B190 uit 1990 stapt.
Ook bij Mercedes kijken ze naar het verleden van het team. Hamilton stapt in de BAR 01 van Jacques Villeneuve. Bottas kiest voor de prachtige Tyrell 019. De eerste F1-auto met hoge neus. De wagen werd in 1990 bestuurd door onder meer Jean Alesi. Bij Toro Rosso kijkt Gasly wel naar het verleden van het team. Hij komt dit seizoen uit in de Minardi M191B met Lamborghini V12 aan boord, terwijl Kvyat in de Benetton B191 van schoonvader Nelson Piquet stapt.
Bij Williams grijpen ze terug op de gloriedagen van het team. Russell stapt in de Red 5. De Williams FW14 uit 1992, waarmee Nigel Mansell kampioen werd. Latifi kiest voor de wagen van landgenoot Jacques Villeneuve. De Williams FW19 won het kampioenschap in 1997. Wagens waar een Schumacher in gereden heeft blijken zeer populair bij de huidige generatie coureurs. Racing Point komt voort uit het oude Jordan en daar maken de coureurs gebruik van. Perez stapt in de Jordan 191, waarin Michael Schumacher in 1991 op Spa zijn debuut maakte, terwijl Stroll in de Jordan 197 stapt, de wagen waarin Ralf Schumacher in 1997 zijn debuut maakte.
Grootste verrassing
De meest opmerkelijke keuzes worden gemaakt door de coureurs van Haas. Grosjean laat namelijk uit te komen in de Lola T97/30. Een zeer opmerkelijke keuze, aangezien de wagens in 1997 zo langzaam waren, dat ze zich niet wisten te kwalificeren. De coureurs deden namelijk 11 seconden langer over een rondje. Dat belooft dus nog wat. Magnussen kiest verrassend genoeg niet voor een wagen waar zijn vader in reed, maar voor de zeer onbetrouwbare Leyton House CG901 uit 1991.
F1-baas Chase Carey zegt dat er in 2020 geen wereldkampioen zal zijn. ‘Met de wagens uit de jaren ’90 hoeven we geen eerlijk gevecht te verwachten. Het gaat er vooral om dat we een mooie show voor de fans neerzetten met wagens uit het rijke verleden van de sport. Ook is het nog afwachten wanneer we daadwerkelijk kunnen gaan racen.’
Medailles
Ross Brawn vult aan dat coureurs dit seizoen ook geen punten kunnen verdienen. In plaats daarvan wordt een oud plan van Bernie Ecclestone van stal gehaald. Elke race kunnen coureurs medailles verdienen. ‘Coureurs kunnen een medaille verdienen voor de mooiste show, meest indrukwekkende race en voor de mooiste inhaalactie.’ Brawn zei daarnaast dat hij niet kan wachten om een paar oude wagens van team waar hij voor gewerkt heeft weer terug op de baan te zien.