Foto: Kim Stellingwerf
COLUMN – We staan aan de vooravond van de tweede week van de wintertests in Barcelona, maar gaan we wel racen in 2020? Waarom zou de F1 dit jaar de wereld over reizen terwijl COVID-19, beter bekend als het coronavirus, op dit moment hetzelfde doet?
De Grand prix van China op 19 april gaat niet door vanwege de uitbraak van het coronavirus en in het naastgelegen Vietnam wordt de situatie angstvallig in de gaten gehouden. De wereld is in de ban van COVID-19, zoals het virus officieel heet. De Wereldgezondheidsorganisatie WHO vindt dat de wereld meer zou moeten doen om zich voor te bereiden op een corona-pandemie. Niet dat het al een pandemie is, maar het virus maakt steeds meer slachtoffers. Op moment van schrijven zijn in China al 77.000 mensen besmet, waarvan inmiddels 2600 personen zijn overleden. Het coronavirus is vastgesteld in 34 landen en de uitbraak in landen als Italië baart grote zorgen.
Het noorden van Italië wordt momenteel van de buitenwereld afgesloten om spreiding van het virus te stoppen. Eén van de maatregelen is dat de Italiaanse voetbalclub Internazionale komende donderdag de thuiswedstrijd in de Europa League tegen het Bulgaarse Ludogorets speelt zonder publiek. Aan de andere kant van de wereld heeft Facebook een groot marketing evenement in San Francisco afgelast vanwege COVID-19. Volgens het bedrijf is het onverantwoord om de summit, met gasten van over de hele wereld, door te laten gaan.
Terug naar de Formule 1, want wat kan en moet de F1 doen met een mogelijke pandemie in het vooruitzicht? Er zijn 23 besmettingen in Australië, Eén in Bahrein en er zijn besmettingen in Vietnam. Het zijn de eerste drie Grand Prix op de kalender van dit jaar, waarbij de GP van Australië over 18 dagen moet worden verreden. Het is de vraag of teams dan nog vrij kunnen reizen naar de bestemmingen en of zij alle transporten op tijd bij de circuits krijgen. Er is nog geen negatief reisadvies afgegeven voor die landen, maar kunnen en willen de teamleden wel naar die bestemmingen? Neem bijvoorbeeld de teams van Ferrari en Alpha Tauri. Beide Italiaanse teams hebben hun thuisbasis net onder het gebied dat van de buitenwereld is afgesloten. Maar hoelang nog? Inmiddels is het virus ook aangetroffen in het zuiden van Italië. Krijgen deze teams naast het personeel, ook de nieuwe onderdelen nog bij de circuits.
De F1 is een miljarden business en de eigenaren van de sport zullen niet happig zijn om dit seizoen te annuleren, maar hoe ver zullen ze gaan? Als het logistiek valt te regelen en het is mogelijk de teamleden naar de circuits te vervoeren, zal de Formule 1 het voorbeeld volgen van de voetbalwedstrijd in Italië en de races verrijden zonder publiek? Aflasten zal een financiële strop betekenen, maar racen zonder fans ook. Voorlopig blijft het speculeren en is het afwachten hoe het virus zich ontwikkeld. Ook door een evenement als de Olympische Spelen in Japan (begint eind juli) is nog geen streep gezet. Toch kan het zijn dat de GP van Zandvoort niet in 2020, maar pas in 2021 voor het eerst sinds 1985 weer word verreden.
In 2005 raakten ruim 8000 mensen besmet met het Sars-virus. Daarvan kwamen 774 mensen om het leven. Het Coronavirus zit op 80.000 besmettingen en heeft inmiddels al 2500 levens geëist. Sars duurde 8 maanden, dus het kan nog wel even duren voordat het COVID-19-virus achter de rug is. Laten we daarom eerst maar eens kijken wat er gebeurd tijdens de tweede testweek, want stel je voor dat we het dit jaar moeten doen met een wintertestkampioen.