Foto: Alpine
Esteban Ocon heeft de Hongaarse Grand Prix op zijn naam geschreven, en daarmee zijn eerste overwinning in de Formule 1 behaald. De Fransman profiteerde na een chaotische start, waarin Bottas zich verremde en meerdere coureurs, waaronder Max Verstappen, flinke schade opliepen.
Het hele veld was goed weg, op Bottas na. Maar in bocht één ging het helemaal mis. De Fin ramde Norris van de baan, die vervolgens Verstappen schepte, en Bottas die daarna Pérez nog een keer meenam. Ook Leclerc kwam in de knoei, en hij moest net als Bottas de strijd staken. Pérez kon ook niet verder en parkeerde zijn wagen langs de kant. De safetycar kwam de baan op, maar er lag dusdanig veel rommel op de baan dat de wedstrijdleiding besloot de sessie stil te leggen en de rode vlag te zwaaien. Verstappen had flink veel schade, waaronder een bargeboard die eraf viel na Verstappen’s eerste pitstop. Gelukkig voor de Nederlander konden de monteurs het nodige repareren tijdens de rode vlag. Uiteindelijk zouden Bottas, Leclerc, Stroll, Pérez, Norris en Mazepin de race niet meer herstarten. Bottas zou uiteindelijk voor het incident een straf van vijf gridplaatsen krijgen voor de race in Spa.
Na een half uur werden de seinen weer op groen gezet. Iedereen begon de formation lap met intermediates, maar op Hamilton na besloot iedereen de pitstraat in te duiken voor droogweer-banden. Het resulteerde in een tweede plek voor George Russell, met Esteban Ocon vlak achter zich. Russell haalde wel ongeoorloofd in in de pitstraat, en dus moest hij enkele plekken toegeven en viel terug naar plek zeven. Verstappen wist met de pitstop een plekje te klimmen en herstartte de race op stek twaalf. Na een ronde op de intermediates ging ook Hamilton maar de pitstraat in. Hij viel terug naar plek veertien en reed daarmee laatste. Daar was de Brit zelf nogal verbaast over via de boordradio. Esteban Ocon leidde na alle chaos de race.
Verstappen had met de schade aan de rechterkant van zijn auto moeilijk om de auto recht te houden. De bolide was erg in onbalans, dus had al moeite om Schumacher bij te houden. Hamilton achteraan liet weten over de boordradio dat hij moeite had om te volgen. Nicholas Latifi reed na de herstart op plek drie. George Russell wilde voor zijn teamgenootje wel wat risico nemen, door eerder te stoppen en daarmee de rest van het veld wat op te kunnen houden later in de race.
RUS: "If you need to compromise my race to help Nicky, I'll do it. Prioritise Nicky"
— Formula 1 (@F1) August 1, 2021
???#HungarianGP ?? #F1 pic.twitter.com/QhyTvjJ6vm
Verstappen reed rondenlang achter Schumacher en op het moment dat hij de Duitser voorbij kon had hij flink wat moeite met de Haas. Maar op het moment dat hij er voorbij kwam kon hij rekenen op complimenten vanaf de pitmuur: ‘Niet slecht met een halve auto’. Lewis Hamilton had daarachter ook even een momentje en kon Gasly amper volgen en schoot even naast de baan in bocht vijf.
In ronde twintig ging de Brit een gok wagen met een wissel naar de harde band. Hij zou daardoor nog verder achteraan komen te rijden, maar kon met nieuw rubber wel langzaam het gat gaan dichtrijden. Verstappen kreeg meteen te horen dat hij alles wat hij had moest geven in deze ronde, waarna het team hem ook naar binnen haalde voor nieuwe banden. Ook de Nederlander ging naar een nieuwe set harde banden. Samen met de Nederlander ging Daniel Ricciardo voor nieuwe banden de pitstraat in. Verstappen kwam uiteindelijk achter de Brit terecht op de baan: een tegenvaller voor de Nederlander.
Nicholas Latifi, rijdend op de derde plek, kwam in rondje 24 naar binnen voor nieuwe banden. Hij kwam uiteindelijk terug op plek zeven. Hamilton was ondertussen flink aan het doorstampen. De Brit was intussen ook Schumacher al voorbij. Niet veel later viel ook Latifi ten prooi aan de zevenvoudig wereldkampioen.
George Russell was na de pitstopts teruggevallen naar plek tien, maar liet het er niet bij zitten. Hij dook buitenom bij Mick Schumacher in bocht twee en reed meteen weg. Ook Ricciardo en Verstappen profiteerden van de lijn die Schumacher moest rijden en wisten ook voorbij de Duitser te rijden. In rondje 35 kwam de Haas-coureur naar binnen voor een nieuwe set banden, want zijn eerste set was inmiddels wel opgereden.
De nummer twee in de race, Sebastian Vettel, kwam in rondje 37 naar binnen voor nieuw rubber. De Duitser kwam voor Carlos Sainz en Lewis Hamilton weer de baan op en verloor maar één plekje. Ocon kreeg direct te horen dat hij nog één keer alles moest geven op zijn set banden en kwam een rondje later naar binnen. De Fransman had een goede stop en verloor maar één plekje. Vettel zat wel direct op de staart van de Alpine-coureur en probeerde met zijn iets warmere banden meteen aan hem voorbij te komen, maar wist het niet te bolwerken. Daarna was het weer wachten en wachten voor de Duitser. Raceleider Fernando Alonso kwam in ronde veertig naar binnen, waarna de leiding in de race weer naar Esteban Ocon ging. De Spanjaard zakte terug naar stek drie.
Red Bull Racing waagde in rondje 41 nog maar eens een gokje. Verstappen werd binnengehaald voor een nieuwe set medium banden. En de pitmechanics deden dat niet onverdienstelijk, met een nieuw wereldrecord van 1.8 seconden. De Nederlander viel maar één plekje terug, naar stek twaalf. Hamilton waagde dezelfde gok in ronde 48 en ging ook naar een nieuwe set medium banden. De Brit viel terug naar plek vijf, vlak achter Alonso.
Hamilton ging daarna flink jagen en kwam met rasse schreden dichterbij de top vier. Binnen vier ronden had hij tien seconden dichtgereden. Vettel kreeg te horen dat Ocon hem wat ophield en dat Hamilton met nog tien ronden te gaan achter hun twee zou zitten. Een teken dus voor de Duitser om de Fransman voorbij te komen, om zo de kans te vergroten om Hamilton nog wat langer achter zich te houden.
Hamilton sloot in rondje 55 aan bij Alonso. Hamilton zat naast de Spanjaard, maar die gaf zich niet gewonnen en ketste de aanval af in bocht drie. Daarna probeerde Hamilton het nog een paar keer, maar op de rechte stukken kon de Spanjaard de Brit prima voor blijven. Ondertussen reed hij het gat naar zijn landgenoot Sainz ook langzaam dicht. Met nog vijf ronden te gaan en mooie gevechten met Hamilton, die de acties van Alonso niet heel erg kon waarderen, verremde de Spanjaard zich een beetje in bocht één en dus kon Hamilton erlangs. Meteen trok Hamilton een gat en sloot aan bij Sainz. Die zat nog acht seconden achter Vettel, en dus leek de kans voor de Brit verkeken om de winst nog te pakken.
Met drie ronden nog op de teller kon Hamilton, met DRS, langs Sainz richting bocht één. Hamilton bemachtigde daardoor plek drie en was dus verzekerd van een podiumplaats. Hij poogde daarna nog wel het gat naar Vettel dicht te rijden, en kwam wel dichtbij, maar het gat bleef uiteindelijk toch net een seconde. Esteban Ocon bemachtigde overtuigend de eerste plaats, met Sebastian Vettel voor Aston Martin op plaats twee. Lewis Hamilton werd derde. Voor Max Verstappen was het een teleurstellende dag. De Nederlander kwam niet verder dan plaats tien. Ook verloor hij de leiding van het Formule 1-kampioenschap aan Lewis Hamilton. Williams wist met twee auto’s in de top tien te eindigen: Latifi eindigde achtste, Russell negende.
BREAKING: @OconEsteban is a Formula 1 race winner for the first time!
— Formula 1 (@F1) August 1, 2021
He finishes ahead of Sebastian Vettel (P2) and Lewis Hamilton (P3) after a thrilling and dramatic race in Hungary ?#HungarianGP ?? #F1 pic.twitter.com/AGT2s3mWCO