De eerste editie van de DTM op het TT Circuit in Assen afgelopen jaar werd bezocht door ruim dertigduizend bezoekers. Tienduizend daarvan kwamen uit Duitsland, zo meldde RTV Drenthe vandaag.
Na de verhuizing van de DTM van Zandvoort naar Assen was het natuurlijk even afwachten hoeveel bezoekers er naar het circuit in de Drentse hoofdstad zouden komen. Met de dertigduizend bezoekers was de organisatie, zo liet het eerder al blijken, zeer tevreden.
Nu is er dus gekeken naar waar die bezoekers nou precies allemaal vandaan komen. Conclusies? Ruim de helft van de bezoekers woonde binnen een straal van twee uur van het circuit en 37 procent van de Duitse bezoekers ging voor het duurste kaartje op de hoofdtribune, tegenover 16 procent van de Nederlanders. Ook kwamen vrijwel alle Duiters uit Niedersachsen of Nordrhein-Westfalen.
Dat er zoveel Duitsers komen is volgens organisator Lee van Dam niet zo gek: ‘Duitsers zijn bijzonder trots op de Duitse autofabrikanten en zeer merkentrouw. Men komt niet alleen om een coureur aan te moedigen, maar ook om het favoriete merk aan te moedigen. Dat wordt in Duitsland in vele families van vader op zoon doorgegeven.’
Komend jaar zal er, om nog meer oosterburen naar de Drentse hoofdstad te trekken, meer campagne gevoerd worden: ‘Afgelopen jaar hebben we relatief weinig campagne gevoerd over de grens. Dit jaar gaan we dat uitbreiden.’