De organisatie van de DTM heeft vanmorgen de details bekendgemaakt over de toekomst van de Duitse raceklasse. Eerder werd al bekend dat er vanaf 2021 met GT3-auto’s gereden zal worden, maar nu zijn ook alle andere details wereldkundig gemaakt.
Er zullen ook dit jaar twee races per raceweekend verreden worden, beide 55 minuten plus één ronde lang. Nieuw dit jaar is een rijdende start, zoals dit al in de IndyCar gedaan wordt. Dit moet de start spannender maken volgens de organisatie. ABS en traction control blijven voor 2021 toegestaan.
Waar nog meer spanning mee gecreëerd wordt is het gelijk maken van de balans van de auto en een ballast voor de top drie coureurs. Zij krijgen dan 25, 18 of 15 kilo aan extra gewicht in de auto, wat hen gelijkwaardiger met de rest van het veld zou moeten maken, wat het racen ten goede zou moeten komen.
Komend jaar wil de DTM ook weer de nodige circuits in uithoeken van Europa aandoen. Ook het TT Circuit in Assen staat weer op de kalender. Er wordt gepoogd tijdens het raceweekend op de Nürburgring ook te racen op de Nordschleife, de legendarische ‘Groene Hel’ bij de Nürburgring, maar dit is op dit moment nog niet defintief. Op een later moment hoopt DTM-baas Gerhard Berger bekend te maken of dit inderdaad gaat gebeuren.
De voorlopige data voor 2021 zijn als volgt:
Circuit | Datum |
Igora Drive, Sint Petersburg, Rusland * | 28 – 30 mei 2021 |
Autodromo Nazionale Monza, Italië | 11 – 30 juni of 18 – 20 juni |
Norisring, Duitsland | 2 – 4 juli |
Lausitzring, Duitsland | 23 – 25 juli |
Circuit Zolder, België | 6 – 8 augustus |
Nürburgring, Duitsland | 20 – 22 augustus |
Red Bull Ring, Oostenrijk | 3 – 5 september |
TT Circuit Assen, Nederland | 17 – 19 september |
Hockenheimring, Duitsland | 1 – 3 oktober |
De stap naar de GT3-reglementen biedt ook de kans voor bijvoorbeeld Audi, die in het oude DTM-format nog besloot te stoppen in de raceklasse, om auto’s te blijven leveren. Ook Mercedes is geïnteresseerd in een terugkeer in de Deutsche Tourenwagen Masters en kijkt dus ook naar teams die eventueel met een van hun auto’s willen gaan rijden komend seizoen. In de hal waar de presentatie gedaan werd stonden onder andere een Ferrari en Lamborghini van de GT3-spec. DTM-baas Gerhard Berger liet weten dat hij hoopt die auto’s volgend jaar op de grid te zien.
Welke teams er precies meedoen in 2021 zal op een later moment bekendgemaakt worden.
In de periode waarin de toekomst van de DTM niet heel zeker meer was heeft de organisatie samen met Schaeffler een elektrische auto ontwikkeld. De hoop is dat er vanaf 2023 in de raceweekenden ook een elektrische race verreden zal worden, als een supportklasse van de DTM zelf. Het zal dan een race worden van 30 minuten met een geautomatiseerde batterijwissel tijdens de verplichte pitstop.
Gerhard Berger ziet het als een belangrijke stap voor de toekomst, ondanks dat de coureurs op de grid echte ‘petrolheads’ zijn: ‘Het is belangrijk voor ons om het milieu ook te beschermen, maar alsnog de snelheid en adrenaline van de autosport te behouden’.
De auto heeft ruim 1000pk en heeft op de donderdag voor het DTM-finaleweekend al haar eerste rondjes gemaakt op de Hockenheimring met Daniel Abt, Hans-Joachim Stuck, Timo Schnieder en Sophia Flörsch achter het stuur.