Charles Leclerc heeft de eerste Grand Prix van 2022 op zijn naam geschreven. In Bahrein was de Monegask vanaf pole position ongenaakbaar en reed onbedreigd naar de overwinning. Max Verstappen startte als tweede, maar moest vroegtijdig opgeven vanwege grote problemen met zijn RB18. Ook Pérez viel uit en daarmee was de deceptie voor Red Bull Racing compleet.
Met Charles Leclerc op pole position en Max Verstappen naast de Monegask werd het Formule 1-seizoen 2022 gestart. Het veld kwam goed weg bij de start en meteen wist Hamilton Pérez in te rekenen voor plaats vier. Ook Kevin Magnussen, de last-minute vervanger van de vertrokken Nikita Mazepin, wist meteen twee plekken te pakken. Bottas kwam ontzettend slecht weg en verloor maar liefst acht plaatsen. Achteraan het veld kreeg Mick Schumacher een flinke tik op het achterwiel van Esteban Ocon, spinde in de rondte maar reed knap weer verder. De Fransman kreeg daar uiteindelijk een vijf seconden tijdstraf voor. Vooraan het veld behield Leclerc de leiding en dus moest Verstappen meteen op jacht.
Lewis Hamilton was samen met Fernando Alonso de eerste die de pitstraat opzochten. In ronde twaalf kwam de Brit binnen voor een nieuwe set harde banden. Toen hij de baan op kwam had hij nul grip en verloor tot twee keer toe bijna de auto. Dat liet hij zelf ook meteen weten over de boordradio. In ronde 15 kwam ook Verstappen, samen met Carlos Sainz, naar binnen voor nieuw rubber. Beide gingen naar een nieuwe set zachte banden. Daarmee gingen de beide rijders dus voor een twee-stopper. Een ronde later ging Leclerc naar binnen voor nieuwe banden, maar had meteen Verstappen in zijn nek hijgen toen hij weer de pitstraat uitreed. Verstappen, met inmiddels opgewarmde banden, maakte meteen gebruik van de situatie en kon een ronde later op start-finish langs de Monegask met een immens veel meer snelheid. Meteen op het eerste de beste rechte stuk ging Leclerc weer langs de Limburger en dus begon het spel weer opnieuw.
En zo ging het spel nog een paar ronden door, totdat Verstappen in ronde 19 zijn banden goed oprookte bij het diep inremmen naar bocht één. Daarna was het klaar voor de Nederlander en liep het gat naar Leclerc flink op.
Met nog twintig rondjes te gaan was het Verstappen die liet weten over de boordradio dat zijn zachte band alweer helemaal op was. In ronde 31 ging de Nederlander naar binnen voor een nieuw set rubber, een medium band. Meteen reageerde Ferrari en haalden ze Leclerc naar binnen voor de medium-banden. De undercut lukte ook dit keer niet, maar het gat tussen Verstappen en Leclerc was wederom wel flink kleiner toen de Monegask de pitstraat uitkwam. Het leidde tot frustratie bij Verstappen, die liet weten dat hij ook nu niet mocht pushen in zijn out lap, terwijl hij beide keren makkelijk voor Leclerc had kunnen zitten. Onvrede dus bij de Nederlander.
In ronde 44 besloot Red Bull om Verstappen nog een keer binnen te halen voor een derde stop en werd nog een keer op een set zachte banden gezet. Daardoor viel hij terug naar de derde plaats, vlak voor Lewis Hamilton. Leclerc reageerde niet, Sainz werd wel naar binnen gehaald. Ook hij ging naar een set zachte banden. Achter de Spanjaard kwam Hamilton naar binnen en werd met een hele langzame stop met rood naar buiten gestuurd.
In ronde 46 werd er de safety car de baan opgestuurd toen Pierre Gasly problemen met de auto had. De Fransman kon zijn wagen langs de kant van de baan parkeren, maar er kwamen de nodige vlammen uit. De safety car was erg voordelig voor Charles Leclerc, die daardoor een gratis pitstop kon maken. Hij verloor geen track positie en mocht dus met nog een paar ronden te gaan vanaf de eerste plaats de race weer aanvangen. Verstappen klaagde ondertussen over problemen met de stuurbekrachtiging, maar zijn team op de pitmuur vond het probleem niet groot genoeg om de Nederlander naar binnen te halen om te kijken wat ze konden doen.
Zeven ronden waren er nog te rijden toen Leclerc met een geweldig rappe herstart de race weer van start liet gaan. Sainz zat meteen naast Verstappen, maar kon geen vuist maken richting de Nederlander en dus bleven de verhoudingen gelijk. Maar Verstappen was alles behalve blij met de wagen en dat resulteerde uiteindelijk in een uitvalbeurt voor de Nederlander. In ronde 54 viel de RB18 van de Nederlander volledig stil en dus was het einde verhaal voor Verstappen.
Een rondje later was er nog meer drama bij Red Bull: ook Sergio Pérez liet weten dat hij vermogen verloor, maar kon voorlopig nog wel Lewis Hamilton achter zich houden. Maar een ronde later in bocht één hing de achterkant van de wagen van de Mexicaan vast en spinde hij. Daarmee was hij zijn podiumplaats kwijt en kon Hamilton, wiens weekend ontzettend slecht verliep, alsnog naar het podium. De vierde plaats was voor George Russell, een goed debuut voor de Brit bij zijn nieuwe team. Kevin Magnussen werd knap vijfde in zijn eerste race terug bij het team van Haas.